– iPhone er et statussymbol
Ny undersøkelse hevder klær ikke lenger er det største statussymbolet blant ungdom.
Klær og smykker har lenge vært betraktet som det kanskje største statussymbolet hos oss mennesker, og særlig blant ungdom. Nå viser nye tall at det tvert imot er iPhone og – overraskende nok – mat og underholdning som er dagens store statussymboler.
Et statussymbol, ikke en bruksgjenstand
Det er nettstedet International Business Times (IBT) som har spurt forskere og professorer ved forskjellige insitutter om hvordan det står til med ungdommens forbruksvaner. Resultatene de fant var en smule overraskende.
Det viser seg nemlig at dagens unge foretrekker å bruke pengene sine på hovedsaklig to ting: dingser og mat. Med «dingser» menes det i hovedsak iPhone, som angivelig er et svært viktig statussymbol. Ifølge Stephanie Wissink, senior-analyseforsker ved finansinstituttet Piper Jaffray, ser ungdommen på elektronikk som «statussymboler, ikke som bruksgjenstander».
Dette er til forskjell fra tidligere tider, da det altså i all hovedsak var klær som ble brukt for å uttrykke status. Wissink peker også på en tilsvarende undersøkelse fra 2005, der klær var den klart største utgiften på en ungdoms budsjett.
Mat er hovedforbruket
I dag er forholdet et annet. Samtidig som en overveldende andel av ungdommenes forbruk går til dingser, er det også en stor andel av deres budsjett som brukes på mat og opplevelser. Faktisk bruker den jevne, amerikanske ungdom hele 33 prosent av budsjettet sitt på mat, arrangementer, filmer og musikk, med særlig tyngde på den første.
Til sammenligning brukes i gjennomsnitt kun 21 prosent av budsjettet på klær, en dramatisk nedgang fra tidligere tider.
Ifølge forskerne kan trenden skape utfordringer for klesprodusentene, samtidig som de mener det varsler gode tider for elektronikkprodusentene.
Les også:
Dette er mobiltelefonene vi vil ha »
(Kilde: CNET)