Tek.no

Nyhet

– 4K vil forbli en nisje

Det er noe annet som vil ta forbrukerne med storm, mener analysebyrå.

Hardware.no
Vegard Ottervig
8 Okt 2012 13:41

Selv om flere av verdens største TV-produsenter legger mye prestisje i lanseringen av sine kommende TV-er med neste generasjons oppløsning, 4K, vil det neppe ha mye å si for markedet, mener analysebyrå.

På messen IFA 2012 i Berlin viste blant andre Sony, LG og Toshiba fram TV-er med 4K-oppløsning, det vil si 3840 x 2160 piksler. Med fire ganger oppløsningen til Full HD, skal 4K by på eksepsjonell skarphet og detaljnivå. Til tross for den overlegne bildekvaliteten, vil få forbrukere ta i bruk 4KTV-er, skriver IHS iSuppli i en ny rapport.

Pris og innhold avgjør

Etterspørselen etter 4KTV-er vil være mager i løpet av de neste årene. Salg av apparater med monsteroppløsningen vil stå for bare 1 prosent av hele TV-markedet, mener IHS iSuppli.

Selv om antall solgte enheter vil øke fra 4000 i år til så mange som 2,1 millioner i 2017, vil det fremdeles bare representere en andel på kun 0,8 prosent av hele LCD-TV-markedet.

Det er prisen på 4K som er et av de store hindrene på veien mot verdensherredømme, samtidig som innhold i 4K foreløpig er svært begrenset. I tillegg er ikke markedet for enorme TV-er stort, noe som gjør at de fleste ser seg fornøyde med 1920 x 1080 piksler.

Forbrukerne vil ifølge analysebyrået derfor rette blikket mot en annen teknologi, nemlig OLED.

OLED vil ta over

Både forbrukere og produsenter knytter større forventninger til OLED-teknologien, ettersom denne typen skjermer visstnok skal tilby bedre bildekvalitet enn selv LCD-TV-er med 4K.

Produksjonen av OLED-skjermer har imidlertid vært treg inntil videre, men dette er nå i ferd med å endre seg etter hvert som produsentene utvikler stadig mer effektive produksjonsteknikker.

De sørkoreanske selskapene Samsung og LG forventer konkurransedyktige produkter i løpet av de neste to årene, og som et tilsvar til dette vil japanske selskaper satse på 4K som en midlertidig løsning for skjermsultne forbrukere, skriver IHS iSuppli. Denne strategien vil derimot bare fungere til OLED blir utbredt nok.

IHS iSuppli mener videre at 4KTV-er vil forbli en luksusvare til kommersiell bruk eller for de rikeste forbrukerne.

(Kilde: IHS iSuppli)

Les også
Billigere 4KTV-er på vei
Les også
Sony ønsker 4K-standard
Les også
Samsung skal vise verdens største 4K-TV
Les også
Sony beholder 4K-navnet
Les også
3D-kanal er lei av manglende innhold
Les også
– OLED-TV er utsatt i lang tid
Les også
OLED-kampen tilspisser seg
Les også
Nå vil OLED-TV-er vare enda lengre
Les også
JVC drar fram 4K-pisken
annonse

Les også