Tek.no

Nyhet

Facebook vil bruke familiebilder for målrettede annonser

– Frekt og trolig ulovlig, sier Datatilsynet.

Ted SOQUI/Corbis (All Over Press)
2 Des 2018 06:00

Facebook koster ikke en krone å bruke, men likevel tjener de milliarder av dollar ved å sanke inn data om brukerne sine.

Nå vurderer selskapet å implementere en ny teknologi som kan gjette seg til hvem familien din er, basert på blant annet familiebilder og emneknaggene du bruker.

– Dette er noe vi ser på med bekymring, sier Tobias Judin, juridisk seniorrådgiver hos Datatilsynet, etter at Tek.no sendte ham patentsøknaden til Facebook.

– Alle har rett til respekt for privat- og familielivet sitt som en grunnleggende menneskerettighet. Min umiddelbare reaksjon er at Facebook ikke har noe med hvem du bor sammen med og at det er frekt å snoke.

Avslørt av en patentsøknad

Facebooks planer ble belyst etter at en patentsøknad fra 2017 ble offentliggjort fort kort tid siden. I søknaden står det at teknologien skal kunne «Forutse husholdningens demografi basert på bildedata».

I søknaden kommer det tydelig frem at de ønsker å bruke dataen for mer målrettede annonser. Ved å vite mer om hver bruker, slik som alder, kjønn og hobby, kan Facebook treffe bedre med annonsene sine, og dermed øke klikkraten på dem, som gir selskapet mer penger.

Datatilsynet

I teorien vil Facebook dermed kunne se på bilder du legger ut, analysere ansiktene til andre i bildet, og med nok data avgjøre om de er familiemedlemmer eller venner. Kombinert med andre ledetråder, som emneknagger og IP-adresser, kan Facebook bygge opp sin egen demografidata selv om du ikke har oppgitt det i profilen din. Dette vil være et klart brudd på personvernet, ifølge Judin:

– Personvernreglene sier klart at det ikke er fritt frem å samle inn opplysninger om oss, og det er ekstra strengt når det er snakk om sensitive personopplysninger, forteller Judin, og kommer med et eksempel:

– Teknologien kan avsløre sensitive forhold, som seksuell legning. For eksempel der to menn har samme IP-adresse og bruker emneknaggen #mannenmin i bildene de legger ut av hverandre.

– Ikke en konkret plan

Facebook har i en uttalelse til nettstedet Buzzfeed sagt at det ikke er sikkert at de vil implementere teknologien de har søkt om patent for:

– Vi søker ofte patenter på teknologi som ikke var ment å bli implementert. Et patent burde ikke bli sett på som en indikasjon på våre fremtidige planer.

Dette tror ikke Judin på:

Tek.no

– Patentsøknaden viser at Facebook i det minste er åpen for å bruke teknologien – ingen bruker tid og penger på noe slikt med mindre det er interessant.

Han påpeker dog at det kan hende at selv om Facebook implementerer teknologien i USA, er det ikke sikkert den vil komme til Norge, på grunn av våre strenge personvernsregler:

– Dersom Facebook velger å ta i bruk slik teknologi i Europa, kan potensielt de nye personvernreglene (GDPR) sette en stopper for det.

Brukerne er produktet

– Europeiske datatilsynsmyndigheter har allerede flere pågående saker mot Facebook om andre temaer, så vi hadde kanskje håpet å se økt fokus på personvernvennlige løsninger. Samtidig er vi ikke overrasket. Facebook ønsker kanskje å fremstå som personvernvennlige, men forretningsmodellen deres går ut på å vite alt om alle. Det er våre data de tjener penger på, avslutter Judin.

Les også: 50 millioner Facebook-kontoer ble hacket – slik klarte de det

annonse