Tek.no

Nyhet

Teslaer skades dobbelt så ofte som fossilbiler

Mer enn en av fem Tesla-eiere rapporterte inn en skade i fjor. Det var betydelig mer enn gjennomsnittet.
Hanne Hattrem, VG
20 Feb 2020 13:49

Mer enn én av fem Tesla-eiere rapporterte en skade på bilen til forsikringsselskapene i fjor, ifølge tall fra Finans Norge.

20,4 prosent av alle Teslaer på norske veier opplevde nemlig en skade i fjor, mens gjennomsnittet for fossilbiler var på rundt 9 prosent, melder Bilbransje24.

For Tesla er dette tallet det samme som i 2018.

Tesla: – Misvisende å sammenlikne

– Uhell kan skje den beste. Inntil ganske nylig leverte Tesla kun Model S og Model X, som er romslige familiebiler. Vi ser av vår innbyttestatistikk at kundene våre ofte kommer fra vesentlig kortere og smalere biler, og det er klart at en større bil krever en viss tilvenning for sjåføren, selv om vi har gode og brukervennlige sensorsystemer, sier Teslas norske kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Tek.no.

Han viser til tall fra forsikringsselskapet Codan, som viser at oppgitt årlig kjørelengde for Model S og X i snitt er rundt 20.000 kilometer, mot rundt 14.000 kilometer for andre bilmerker.

– Dermed blir det misvisende om bilene våre sammenliknes med den norske bilparken for øvrig, uten å ta høyde for forskjellene i kjørelengde og bruksmønster. Model S og X er store familiebiler, og kan heller ikke sammenliknes med kompakte elbiler som først og fremst brukes til småkjøring, sier Roland.

– Undersøkelser fra Elbilforeningen viser at våre biler i langt større grad enn elbiler fra andre merker brukes som familiens hovedbil. Det innebærer hyppigere bruk, større kjørelengder og dermed økt slitasje og risiko for skader.

Les også
Polestar 2 er en meget verdig konkurrent til Tesla Model 3

Elbiler skades mer

Nærmeste «konkurrent» blant elbilene var Mercedes, med 15,3 prosent skader, Kia med 15,1 prosent og Hyundai med 15,0 prosent.

Færrest skader blant merkene som er store nok til å få egne punkter i statistikken finner vi hos Audi, hvor 9,3 prosent av elbilene hadde rapporterte skader i fjor.

I snitt har elbileierne over 50 prosent flere skader enn gjennomsnittet for fossilbiler, med 14,3 prosent.

– Det er ikke justert for kjørelengde, og mange bruker elbilene sine mye i tettbygde strøk og byer. Dette kan være noe av forklaringen, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge til Bilbransje24.

Bensin- og dieselbiler fra Citröen, Opel og Peugeot hadde for øvrig den laveste skadefrekvensen i fjor.

annonse

Les også