Til hovedinnhold

Telia øker bredbåndsprisene

Telia – som også er gamle Get – setter opp prisene på bredbånd fra 1. desember 2020. Prisøkningen er på 40 kroner for de rimeligste abonnementene og 30 kroner for det nest dyreste.

Det aller heftigste abonnementet, kalt Bredbånd 1250, får på sin side ingen økning i pris.

– Det er rundt 200.000 kunder i eneboliger og borettslag/sameier (som har et produkt i tillegg til den kollektive avtalen) som får denne prisjusteringen. Størrelsen på prisjusteringen varierer noe basert på produkt og avtaleforhold, får vi vite fra Daniel Barhom, som er informasjonssjef i Telia.

De nye prisene for kunder i eneboliger er som følger:

Gammel pris m/TVGammel pris u/TVNye priserPrisøkning
Bredbånd 100529,-679,-569/71940 kroner
Bredbånd 250629,-779,-669/81940 kroner
Bredbånd 500699,-869,-739/90940 kroner
Bredbånd 750769,-969,-799/99930 kroner
Bredbånd 1250999,-1299,-999/1299Ingen

Telia har relativt forståelige navn på sine bredbåndsabonnementer, der tallet står for maksimal tilgjengelig nedlastingshastighet. Bredbånd 250 kan altså gi opptil 250 Mbit/s.

Unntaket på dette er Bredbånd 1250, som kun kan gi denne hastigheten dersom man har HFC (Hybrid Fiber Coax)-nett. Ved vanlig fiber er farten begrenset til 1000 Mbit/s.

For opplastingshastigheter er det dog de rene fiberkundene som kommer best ut av det.

Les også
Get lanserer Norges raskeste bredbånd

Økte hastigheten i sommer

For de som har fulgt med på bredbåndsselskapene en stund, burde ikke en prisøkning komme som noen som noen stor overraskelse. Hastigheten på Telias individuelle bredbåndsprodukter ble nemlig satt opp i juli, og da er det ikke uvanlig at dette følges opp med økt pris litt senere.

Det er heller ikke slik at kun Telia justerer prisene på denne måten.

Selskapet minner også om at det er opp til kundene om de ønsker å beholde ny hastighet til en noe høyere pris, eller om man ønsker å gå ned til et lavere og billigere produkt. Å «bli på stedet» er dessverre sjelden noe alternativ da de gamle abonnementshastighetene har en tendens til å forsvinne.

Det hjelper heller ikke deg som allerede har det rimeligste produktet.

– For å sikre at våre kunder får en best mulig bredbåndsopplevelse i dag og i fremtiden er Telia nå i gang med en storstilt modernisering og oppgradering av vårt fastnett, hvor det skal investeres milliardbeløp de neste årene. Dette vil gi kundene mer fart, bedre kapasitet og økt stabilitet, skriver Barhom til Tek.no.

Les også
Get-navnet forsvinner. Nå skal de hete Telia
annonse