Tek.no

Nyhet

Her er Lexus’ første elbil – håper å doble salget i Norge

Lexus UX300e gjør sin entré på det norske markedet mot slutten av 2020. Lexus lover å levere minst 1000 biler.
Lexus
22 Nov 2019 11:22

Lexus har i likhet med morselskapet Toyota drøyet lenge med å satse på elbiler, men nå er de klare med kompakt-SUV-en UX300e. Den er basert på hybriden UX250h, og utvendig er bilene i praksis identiske, med unntak av at elbilen har en ladeluke på hver side. Bakkeklaringen er to centimeter mindre, mens bilen er en halv centimeter høyere.

Bilen ble først avduket på bilmessen i Guangzhou i Kina i natt, mens Lexus Norge presenterte den for norske journalister på et pressemøte fredag morgen.

54 kWh, 204 hester

UX300e har et batteri på 54,3 kWh brutto, noe som skal gi en rekkevidde på 400 kilometer etter NEDC-standarden som fortsatt brukes i Japan og Kina. Den er som kjent snillere enn WLTP-standarden vi bruker i Europa, og den reelle rekkevidden vil nok derfor være betydelig lavere enn 400 kilometer.

Opel Corsa-e og Peugeot e-208 er for eksempel andre småbiler med batterier på 50 kWh, og disse har WLTP-rekkevidder på henholdsvis 330 og 340 kilometer. Lexus ønsker for øvrig ikke å oppgi netto utnyttbar kapasitet.

Førermiljøet i UX300e blir relativt konvensjonelt - ingen store tversgående skjermer i midtkonsollen, med andre ord.
Lexus

– Klasseledende på kabinstøy

Lexus-bilen har ellers en motor på 150 kilowatt (204 hestekrefter) og maksimalt dreiemoment på 300 Nm. 0–100 kilometer i timen skal gå unna på 7,5 sekunder, og bilen er forhjulsdrevet.

Lexus sier ellers at målet er å være klasseledende på effektivitet, blant annet ved å ta i bruk komponenter og kunnskap fra selskapets hybrider.

De sier også at de skal være en klasse opp fra andre biler i samme segment når det gjelder såkalt NVH - støy, vibrasjoner og slag. Det skal gjøre støynivået innvendig lavt og på nivå med betydelig større premiumbiler.

Bagasjeplassen er oppgitt til 367 liter, men det er foreløpig ifølge Lexus’ interne målinger. Den skal attpåtil være større enn på hybridversjonen, som har 320 liter.
Lexus

Kun 50 kilowatt

Lexus har imidlertid kun gått for luftkjøling av batteriet, ikke væskekjøling. Det gjør bilen noe rimeligere og veier mindre enn en væskekjølt løsning, hevder de, men vedgår samtidig at det gjør at bilen begrenses til 50 kilowatt hurtiglading.

Det gjør at ladetiden til 80 prosent nok stanger oppunder en time, men selskapet forventer i alle fall at ladekurven vil være relativt flat på maks hastighet helt opp til det nivået. Ombordladeren er ellers på 6,6 kW, og det er dessuten verdt å merke seg at hurtigladingen foregår med Chademo-standarden, som det stort sett kun er Nissan som holder fast i av elbilprodusentene.

Varmepumpe har UX300e heller ikke, i likhet med Fords nylanserte Mustang Mach-e, men Lexus hevder å ha utviklet et nytt system som skal være minst like effektivt og skal fungere ned mot kaldere temperaturer enn varmepumper typisk gjør. Den skal gjøre rekkevidden om vinteren rundt 15 prosent lenger enn på en lik bil med et konvensjonelt oppvarmingssystem.

Appstyring blir tilgjengelig fra lansering.
Lexus

Fra rundt 370.000 kroner

Tilhengerfeste får bilen ikke, men den blir godkjent for taklast, opplyser Lexus. Bilen får også tilgang til en app fra dag én, med blant annet ladestyring og fjernstyring av klima og varme.

UX300e blir tilgjengelig for bestilling i Norge allerede i dag, som det «desidert første landet i verden». Bilen vil komme i tre versjoner, og Lexus ser for seg at det er Premium-utgaven som vil selge best. Prisene under er uten frakt og levering:

  • Comfort: 359.000 kroner
  • Premium: 398.900 kroner
  • Luxury: 444.900 kroner
Dette skiller de ulike utstyrsnivåene. Premium-boksen har en feil – minusene skal være plusser, da utstyret kommer i tillegg til det du får i Comfort-utgaven.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Øvre prissjikt

De to øverste utstyrsnivåene vil også få mulighet for en egen utstyrspakke som inkluderer 18-tommers aluminiumsfelger og soltak, som vil koste 14.900 kroner. Prisene betyr definitivt at Lexus legger seg på et premiumnivå sammenliknet med andre biler med liknende plass og spesifikasjoner.

Kommende Tesla Model Y starter jo for eksempel på 455.000 kroner (inkludert levering), og det er jo en større bil med kraftigere motor, større batteri og ditto rekkevidde.

En DS 3 Crossback e-tense, som også markedsføres som en premium-elbil i kompakt-SUV-klassen og har liknende batterikapasitet som UX300E, koster 350.000 kroner i den mest påkostede Grand Chic-utgaven. Den har riktignok en god del svakere motorytelse.

Sammenliknet med hybriden UX250h veier elbilen rundt 250 kilo mer. Batteriet veier selvfølgelig en del, men man sparer også inn noe på lettere motor og mangelen på drivstofftanker og eksosanlegg.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
Rune Brath i Lexus Norge sier de kan garantere å levere 1000 biler før utgangen av 2020.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kan reserveres nå

En plass i køen krever et depositum på 5.000 kroner, men i motsetning til hos mange andre produsenter vil en forhåndsreservasjon gi mulighet for umiddelbar kontraktssignering. De første bilene vil komme til Norge i fjerde kvartal neste år, og Lexus Norge lover at minst 1.000 kunder vil kunne få bil før utgangen av 2020.

Det betyr i tilfelle like mye som hele Lexus-salget ligger an til å lande på i år, og leder for produktseksjonen i Lexus, Rune Brath, sa på pressemøtet at Norge i praksis vil stå for hele Europa-leveransen av UX300e i 2020.

– Vi har enorme forventninger til denne modellen som kombinerer kjøreegenskapene og kjøregleden som Lexus er kjent for, med elektrisk fremdrift. Ambisjonen er å levere over tusen biler i løpet av fjerde kvartal neste år. Dette er en skyhøy, men realistisk ambisjon med tanke på den posisjonen Lexus og elbiler har i det norske markedet, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge, i en pressemelding.

Han garanterer også at kundene vil få bilen til avtalt leveringstid. Demobiler skal være hos forhandlerne i april-mai.

annonse

Les også