Tek.no

Nyhet

Fords Mustang Mach-E blir forsinket

Coronasituasjonen gjør at Ford må utsette oppstarten av levering av Mustang Mach-E i Europa. Det gjelder også i Norge, får vi bekreftet.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
Stein Jarle Olsen
26 Mai 2020 07:43

Kunder som venter på Fords Mustang Mach-E må belage seg på å vente litt lenger.

Ford har nemlig sendt ut eposter til kunder i blant annet Storbritannia, Frankrike og Nederland hvor de forklarer at covid-19-situasjonen har gjort at de må utsette leveransene av bilen til etter nyttår. Det skriver Electrek.

Også i Norge

Ford Norges kommunikasjonssjef Anne Sønsteby sier først at de jobber med å få en avklaring for Norges del siden Norge «er i en særstilling», men kommer etter hvert tilbake med samme beskjed:

– Dessverre medfører covid-19-avbruddet ved våre fabrikker noe forsinkelser for de første leveringene av Mustang Mach-E. Vi har nå begynt å bringe driften trygt tilbake til normalt, og forventer å starte leveransene i Norge i begynnelsen av 2021, sier hun. Tirsdag morgen gikk det også ut en e-post til norske reservasjonsholdere med informasjon om utsettelsen.

Overfor Electrek sier talskvinne Emma Bergg at forsinkelsen dreier seg om ekstra frakttid fra fabrikken i Mexico.

Mustang Mach-E har en Tesla-aktig stor touchskjerm i midtkonsollen.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Har holdt prisnivået

Det nye leveringsvinduet innebærer en forsinkelse på alt fra én til fem-seks måneder, avhengig av hvordan man velger å tolke utsagnene fra Ford. Opprinnelig var budskapet at leveransene skulle starte i fjerde kvartal 2020, som jo starter i oktober.

Ford Norge har inntil videre ikke gjort som en del andre importører og produsenter, som har økt prisene som følge av valutasituasjonen. Prisindikasjonen på Mach-E er i alle fall foreløpig den samme som da bilen ble avduket i fjor.

Standard Range-varianten med 450 kilometer WLTP-rekkevidde og bakhjulstrekk starter på 422.000 kroner, mens modellene med firehjulstrekk starter på 492.000 kroner.

Motorkreftene varierer ut fra hvilken konfigurasjon du velger, fra 190 kilowatt (258 hestekrefter) med én motor og det minste batteriet til 248 kilowatt (337 hestekrefter) med firehjulsdrift og den største batteripakken. Dreiemomentet er oppgitt til henholdsvis 415 Nm for versjonene med bakhjulsdrift og 565 Nm for versjonene med firehjulsdrift.

Ford Norge lovet opprinnelig «noen tusen» biler klare til levering i fjerde kvartal 2020, en dato som nå altså er skjøvet til 2021. Alle variantene av bilen skal leveres fra start av, fortalte Ford Norge-sjef Per Gunnar Berg på lanseringsarrangementet for bilen i fjor.

annonse

Les også