Tek.no

Nyhet

Smarttelefonsalget har stupt den siste tiden

Ned over 20 prosent, men én leverandør unngikk fall.

Smarttelefonsalget går ikke akkurat så det griner for tiden.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
2 Juni 2020 16:00

Mye stoppet brått opp da verden begynte å stenge ned på grunn av det stadig pågående koronautbruddet i mars – også salget av smarttelefoner. Ifølge analyseselskapet Gartner falt salget av smarttelefoner globalt med over 20 prosent i første kvartal 2020.

Det nøyaktige tallet er 20,2 prosent, og produsenten dette gikk verst utover var Huawei. Deres salg falt med hele 27,3 prosent, mens Apple kom bedre ut av det og kun mistet 8,2 prosent av salget. Samsung falt derimot 22,7 prosent og Oppo med 19,1 prosent, mens Xiaomi som eneste selskap opplevde (veldig svak) vekst på 1,4 prosent.

Dette er altså fallet blant de største produsentene, så tallene kan være enda rødere hos små aktører i markedet. Her kan du se de nøyaktige tallene:

Xiaomis vekst skal i all hovedsak stamme fra salg av de billige Redmi-telefonene fra selskapet, som har fortsatt å selge godt i utviklingsland og som i all hovedsak selges over internett.

Samsung beholder førsteplassen tross fallet

Til tross for at Samsung altså opplevde et fall i salget på godt over 20 prosent, beholder de førsteplassen på listen over produsentene som selger flest telefoner med en markedsandel på 18,5 prosent. Dette tilsvarer 55,3 millioner solgte telefoner.

Samsungs Galaxy-telefoner solgte godt, men mye dårligere enn ellers.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Ifølge Gartner er det i all hovedsak Samsungs fravær fra det kinesiske markedet som har gjort at tallene ikke er rødere, for intet annet sted enn i Kina har fallet i salget vært større.

Dette er høyst sannsynlig også grunnen til at Huawei har et så stort fall, sammen med at selskapet har blitt skjøvet ut i skyggene i mange vestlige markeder.

Gartner sier videre i rapporten at Apple «...høyst sannsynlig hadde nådd et rekordhøyt antall solgte telefoner i dette kvartalet...» om det ikke hadde vært for koronaviruset. Apples hovedutfordring har vært forstyrrelser av forsyningslinjen fra produksjonen i Kina til distribueringen globalt, samt fallende kjøpsinteresse generelt.

annonse

Les også