Tek.no

Nyhet

Forbrukerrådet kritisk til Sonos’ oppdaterings-kutt: – Det går på viljen, ikke evnen

Sonos’ opprinnelige Play:5-modell vil ikke lenger kunne inngå i et system med moderne Sonos-produkter om du vil at de nye produktene skal kunne få programvareoppdateringer.
Rolf B. Wegner, Tek.no
22 Jan 2020 17:07

Sonos kutter oppdateringene for en rekke eldre produkter, meldte vi tidligere onsdag. Det gjør at produktene ikke lenger vil kunne inngå i Sonos-systemer med «moderne» Sonos-produkter uten at også sistnevnte vil miste tilgangen til oppdateringer.

Sonos tilbyr også 30 prosent rabatt på et nytt produkt om du er villig til å «bytte inn» det gamle produktet ditt, som i praksis betyr at produktet settes i «resirkuleringsmodus» og starter et par ukers nedtelling mot tidspunktet det deaktiveres og blir ubrukelig.

Sinte kunder

Både før og etter vi publiserte har vi fått e-poster fra opprørte Sonos-kunder som mener selskapets praksis er kritikkverdig.

– Her blir det mye søppel av fullt brukbare komponenter hos kunder som ikke har bedt om oppgradering. Det går i motsatt retning av målet om en mer sirkulær økonomi der det legges til rette for reparasjon, oppgradering og gjenbruk, skriver en leser som forteller at han har et over 40 år gammelt Bang & Olufsen-stereoanlegg som er koblet til en Sonos Connect.

Sonos Bridge, som ble brukt til å skape Sonos-nettverket før denne egenskapen ble integrert i høyttalerne, er blant produktene som ikke lenger får oppdateringer.
Sonos

Denne vil fremover ikke kunne brukes som en del av et Sonos-anlegg, ettersom Connect er ett av produktene som mister tilgang til oppdateringer.

– Dette er for dårlig av Sonos. Én ting er at Apple og Microsoft ikke oppdaterer sine gamle produkter, men dette er jo dumme høyttalere, skriver en annen, mens en tredje skriver at han i dag har mange Sonos-enheter, men at denne nyheten gjør at det ikke blir flere.

Flere henviser også til at det i dag er lagt ut mange av de aktuelle Sonos-produktene for salg på Finn.no, uten at det er opplyst om at de ikke lenger vil få oppdateringer.

Sonos’ Facebook-sider koker det også, med titalls, om ikke hundretalls, av meldinger fra frustrerte brukere:

– Hei, Sonos... Dere tapte akkurat en kunde i dag. Og dere tapte en ivrig supporter for merket deres. At dere ikke støtter et 5 år gammelt produkt viser for likte dere bryr dere om kundene deres, skriver én bruker.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier forbrukerne ikke har noe rettslig krav, men at levetiden på hifi-produkter likevel bør være vesentlig lenger enn fem år.
Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

– Går på viljen, ikke evnen

Også Forbrukerrådet er kritisk. Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen sier de er skeptisk til at Sonos fremtvinger foreldelse av fungerende produkter, og at de allerede har blitt kontaktet av forbrukere som har stilt spørsmål rundt lovligheten av dette.

– Selv om klagefristen på slike produkter er fem år, forventer forbrukerne at hifi-produkter har en vesentlig lengre levetid enn som så, sier han.

Iversen understreker at de sentrale egenskapene til Sonos-produkter er musikkavspilling og tilkobling, og at alt annet er sekundært.

– Det burde helt klart være mulig å opprettholde på tvers av oppdateringer. Her er det viljen det går på for Sonos, ikke evnen.

– Miljømessig forkastelig

Han sier forbrukeren ikke vil ha noe grunnlag for et rettslig krav når produktet det er snakk om er over fem år gammelt.

– Men en oppfordring til å resirkulere fungerende produkter på grunn av manglende tilgang på oppdateringer er uansett miljømessig forkastelig.

Sonos’ norske PR-byrå henviste først til blogginnlegget om at oppdateringene kuttes for deres syn på saken. Etter at saken først ble publisert sendte de oss dette tilsvaret:

annonse

Les også