Nyhet

Netflix: – The Witcher er vår mest sette førstesesong noen gang

Og nå kan det bli mer Witcher.

The Witcher gjør stor suksess på Netflix, skal vi tro strømmetjenestens egne tall.

76 millioner husholdninger så The Witcher, melder Netflix i sin inntjeningsrapport for fjerde kvartal 2019. Det gjør serien til den mest sette førstesesongen av en serie noensinne, ifølge strømmetjenesten.

Bytter tellemetode

Tallet på 76 millioner må imidlertid potensielt taes med en aldri så liten klype salt. Netflix har nemlig gjort om måten de teller visninger på fra «minst 70 prosent av en episode» til «valgte å se og så minst to minutter», og erkjenner at det gjør at visningstallene i snitt er 35 prosent høyere enn før.

De peker imidlertid på at de nå bruker samme metode som blant annet BBCs iPlayer og Youtube, og at metoden gjør det mulig å sammenlikne innhold som kan ha svært ulik lengde.

Les også
Dette ble mest sett på Netflix i 2019

Mer Witcher?

Tallene har tilsynelatende gitt Netflix blod på tann. Fra før var det bekreftet at The Witcher ville få en andresesong, men i et intervju i forbindelse med kvartalstallene sier Netflix-sjef Reed Hastings at serien er en «massiv ny franchise som vi skal utvikle sesong etter sesong», som jo kan antyde at det vil bli flere enn to sesonger.

Netflix melder ellers at de nå har rundet 100 millioner abonnenter utenfor USA , nærmere bestemt drøye 106 millioner. Det kommer i tillegg til de drøye 61 millionene de har i USA, så totalt har de 167 millioner abonnenter, en vekst på snaut ni millioner fra kvartalet før.

Netflix får for øvrig sterkere konkurranse snart. Disney varslet tirsdag at de fremskynder lanseringen av strømmetjenesten Disney+ i mange europeiske land. I Norden må vi imidlertid vente til sommeren.

annonse