Vil lage mobil Linux-plattform
Med mindre du selv er Linux-fan eller generell datanerd, er ikke Linux et navn du bruker i hverdagen. Men innen få år kan Linux bli et like vanlig ord som Symbian og Windows Mobile.
Nå har nemlig operatørene NTT DoCoMo og Vodafone blitt enige om å lage en felles Linux-plattform for smarttelefoner. Med seg på laget har de mobilprodusentene NEC, Samsung, Motorola og Panasonic.
Sammen ønsker de seks selskapene å lage en åpen Linux-plattform til smarttelefoner innen 2007. Målet er at plattformen skal klare å stjele markedsandeler fra de allerede etablerte plattformene for smarttelefoner, som Symbian OS og Windows Mobile.
I følge Mobiledia er ikke formålet med samarbeidet å tjene penger. Derimot ønsker selskapene å minske antallet operativsystemer i mobilmarkedet. Linux-plattformen skal også bidra til lavere utviklingkostnader, større fleksibilitet og bedre miljø i mobilbransjen. Utgiftene skal fordeles solidarisk mellom partene.
For å bidra til at disse målene blir satt ut i livet, oppretter selskapene en egen uavhengig organisasjon. Gjennom denne organisasjonen skal andre bidragsytere delta i utviklingen av plattformen. Et annet mål for organisasjonen skal være å fremheve fordelene ved å utvikle produkter i et åpent miljø hvor utenforstående kan bidra.
Ikke Linux-ferskinger
Selskaper som Motorola er langt i fra ferske på Linux. Produsenten har allerede produsert flere mobiltelefoner operativsystem basert på Linux, som for eksempel modellen A728. I oktober i fjor ble Motorola også med i en annen allianse ved navn Mobile Linux Initiative.
Formålet med denne alliansen var å øke mobilprodusentenes interesse for Linux. Alliansen ville også, i likhet med den nye alliansen Motorola er med i, stjele markedsandeler fra Windows Mobile, Symbian og de andre operativsystemene. Du kan lese mer om Mobile Linux Initiative i saken "Vil vise Linux-muskler".
NTT DoCoMo er heller ikke ukjent med Linux, og operatøren har lansert en rekke telefoner med Linux-basert operativsystem. Men disse telefonene kan bare brukes på det japanske markedet.
(Kilder: Mobiledia, Engadget)