Slik kan du styre bilen med Android
Det har dukket opp en video som går Google og Chevrolets Android-applikasjon nærmere i sømmene. Tanken er at Android-applikasjonen skal kunne styre mange av funksjonene i hybridbilen Chevrolet Volt, som vi vil bli kjent med som Opel Ampera her til lands.
Over internett skal applikasjonen snakke med bilen, og du kan blant annet sjekke batteristatusen, starte lading av bilen, få bilen til å tute i tilfelle du skulle slite med å finne den i store parkeringsanlegg, styre luftkondisjonerings- og varmeanlegge og en rekke andre ting.
Nå har selskapene avslørt en ny funksjon som gjør at du ved hjelp av mobilen din både kan se hvor du befinner deg og hvor bilen befinner seg på et kart. Du kan også bruke mobilen til å bestemme deg for en destinasjon, og når du setter deg i bilen vil den automatisk starte navigasjonen dit.
Smart lading
I Android-applikasjonen finner du også en rekke muligheter for lading av batteriene i bilen. For eksempel kan du aktivere en påminner slik at bilen sender deg en tekstmelding eller e-post dersom den ikke er plugget i kontakten ved et bestemt tidspunkt.
Noe som er viktig for miljøet er å bruke energi jevnere over hele døgnet, og etter alle solemerker vil energien i fremtiden koste mer i de periodene på dagen den er mest etterspurt. Dette kan for eksempel være i perioden etter vanlig arbeidsdag når alle plugger el-bilen i kontakten, slår på varmeovnene og setter igang komfyren og stekeovnen for å lage mat.
Rushtrafikk på el-nettet
Problemet er at elektrisiteten må hentes ut i det øyeblikket den produseres ettersom energilagring foreløpig er for kostbart til at det er tatt i bruk i stor nok grad, selv om det er foreslått blant annet hydrogenlagring (enkelt å frakte), lagring av trykkluft i store lommer i fjell og mye annet. Elkraftverket må da dimensjoneres for disse periodene, og overskudd av energi dumpes ofte store deler av døgnet.
En foreslått løsning er en toveiskommunikasjon i nettet som gjør at prisene varierer gjennom døgnet og forbrukeren selv kan justere energiforbruket ut ifra prisen. Dette kalles Smartgrid.
Android-programvaren for Chevrolet Volt har derfor fått en modus som gjør at du kan sette bilen til å lade seg senere på kvelden da det ikke er så mange som henter ut energi, på samme måte som man håper andre elektriske artikler kan få i fremtiden.
Det er forøvrig verdt å merke seg at fordelingen av energi ikke er et like stort problem i vannkraftverk som vi hovedsaklig bruker i Norge, da man kan justere vannstrømmen trinnløst etter etterspørselen av energi og man kan i stor grad lagre energi i form av at vannet ligger foran demningen parat til å produsere energi.
Man kan også pumpe vann opp i høyden igjen. Likevel vil man gjerne fordele energien jevnere for å enklere kunne ta unna perioder med høyt energiforbruk uten at demningene trenger å være gigantiske.
Chevrolet Volt, eller Opel Ampera i Europa, vil være tilgjengelig i løpet av 2011.
(Kilder: gizmodo.com, ssfe.no)