Tek.no

Nyhet

Facebook lanserer YouTube-konkurrent i Norge

Niklas Plikk, Tek.no
Eigil Knudsen
30 Aug 2018 07:57

Etter at tjenesten kun har vært tilgjengelig i USA en stund har Facebook nå lansert sin nye videotjeneste Watch i hele verden. Det melder selskapet i en pressemelding.

Facebook Watch, som først ble kunngjort for et års tid siden, er Facebooks svar på YouTube og er tilgjengelig via en egen knapp i menyen på venstre side. En videopresentasjon av tjenesten ser du nederst i artikkelen.

Ved å trykke på menyknappen får du opp anbefalte videoer i en egen videostrøm og et søkefelt du kan bruke for å søke etter videoer. På toppen finner man nye videoer fra sider man følger på Facebook.

Alt fra realityserier til sportssendinger

Tjenesten kommer også med en egen lagringsfunksjon for videoer man er interessert i, men som man ikke har tid til å se med én gang

Den nye tjenesten skal by på alt fra realityserier og videoblogger til livesendinger av sport og konserter, og på samme måte som for eksempel YouTube er meningen å legge til rette for store mengder egenproduksjon av innhold blant brukere.

Skjermdump

Ifølge Facebook skal Watch legge stor vekt på å engasjere brukere, og i den forbindelse skal det blant annet satses på videoer som fokuserer på aktiv deltakelse fra brukere, for eksempel spørre- og konkurranseprogrammer.

Interaktivt innhold

Facebook har tidligere uttalt at det nettopp er den sosiale delen av videotjenesten som vil gjøre at den skiller seg fra konkurrentene. For eksempel kan man chatte og sosialisere med mennesker mens episoden går, og delta i grupper med andre mennesker som liker samme serie i ettertid for å skape et fellesskap.

I starten finansierer Facebook en rekke av TV-seriene, men har uttalt overfor nettstedet Tech Crunch at de håper på å kunne trekke seg helt ut av finansieringen etter hvert som flere brukere og videoprodusenter får øynene opp for tjenesten.

Akkurat som på YouTube vil videoskapere få penger via annonser. 55 prosent av inntektene går til skaperne, mens de resterende 45 prosentene går til Facebook. Det er samme fordelingen som YouTube operer med.

Les også: Derfor har flere butikker byttet til et grønt profilbilde på Facebook »

Les også
Dette er messengers nye design
Les også
Så mange timer har du brukt på Youtube
annonse

Les også