Apple Music har nådd stor milepæl – men Apple synes likevel det går for tregt
Og Spotify har fremdeles et stort forsprang.
Begge de to gigantene innen musikkstrømming soper inn nye abonnenter i relativt høyt tempo, og nå har Apple Music nådd en stor milepæl. Overfor nettstedet Billboard bekrefter Apple at musikkstrømmetjenesten deres har sanket 20 millioner betalende brukere.
Dermed har tjenesten hatt en fin vekst den siste tiden. I september meldte blant andre The Verge at Apple Music hadde nådd 17 millioner abonnenter, som betyr at veksten har vært på 15 prosent de siste tre månedene.
Synes ikke det går raskt nok
Apple Music har hatt sterk vekst helt siden starten og oppnådde 10 millioner abonnenter på bare syv måneder etter oppstarten i juni 2015. Selv med den sterke veksten og nye milepælen er Apple imidlertid langt fra fornøyd.
– Selvsagt vil vi ha mer og vi vil at det skal gå raskere - vi er sultne! Det er milliarder av mennesker som lytter til musikk, og vi har ikke engang oppnådd 100 millioner abonnenter. Det er et stort potensiale for vekst, sa visesjefen for Apples Internett-avdeling Eddie Cue i et intervju med Billboard.
Ennå lang avstand til Spotify
Apple Music har imidlertid tøffe konkurrenter på markedet. I september i år meldte vi at Spotify hadde nådd sin egen milepæl på solide 40 millioner betalende brukere. Med tanke på at tjenesten nådde 30 millioner abonnenter i mars, betyr det at Spotify fikk hele 10 millioner nye abonnenter på bare seks måneder.
Spotify har med andre ord en sterkere akselererende vekst enn Apple Music for øyeblikket, og har altså ennå et solid forsprang, men hvem vet hva som vil skje i et mer langsiktig perspektiv. Andre, store aktører er også på vei inn i musikkstrømmebransjen, blant andre nettbutikkgiganten Amazon.
Apple Music-konkurrenten er stadig i utvikling: Nå har Spotify slått seg sammen med Headspace »