Se de flotte novemberbildene

Slik har Akam-brukerne taklet mørketidens inntog.

Folk

[Akam.no]: En del forsinket kommer nå endelig gjennomgangen av lesernes novemberbilder. Vi beklager selvsagt forsinkelsen, men det er nå engang slikt som skjer når vi er kronisk underbemannet i forjulsstria og en klønete redaktør i tillegg sender seg selv på legevakta. Uten ytterligere forsinkelser tar vi derfor fatt på første bilde:

Foto: SnikPellik

SnikPellik har tatt noen portretter av en kjent (og kjær?) figur, nemlig Alex Rosén. For den uinnvidde hadde han sett ut som en noe uortodoks kaptein, mens for oss som vet hvem han er, ser det hele ut som sekundet før det smeller - i latterbrøl. Alex er ikke tam på en flekk, og med ham i marinens paradeuniform kan hva som helst skje. Dette er dermed ikke et protrett av mannen selv, men rollen han spiller overfor media. Det kan for alt vi vet være stor grad av overlapping mellom de to, men jeg synes ikke dette er et portrett som slipper oss inn under huden på mannen. Til det funker uniformen for godt som skjold, men takket være at det er to bilder som presenteres, og forskjellen mellom de to, føler man likevel at man slipper litt innpå ham. Visuelt synes jeg at disse to bildene fungerer bedre sammen enn hver for seg, noe som ikke er en enkel oppgave, spesielt når det gjelder portretter.

Foto: Bjørn Christiansen

Bjørn Christiansen er mannen bak (eller foran) portrettet over, og det er et portrett med skikkelig smell i. Det kunne så lett ha sklidd ut i klisjeer og svulstighet - posituren, blikket, det lave kamerastandpunktet, svart-hvitt, etc - men holder seg hele tiden på akkurat rett side av det, og dermed sitter det som et skudd. Signaturen forstyrrer dessverre en del - den er stor og lys og tiltrekker seg dermed blikket litt i overkant mye - men heldigvis ikke nok til å ødelegge bildet.

Foto: DeViSoR

Det samme er tilfelle med neste bilde, denne gangen fra velkjente DeViSoR. Også her er signaturen lys og oppmerksomhetstiltrekkende, men her er det også - ahem - andre elementer som tiltrekker seg oppmerksomheten. Noe så vakkert som en naken kvinnekropp er det direkte vanskelig å fotografere på en stygg måte, men det blir ikke et godt eller interessant fotografi av den grunn. Skal man få til det, må man tilføre bildet noe som kroppen ikke i utgangspunktet hadde, og det på en slik måte at det hele ikke tar helt overhånd og blir en gimmick eller ren pornografi. Det har DeViSoR klart her, gjennom nøye lyssetting, uskarphet og etterbehandling. Bildet som sådan skaper en stemning, og det er den som er det viktige - ikke at dama er naken.

Foto: Dan Skjaeve

Dan Skaeve har i sitt bilde valgt å konsentrere seg om grafiske elementer heller enn stemning og lys. Bildet kan tillegges et budskap - tilsiktet eller ikke - basert på dets grafiske todeling. Øvre halvdel, røfft regnet, er preget av runde former og masse små uidentifiserte menneskefigurer, mens nederste halvdel er dominert av rette linjer og vinkler, med en enslig figur som er på vei fra øverst til nederst. Tolkninger om utvelgelse og å skille seg ut fra mengden synes innlysende, med løperen som understreker det positive ved å skille seg ut. Søylene antyder også at den enslige figuren har gjort noe prisverdig og er på vei mot noe positivt, samme hva. Det synes ganske innlysende å tolke dette bildet som en moderne og visuell gjenfortelling av Robert Frosts berømte dikt "The Road not Taken". (For øvrig var det ikke slik Frost selv ønsket at diktet skulle tolkes - han pekte egentlig bare nese til en god venn).

Tåkeheimen

Store deler av november var for mange brukere preget av tåke, og dette så vi klart igjen i månedens bilder. Vi har valgt ut en liten stabel, og presenterer dem her:

Foto: Ratleto

Ratleto har vært på kirkegården i tåken, og viser oss dette stemningsfulle bildet derfra. Jeg skal ikke si for mye om dette, for den gåtefulle stemningen synes jeg taler for seg. Hvem er skikkelsen? Hva gjør han der? Hvilken grav sover han i om dagen? Øh... Uansett, dette bildet får meg til å tenke på et utall skrekkfilmer, oppsummert i ett enkelt bilde. Bildet er kanskje ørlite granne venstretungt, men ikke mye, og uansett bør treet være der for å gi et lett inntrykk av subjektivt kamera, det vil si følelsen av at vi ser ut av en tilskuers øyne.

Foto: Ratleto

Ratleto har begått flere bilder i tåka, og beviser dermed at selv om han passer i tåkeheimen, så er han ikke helt borte i tåka når det gjelder tåkebilder. Bildene over og under viser at han også kan formidle vakre tåkestemninger også, og ikke bare småskumle.

Foto: Ratleto
Foto: Evenseth

En av de store fordelene ved tåke er dens evne til å skjule forstyrrende detaljer, og det har Evenseth utsnyttet i sitt bilde, som mest av alt minner om et visuelt haiku. Et bilde som til de grader utstråler ro og fred er det lenge siden vi har sett, og vi formelig hører for oss sjølydene dempet av tåke. Skulle vi pirket på noe måtte det være balansen i bildet. Både solen og den ene bøyen er sentrert, noe som passer godt med den roen som vi oppfatter som bildets tema, men den andre bøyen drar bildet litt ut av balanse, og lager dermed uro. Men kanskje det er meningen? Kanskje bildets budskap ikke er roen, men det som alltid forstyrrer roen, litt som John Cages 4'33"?

Foto: Epp

Epps bilde er også litt av samme sorten, men her er det lyset som er det viktige, og dets samspill med de dramatiske skyene. Bildet bærer preg av å være tatt fra et fly, og at det er grunnen til at horisonten er skjev. Vi synes den burde rettes opp, og kanskje ikke dele bildet horisontalt på midten, men det er fotografens eget valg.

Foto: Fredderen

Fra mørk og dyster steming til lys og lystig ditto. Enkelte vil kanskje synes at Fredderens bilde er litt i overkant postkortaktig, men det er ikke nødvendigvis negativt i seg selv. Klisjéer blir klisjéer av en grunn, og det er jo ingen tvil om at dette bildet er riktig så vakkert. I tillegg er det en interessant kontrast til andre bilder vi har presentert her, for med de ferdighetene vi vet at Fredderen bestitter, både bak kamera og Photoshop, skulle det ikke være noe i veien for at han kunne av samme motivet laget et temmelig dystert bilde, med akkurat det samme terrenget, skyene og lyset som virkemiddel. Dermed er dette et glitrende eksempel på at det er LYSET som er det viktige i fotografi.

Diverse

Her har vi samlet et utvalg bilder som vi ikke fikk til å gruppere sammen på noe fornuftig vis, så noen tematisk sammenheng har de ikke nødvendigvis, men alle har det til felles at vi stoppet opp ved dem og ga dem litt ekstra tid.

Foto: Egil

Egils bilde falt vi litt for på grunn av dets rolige og nærmest udødelige stemning. Vi minnes utallige sommernetter nede ved sjøen, med stjernene over hodet og noe godt på grillen. Ahhhh! Komposisjonen og fargebruken er fin, spesielt med at nærmest alt av detaljer - og bildets hele tyngde - befinner seg i firedelen nede til venstre. De andre tre firedelene utgjør en slags negativt rom, som balanserer bildet godt. Gresstusten som stikker inn i bildet helt nede til høyre forstyrrer kanskje litt, men ikke mye.

Foto: Egil

Vi plukket ut enda ett bilde av Egil, dette med en ganske annen stemning. Her er det ikke sommer, men ruskevær og høst som sitter på sinnet. Ved å la de nederste 2/3 av bildet domineres av klipper, svaberg og sjø som går i hvitt understrekes det røffe været. Dette forsterkes av den mørkegrå himmelen, og sammen danner alt dette rammen for det som er bildets egentlige motiv, nemlig båten som er på vei hjem.

Hvordan vi vet at båten er på vei hjem, sier du? Sjekk det meste av film og foto, for eksempel Das Boot, så ser du at fra venstre mot høyre betyr på vei hjem, mens motsatt signaliserer på vei ut.

Foto: tomsi42

Tomsi42 burde være kjent for de fleste, så jeg skal ikke bruke elektroner på å introdusere ham. Han har fotografert dette fine kveldsbildet fra Oslos paradegate, faktisk ikke langt fra Akams kontorer. Det fine lyset her gir en følelse av tidlig høstkveld, og gaten er fuktig uten at det regner. Litt kaldt er det også, og skikkelsen til venstre virker litt sammenkrøket og hutrende på vei nedover det som tross alt ser ut som en var og koselig gate. Alt dette signaliserer en hyggelig og trygg by, men likevel med sine kalde sider. En ganske riktig representasjon av Oslo, spør du meg.

Foto: Kjikvadrat

Kjikvadrats bilde, som opphavsmannens nick, er preget av (nesten-) rette linjer og vinkler. Der diagonaler og buer kan signalisere endring og dynamikk, vil rette linjer og vinkler gjerne signalisere det motsatte. I tillegg deles bildet av rette linjer inn i ulike seksjoner, som bryggekanten nærmest og sjøen mellom bryggekanten og landet på andre siden av fjorden. Sistnevnte er også delt inn i to av speilbildet av terreng og himmel. Stemningen er rolig, men tauet skaper spenning og danner en forbindelse mellom den litt drømmende verdenen som er speilet i sjøen og vår verden - "virkeligheten" om du vil - representert av bryggekanten. Ved første øyekast syntes jeg at bildet kanskje burde vært kompnert slik at tauet stod diagonalt over bildet jheller enn mer eller mindre rett langs kanten. Det synes jeg ikke nødvendigvis lengre, selv om det hadde funket på et vis det også. Men bildet hadde da vært veldig anderledes i innhold.

Foto: iStereo

Høyspentmaster og -linjer er noe vi stadig vekk ser forsøkt avfotografert, men sjelden så godt utført som her. den mørke bakken og de dramatiske skyene er prikken over i-en, og bildet hadde neppe fungert uten dem, men det viktigste er likevel de grafiske elementene som den pinlig nøyaktige komposisjonen og posisjoneringen av mast og ledninger i bildeflaten står for. Som tidligere nevnt vil et sentrert motiv ofte representere permanente ting og uforanderlighet, og i dette bildet blir det ytterligere forsterket av skarpe og harde linjer og geometriske figurer. Jeg aner ikke hva fotografen mener om saken, men hadde jeg blitt fortalt at dette bildet var et visuelt innlegg i debatten om monstermastene, hadde jeg ikke hatt det minste problem med å tro på det.

Foto: RasmusKRiis
Foto: RasmusKRiis
Foto: RasmusKRiis

RasmusKRiis har ikke gjort det lett for seg selv, i og med at han har valgt å presentere tre bilder som har en slags visuell sammenheng med hverandre, om ikke de akkurat utgjør en bildeserie. Uansett, bildene er nesten utemomjordisk vakre, og viser et nesten utenomjordisk landskap. Takket være bruken av både duse og kraftige farger skaper fotografen en distanse mellom bilde og virkelighet, og resultatet er en drømmende samling bilder, som også er vakkert komponert rent grafisk. Bildene kan til og med sies å ha et matematisk tilsnitt, siden øverst = midten + nederst.

Dette var alt for denne gang! Vil du se alle bildene fra november kan du gjøre det i denne forumtråden og dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Bilder fra desember kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte fra desember.

PS! Ikke glem hjemmeleksen!

Jeg har lyst til å ilegge dere, kjære lesere, en hjemmelekse. Ikke noe som skal kontrolleres av noen, men gå hjem til din egen bokhylle, eventuelt noen andres (biblioteket, f.eks) og plukk med deg en fotobok derfra. Tilfeldig eller nøye utvalgt spiller ingen trille, men ta den med deg til et annet sted enn der du jobber, bor eller studerer. En kafé, for eksempel. Sett deg ned deg, og se nøye gjennom boken. Finn frem noen bilder du liker ekstra godt i boken, og studér dem nøye. Tenk over HVA det er du liker ved dem, og HVORFOR. forsøk å finne ut hva budskapet i dem er, hvis det er noe budskap. Ha disse bildene i tankene når du så fotograferer resten av året, og presenter hva du fikk ut av kameraet i desembertråden om du føler for det. Lykke til!

Se også: De beste bildene fra oktober

Les også
Se brukernes beste februarbilder
Les også
La deg forføre av disse bildene
Les også
Vil du se noen fantastiske bilder?
Les også
Nå kan du unngå å havne på pinlige festbilder
Les også
Gi bort et systemkamera til jul
Les også
Gled deg til disse kameraene i desember
Les også
Knips bilder med fingrene
Les også
Nissen bør vite om disse kameraene
Les også
Nyt disse fantastiske bildene
Les også
Tør du å ta bilder på denne måten?
Les også
HTC EVO 3D og LG Optimus 3D: Hvilken mobil har det beste 3D-kameraet?
Les også
Printet portrett av hund med dens egen aske
Les også
Fotograferte meteor fra verdensrommet
annonse