Tek.no

Nyhet

Byton legger ned driften i seks måneder

Kan bety slutten for den ambisiøse nykomlingen.

M-Byte skulle bli den første bilen ut fra Byton. Nå ser det mørkt ut.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
30 Juni 2020 10:19

Bilprodusenten Byton legger ned driften i seks måneder fra 1. juli, melder The Detroit Bureau.

Det skjer etter at halve den amerikanske staben på 450 mennesker har vært permittert siden april, og nylig demonstrerte rundt 100 ansatte i Kina mot at de ikke hadde fått lønn siden mars.

– Selskapet suspenderer driften i seks måneder fra 1. juli. Styret og toppledelsen jobber med å finne en måte å føre selskapet videre, sier talsmann Dave Buchko i Byton til nettstedet.

Mangler finansiering

Byton hadde ferdigstilt fabrikken sin i Kina og også fått den etterlengtede produksjonslisensen fra kinesiske myndigheter, men de skal ha fått problemer etter at de ikke var i stand til å fullføre sin C-finansieringsrunde, som skal ha vært på nærmere fem milliarder kroner, i fjor høst.

Så kom coronaviruset og tvang kinesiske fabrikker til å stenge ned, og la stein til byrden for Byton. I tillegg har Kina kuttet i elbilinsentivene, noe som har ført til et fall i elbilsalget i mange måneder på rad.

Ifølge kinesiske Jiemian har selskapet allerede måttet stenge kontorene i både Shanghai og Beijing på grunn av at de ikke har betalt husleien, og anlegget i Nanjing på grunn av manglende betaling av vann og strøm. Flere har også meldt at de kinesiske arbeiderne ikke har fått lønn på fire måneder.

M-Byte skiller seg fra de fleste andre biler med den enorme skjermen i dashbordet.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

16.000 nordmenn på liste

16.000 nordmenn sto på liste (riktignok uten depositum, så tallet må taes med en liten klype salt) for Bytons første bil M-Byte, som fristet mange med den enorme 48-tommers skjermen i dashbordet.

Konseptversjonen av bilen ble først avduket med brask og bram på CES-messen i Las Vegas i 2018, og vi fikk se den endelige produksjonsversjonen på bilmessen i Frankfurt i fjor høst.

I Norge og Sverige er det Hedin Automotive som er pekt ut som salgs- og servicepartner for Byton. Kommunikasjonssjef Sissel Wiedenmann sier til Tek.no at de foreløpig ikke har hørt noe mer enn det som står i mediene, og at de avventer informasjon fra Byton. Opprinnelig var planen å lansere M-Byte i Europa i slutten av 2020, men dette ble siden dyttet til 2021.

Bytons mål er å levere en premiumbil til lavere pris enn konkurrentene.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Lite vindu

The Detroit Bureau henviser til kilder internt i Byton som sier at det ser mørkt ut for at det kan bli blåst liv i selskapet igjen. En av dem peker på at det er et veldig lite vindu for å få M-Byte på markedet før det kommer en stor bølge av konkurrenter fra de store merkene med tilsvarende plass og rekkevidde - tenk Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.4, Audi Q4 E-tron og en rekke andre.

Til tyske ARD sier imidlertid analytikeren Zeng Zhilin fra konsulentfirmaet LMC Automotive i Shanghai at det finnes en mulighet. En av Byton-investorene er nemlig den gigantiske statseide bilprodusenten FAW.

– Et sannsynlig alternativ er at FAW vil kjøpe og overta Bytons teknologi og biler, sier han til nettstedet.

Byton: Lovnader ble ikke holdt

Oppdatert: Etter at vi publiserte saken fikk vi tilsendt denne uttalelsen fra Bytons europeiske PR-sjef Oliver Strohbach:

«Covid 19-krisen har hatt en massiv påvirkning på Byton. Det inkluderer det faktum at den planlagte finansieringsrunden ikke kunne fullføres, og tidligere lovede investeringer har ikke blitt gjort. Sammen med investorene har toppledelsen jobbet med passende sikringsscenarier i en tid. Dette inkluderer å redusere faste kostnader og å intenst følge opp interesserte investorer.

Som et oppstartsselskap genererer vi ikke salg og er avhengige av investorer. Covid 19-krisen kom på et ubeleilig tidspunkt for oss; den har hatt stor påvirkning på industri, finansmarkeder og investeringsklimaet. I vårt tilfelle skjedde ikke planlagte investeringer og noen viktige lovnader ble ikke overholdt. Som et ungt selskap i ferd med å starte masseproduksjon rammet denne utviklingen oss på et følsomt punkt.»

Byton bekrefter at de lukker driften i Kina i seks måneder fra 1. juli, og at de fleste ansatte i Kina vil bli permittert.

«Å suspendere driften i Kina er en midlertidig ordning i overgangsperioden med en estimert varighet på seks måneder. Bytons ledelse og aksjeeiere jobber tett sammen med tidslinjen for selskapets videre utvikling. Vi kommer til å dele flere detaljer så fort de er tilgjengelige», melder selskapet.

annonse

Les også