Tek.no

Nyhet

Her er Opels elektriske Mokka

Opel Mokka-e blir en litt mer høyreist bil enn hva Corsa-e er. Kanskje kan det passe norske elbilkunder bedre.
Opel
24 Juni 2020 10:04

At Opel skulle komme med en elektrisk versjon av kompakt-SUV-en Mokka har lenge vært kjent, og nå er de klare til å vise frem bilen i all sin prakt.

Bilen blir den første med Opels nye «Vizor»-fronten til Opel, som skal pryde alle Opels modeller i årene fremover.

Den nye versjonen måler 4,15 meter lang, noe som er 12,5 centimeter kortere enn forrige generasjon. Likevel får du plass til fem og et bagasjerom på 350 liter, takket være at krympingen i hovedsak er gjort ved at overhenget er redusert med drøye seks centimeter både foran og bak.

Nye Mokka er kortere enn forgjengeren.
Opel

Identiske spesifikasjoner med søstermodellene

Nye Mokka-e er basert på samme CMP-plattform som Opel Corsa-e, Peugeot e-208/e-2008 og DS 3 Crossback e-tense. Det gjør også at spesifikasjonene stort sett blir identiske.

Vi snakker et batteri på 50 kilowattimer, en motor på 100 kW (136 hestekrefter), 260 Nm dreiemoment og støtte for 100 kW hurtiglading. Bilen kan også leveres med ombordlader på inntil 11 kW.

Rekkevidden skal være på 322 kilometer etter WLTP-standarden - 15 kilometer mindre enn Corsa-e og 18 kilometer mindre enn e-208. Et steg opp finner vi Hyundai Kona med 484 km rekkevidde og et steg ned MG ZS EV med sine 263 kilometer.

Førermiljøet preges av den 10 tommer store skjermen. Både Apple Carplay og Android Auto er støttet.
Opel

LED Matrix-lys

Mokka får også de samme sikkerhetsfunksjonene som vi så i Corsa-e, som adaptiv fartsholder med køfunksjon og automatisk filholder. IntelliLux LED Matrix skal sørge for «klasseledende lys», ifølge Opel.

Førermiljøet ser også ut til å være relativt identisk med Corsa-e, med en ganske stor førerrettet skjerm i midtkonsollen og det som ser ut som samme grensesnitt. «Girspaken» er imidlertid byttet ut med en mer innfelt spak.

Mokka-e forventes tilgjengelig i Norge i starten av 2021, ifølge importør Bertel O. Steen. Informasjonssjef Stein Pettersen sier det er litt tidlig til å gi en prisindikasjon, men at den må «prises mot konkurrentene i SUV-delen av B-segmentet».

annonse

Les også