Tek.no

Nyhet

Vi kjørte «selvkjørende» Lyft i Las Vegas

Stein Jarle Olsen, Tek.no
12 Jan 2020 12:00

Las Vegas / Tek.no: – Den er egentlig ganske kjedelig å kjøre.

Sitatet kommer fra kollega Vegar Jansen. Vi er i ørkenbyen Las Vegas, klare for verdens største teknologimesse, og benytter anledningen til å teste ut taxitjenesten Lyfts selvkjørende biler.

Verdens eneste

Offentlig tilgjengelig selvkjøring på denne måten er noe Las Vegas foreløpig er ganske alene om i verden, og det fungerer egentlig på samme måte som å bestille hvilken som helst annen bil fra Lyft.

Om det er en selvkjørende bil i nærheten vil du kunne velge «self-driving» blant tjenestene i appen, og etter at du har bekreftet at du vet hva du begir deg ut på, dukker bilen stort sett opp etter bare et par minutter.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Når vi i tittelen skriver selvkjørende i anførselstegn er det nemlig fordi prosjektet på langt nær er så revolusjonerende som det kanskje høres ut som. Bilen som dukker opp har nemlig bare plass til tre (og såvidt det) fordi det sitter to representanter for Aptiv, selskapet bak selvkjøringsteknologien, i forsetet. Bagasje kan du heller ikke ha med, siden de har fylt bagasjerommet med teknologi og instrumenter.

Det er for øvrig mulig du aldri har hørt om Lyft, men her i USA er de hovedkonkurrenten til Uber, og mange sjåfører kjører for begge tjenestene i tandem. Selvkjøringen er imidlertid Lyft alene om.

Aptiv er på sin side et selskap som leverer mange typer teknologi til biler. De har for eksempel levert den Android Auto-baserte infotainmentløsningen i Volvo XC40 Recharge og Polestar 2, og de står også for teknologien i ladekablene på Supercharger-stasjonene til Tesla. Nylig inngikk de også et partnerskap med Hyundai om utvikling av nettopp teknologi for selvkjøring.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Sensortungt

Bilene selskapet bruker, av typen BMW 520i, er utstyrt med totalt 21 sensorer: ni såkalte lidarer, ti radarer og to «super-GPS»-antenner, som Aptiv-representanten i forsetet kaller det.

Hun forklarer at selskapet kun benytter sine egne kart, ettersom de ikke ville kunne stole på at for eksempel Googles kart blir oppdatert raskt nok og er nøyaktige nok. Deres eget system er i stand til å plassere bilen på et kart med «et par centimeters» nøyaktighet, forklarer hun.

Lidar-teknologien har for øvrig Tesla-sjef Elon Musk tidligere omtalt som en «krykke» i utvikling av selvkjøringsteknologi, og at de som lener seg på lidarer er «fordømt». Lidarer fungerer ved å belyse objekter med laser og måle lyset som reflekteres tilbake, og på den måten avgjøre både form og avstand til objektet.

Tilhengerne peker på at lidarene er bedre i stand til å fungere i vanskelige lys- og værforhold, og både Uber, Waymo og altså Aptiv bruker lidarer, mens Tesla altså heller lener seg på kameraer og visuell gjenkjenning.

Aptiv

Kommuniserer med trafikklysene

Vi får dessverre verken lov til å fotografere eller filme inne i Aptiv-bilen, men det er i det hele tatt lite som skiller bilen fra enhver annen bil. Cruisekontrollknappen er erstattet med en knapp som aktiverer selvkjøringen, og på infotainmentskjermen viser systemet til enhver tid hva det er i stand til å «se» av biler, fotgjengere og liknende.

Grafikken på skjermen er i det hele tatt ganske upolert, og åpenbart ikke ment for et forbrukerprodukt. Omgivelsene gjengis i stor grad som firkantede bokser, selv om det er åpenbart at bilen har full kontroll både på biler og fotgjengere på lang avstand.

Og om du tenker «Gjør ikke Tesla dette allerede?» har du forsåvidt noenlunde rett, men med et par viktige distinksjoner: Aptiv/Lyft-bilene skal være i stand til å operere autonomt i travle bymiljøer, de krever ikke at sjåføren holder hendene på rattet og de kommuniserer ikke minst trådløst med trafikklysene på Las Vegas-stripa. Hvis denne kommunikasjonen skulle falle ut, har de dessuten to kameraer i front som brukes til å fange opp lyssignalene.

Aptiv

Aptiv har totalt 75 biler som brukes til å teste ut teknologien, og av disse opererer 30 som en del av Lyft-flåten i Las Vegas. Disse har ifølge Aptiv selv gjennomført 70.000 reiser i løpet av det halvannet året de har vært i drift, og har en gjennomsnittlig brukervurdering på 4,95 av fem stjerner.

Vi spør om ikke norske forhold med snø og slaps vil sette en effektiv stopper for denne typen selvkjøring. Aptiv-representanten sier det i utgangspunktet bør fungere fint takket være nøyaktigheten i kartene deres, men at et problem har vist seg å være at bilene ikke er «menneskelige» og kjører på samme måte uansett om det er sommer- eller vinterforhold, altså uten å ta hensyn for eksempel til at det kan være glatt ute.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Forsiktig i trafikken

Bilene følger også trafikkreglene og fartsgrensene slavisk, som Aptiv sier har ført til noen små kollisjoner og uhell på veiene i Las Vegas. Øvrige bilister forventer nemlig litt mer aggressiv oppførsel i trafikken, noe som har gitt en del småkollisjoner og «fender benders».

Derav kommer nok også Jansens betraktning om at det egentlig ikke er så veldig spennende å kjøre selvkjørende bil. Aptiv-bilen ligger som limt midt i feltet bortover stripa i Las Vegas, selv i kryss og svinger, den kjører konservativt og forsiktig og det er i det hele tatt ikke sikkert du hadde tenkt over at den kjører seg selv i det store og hele om det ikke var for advarslene på forhånd og det faktum at det allerede sitter to stykker i bilen når den kommer for å plukke deg opp.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Når det er sagt, så er det åpenbart at vi fortsatt er et godt stykke unna «ekte» selvkjøring i alle tenkte scenarier, og sjåføren på bilen vår bryter også inn i korte perioder på ruta for å sikre at turen går mykt og behagelig for seg.

Den største utfordringen mener Aptiv-representanten at de foreløpig er alene på veien. Med flere selvkjørende biler som snakker sammen vil opplevelsen bli bedre for alle parter, mener hun, og medgir at ordentlig selvkjøring nok fortsatt er et sted mellom ti og tjue år unna.

Foreløpig er nok den største fordelen med de selvkjørende bilene i Las Vegas at du slipper å tipse sjåføren.

annonse