Tek.no

Nyhet

Så god blir PlayStation 5-grafikken

Demonstrerte Unreal Engine 5 på den kommende spillkonsollen.

Vegar Jansen
14 Mai 2020 09:06

I dag er det mange som i hovedsak forbinder Epic Games med Fortnite, men historisk sett har det vært spillmotoren Unreal Engine som har stått for mye av inntektene for selskapet.

Dagens Unreal Engine 4 er dog seks år gammel, og verden går som kjent videre. Derfor har Epic Games nettopp holdt en demonstrasjon av neste utgave i rekka, altså Unreal Engine 5, som etter planen vil være klar i løpet av 2021.

Interessant nok skal demoen ha blitt kjørt på en PlayStation 5, som også skal ha fått rendere det hele i sanntid. For det meste skal den ha kjørt «kun» med oppløsningen 2560 x 1440 piksler og 30 FPS, men så snakker vi også om en presentasjon av «nestegenerasjons» grafikk her.

Resultatet er uansett ganske imponerende, men det har jo også slike demonstrasjoner en tendens til å være. Uansett er demoen vel verdt en kikk.

Nå er det ikke slik at ethvert PlayStation 5-spill kommer til å ha grafikk som dette, men det gir oss jo en en viss pekepinn på hva spillutviklere vil kunne klare å klemme ut av den kommende generasjon konsoller.

Etter alt å dømme har PS5s heftige SSD-løsning en viktig rolle i å få alt til å gå så glatt som det gjør her.

Lys og mikropolygoner

Nanite og Lumen er navnet på to teknologier som det spesielt ble lagt vekt på i demoen. For å starte med sistnevnte, går dette ikke uventet på bruken av lys og skygge. Dette skal være et fullt skalerbart system for dynamisk lyssetting som ikke har noe med strålesporing å gjøre – selv om det også er støtte for dette i Unreal Engine 5.

Denne ene statuen skal være bygd opp av 33 millioner polygoner.

Når det gjelder Nanite, skal denne teknologien kunne ta seg av grafikkskalering slik at utviklerne trenger å tenke på det. I demoen er grafikken bygd opp av små trekanter eller polygoner – det kan være mer enn milliard av dem i hvert eneste bilde – men mange av disse vil tegnes mindre enn en eneste piksel.

Det Nanite da kan gjøre, er å i sanntid komprimere dette ned til et antall polygoner maskinvaren kan takle og tegne opp scenene med det som fremdeles er ganske så livaktig grafikk. Epic Games kaller dette for «virtualisert mikropolygongeometri» og gir utviklerne fordelen av å kunne lage så detaljert grafikk som de bare vil, uten å måtte tenke på å sette bestemte detaljnivåer.

Ellers kommer Unreal Engine 5 også med forbedringer innen bruk av lyd, mer realistisk vann, mer kaotisk fysikk og bedre animasjoner.

Epic Games regner med å slipp en tidlig versjon av UE5 til interesserte utviklere tidlig i 2021, men den ferdige versjonen vil nok ikke være klar før mot slutten av året.

Les også
PlayStation 5 kommer til å bli mye dyrere enn Xbox Series X
annonse

Les også