Tek.no

Myte

Blir spillopplevelsen ødelagt av SLI og CrossFireX?

Vi har blindtestet for å finne det ut.

Illustrasjon fra Far Cry 3
14 Juni 2013 07:00

Introduksjon

Muligheten til å kombinere flere skjermkort for å få bedre ytelse er noe vi har hatt muligheten til siden 90-tallet. Dette har en rekke fordeler sammenliknet med å bare ha ett kort i maskinen, enten du vil være økonomisk eller bare ha den kjappeste PC-en.

For å få svært god ytelse til en overkommelig pris kan du samkjøre et par rimelige kort, og hvis penger ikke er noen hindring, og du bare må ha det aller beste, kan du gjøre det samme med noen skikkelige monsterkort.

Selv fabrikantenes egne toppmodeller består av to skjermkort smeltet sammen til ett, og når alt kommer til alt er det en av de enkleste måtene å få opp bildeflyten i spillene dine. Dessverre er det som regel sånn at enhver medalje har en bakside, og samkjøring av skjermkort har blitt temmelig utskjelt opp gjennom årene for sine ulemper.

Spilling i rykk og napp

To skjermkort i SLI gir mye ytelse – men kan det lage trøbbel?Foto: Varg Aamo, Hardware.no

På grunn av dårlige drivere, umoden maskinvare, og generelt litt traurige løsninger fra produsentene, har nemlig opplevelsen av å bruke flere skjermkort samtidig vært alt annet enn glatt.

De to verstingene er kjent som «tearing» og «microstuttering». Den første ser du som at bildet «rives» i to hvis du snur for raskt på deg, mens den andre innebærer at de to grafikkprosessorene blir litt usynkroniserte. Selv om de klarer å levere mange bilder i sekundet, klarer de ikke å levere disse helt i takt, som gjør at bildeflyten virker hakkete og ujevn til tross for høye FPS-verdier.

Nå har imidlertid skjermkortprodusentene AMD og Nvidia begge hatt mange år på å raffinere denne teknologien sin, henholdsvis kjent som CrossFireX og SLI. Begge er også ivrige på å fortelle om hvor bra det hele fungerer.

Kan det være at de har tatt seg sammen, og nå fungerer godt nok? Og vil en vanlig spiller merke forskjell på et enkelt og doble skjermkort? Det er spørsmålene vi har tatt tak i, og nå skal finne svaret på. Selv om disse problemene er målbare, kan vi ikke med sikkerhet se at de er merkbare.

Myten er: Spilling på flere skjermkortkjerner kan ødelegge spillopplevelsen.

Bla om til neste side for å se hvordan vi har gått løs på myten »

Les også