Tek.no

Kommentar

Gi meg en bil-app som funker!

– Volkswagen burde overlate apper til noen som kan det.

Det veldig ofte ett eller annet som står i veien for å fjernstyre oppvarmingen i bilen eller å sjekke om den er låst. Optimalt sett skal appen funke - men den er så ustabil at man slett ikke kan basere seg på den.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
6 Nov 2019 18:45

Audi hadde nylig nedetid for sin bilapp, og med det kom det klagestorm fra en rekke misfornøyde e-Tron-kunder. Ikke kunne de sjekke om bilen var låst, og nå som kulda har satt inn fikk de hverken varmet opp eller tatt isen på rutene uten å begå fysisk aktivitet.

Jeg har kjørt Golf i snart ti år. Tre av dem i tallet, og den jeg kjører nå er den første (litt) elektriske. Planen er å gå helt elektrisk på nyåret, når tyskerne har noe med lang rekkevidde. Men en ting jeg er skeptisk til med de nye ID-bilene er appen som hører til. For selv om jeg har vært ekstremt fornøyd med Golf GTE i snart tre år, har jeg ti ville høner å plukke med app-folkene i VAG-gruppen.

Les også
Klagestorm mot Audi etter app-trøbbel for el-SUV

Jeg trenger ikke lenger skrape ... egentlig

For apper er viktig når bilene får stadig mer teknologi. En ny golf, enten det er en e-Golf eller en GTE har strøm nok til å varme opp kupéen og fjerne is på vinduene uten å være tilkoblet strøm. De har til og med SIM-kort en eller annen plass, og er konstant tilkoblet nettet. Men den tilkoblingen er så som så når det er konstant er servere på midten som ikke funker.

Den siste tiden har både Tesla-sjåfører og Audi-kunder fått oppleve irritasjonen det er når apper og digital tilgang ikke funker som det skal. Vi som har kjørt Volkswagens mer eller mindre moderne biler de siste årene har ikke luksusen av å bare ha irritert oss noen få dager. Vi har irritert oss i flere år. Sammenhengende.

Volkswagen sminket grisen

Først het appen Car-Net og løsningen App Connect. Det siste halvåret har den hett We Connect. Men navneskiftet hjalp ikke på stabiliteten. Appen ser ny og bedre ut, men er det ikke.

I løpet av mine snart tre år med GTE-en har jeg lært meg å leve med at appen stort sett ikke funker som den skal. De første årene var jeg konstant utlogget. Jeg kunne legge til FaceID på iPhone for å logge inn, men støtt og stadig skjønte ikke appen at det lå en innlogget konto der, og jeg måtte logge inn helt fra bunnen av med brukernavn og passord.

De tre skjermdumpene til venstre viser hvordan det er når det fungerer. Men ofte er feilmeldingen som på toppbildet i saken, noen ganger er det som det lengst til venstre her. Atter andre ganger får jeg beskjed om at handlinger som å starte klimaregulering ikke kan utføres.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Når du bare skal inn for å trykke på defrost-knappen eller sjekke om du har husket å låse bilen er det maksimalt irriterende å måtte klø seg i hodet mens man lurer på om passordet man husker er riktig i stedet for. Heldigvis har denne elendige egenskapen blitt borte i We Connect.

Les også
Model 3-eiere ble utelåst mens appen var nede

Får ikke logget inn

Problemene som fortsatt er med oss i We Connect er imidlertid trøbbel med å koble til hele tjenesten, som innimellom dukker opp. Også da later det til at kontoen mistes på et vis, men nå kan den relativt enkelt hentes frem igjen ved å trykke på kontoen i en liste som vises på startskjermen.

Det største problemet er at kommandoer som sendes rett og slett ikke går gjennom. Appen tygger og tygger og tygger, før den gir en eller annen uforståelig feilmelding. Det føles litt som om den skal sende en tekstmelding til en hyggelig, 70 år gammel bestemor i Wolfsburg, som må finne frem Doroen sin for å ringe til barnebarnet som kan sende e-post til support før noen der eskalerer problemet fire ganger og en tekniker med de riktige privilegiene endelig kan trykke på knappen som varmer opp bilen.

Hvis det er riktig kaldt ute har jeg gjerne tålmodigheten til å prøve dette opptil flere ganger før jeg gir opp.

Ikke til å stole på

Jeg har etter hvert funnet ut at jeg aldri kan basere meg på at denne funksjonaliteten virker. Jeg kan ikke la det være for kort tid mellom at jeg kommer hjem og skal ut igjen. Hvis jeg skal defroste vinduene og ha noenlunde varme i gresskaret må jeg være innenfor rekkevidde av fjernkontrollen til parkeringsvarmeren i stedet. Den virker alltid.

Ved et par anledninger har jeg prøvd å spørre folkene i Golfswagen om hva i alle dager som feiler appen deres. De virker omtrent like overraskede hver gang. Noe feil med vår app, nei, det ...?

Men i kommentarfeltet under vår siste sak om VAGs apptull, denne gang med Audi kom spørsmålet jeg har stilt meg selv flere ganger; hvorfor er dette så alvorlig når det skjer alle andre? Skal ikke en gigant som Volkswagen egentlig klare å få til dette?

Les også
10 av de mest spennende elbilene som kommer i 2020

Kanskje ikke det største problemet, men ...

Jeg har to apper som hører til bilen jeg kjører. Den andre appen styrer kontakten med forhandleren og service-intervaller og slike ting. Inni den ligger det en trivelig gave til meg selv som jeg forhåpentligvis kan tøffe avsted i en gang til neste år; en kølapp til Volkswagen ID.3.

Men kommer tyskerne til å ha forstått at dette ikke holder innen den skal på veien? Jeg mener, Tesla har Youtube og dataspill på bilskjermene sine. Gir du en Tesla det som fremstår mest som en god gammeldags «juksekode» fra et spill kan den begynne å spille dombjeller hver gang du bruker blinklyset, eller lage lysshow med de utvendige lampene.

I et perspektiv der vi har en verden med relativt mye lidelse rundt oss, er det kanskje ikke så himla viktig at jeg fortsatt ikke kan kjøre noe sted uten å ta med meg isskrapen. Men VAG og Toyota veksler på å slå hverandre i hodet som verdens største bilprodusenter, avhengig av hvilke mål du går etter. De burde få til dette her. Knurr!

annonse