Mobiloperatører, hvor blir det av nyhetene?
Chilimobil tok tilsynelatende livet av nylanseringene tidligere i år.
Om det er ett ord som kan beskrive de siste par månedene i norsk mobilbransje, så er det dødt. Fullstendig dødt. Det har strengt tatt ikke skjedd en ordentlig nylansering siden Chilimobil slapp bomben som fri data til 399 kroner i måneden var i mai.
For å illustrere hvor stort gapet mellom Chilis tilbud og de øvrige operatørenes tilbud er og var, så er Telenors høyeste nivå i Fleksi-abonnementet 60 GB til 799 kroner. Telias største abonnement er fortsatt 40 GB til 699,-.
Til operatørenes forsvar er det ikke spesielt vanskelig å forstå hvorfor. De sliter garantert med å komme opp med forretningsplaner som gir resultater på bunnlinja om de skal matche Chilis tilbud.
– I minus på 11-12 GB
Kilder vi har vært i kontakt med som har god kjennskap til norsk mobilbransje hevder sågar at kostprisene til Telia og Telenor gjør at Chilimobil går i minus om kunden bruker mellom 11 og 12 gigabyte i måneden, og da kommer all annen trafikk i tillegg: Samtaler, SMS/MMS, bruk i EU og ikke minst alle andre kostnader som er forbundet med å drive mobilselskap. Bruker kunden alle de tusen gigabytene Chilimobil har satt som begrensning, koster det dem nærmere 7000 kroner, skal vi tro vår kilde.
Telenor og Telia har ellers liten grunn til å gjøre noe annet enn å sitte rolig i båten. De får betalt for all trafikken fra de virtuelle operatørene uansett, og Telenor og Telia har dessuten en enorm markedsandel. I Nkoms oversikt over det norske ekommarkedet i 2017 kom det frem at Telenor hadde en markedsandel på 48,7 prosent for mobiltelefoni og mobilt bredbånd, målt i antall abonnement.
Telia hadde på sin side 33,7 prosent. For hver femkroning vi betaler til norske mobiloperatører, går altså over fire til Telenor og Telia. Det levner ikke mye igjen til resten, og det til tross for at de to gigantene på langt nær er de billigste nærmest uansett hvilken kategori vi ser på.
Om vi inkluderer Ice, den siste operatøren med (delvis) eget nett, er tallet ni av ti kroner, men Ice er altså en smågutt i forhold til de to andre, med 7,7 prosent markedsandel. Det betyr at det bare er smuler igjen til resten, og en stor del av grunnen til at flere har bukket under det siste året.
Dagens Næringsliv gjorde også en sammenstilling nylig (DN+) hvor de viste frem at samtlige selskaper utenom Telenor og Telia hadde negative driftsresultat i fjor.
Avgjørelsen faller snart
En annen grunn til at operatørene sitter fullstendig stille i båten for tiden er nok at Nkom fortsatt jobber med å vurdere om Chilimobils begrensning på datadeling i Fri Data-abonnementet er i strid med nettnøytralitetsreglene. Jeg vil tro de fleste av operatørene håper svaret er ja, og at Chilimobil må fjerne abonnementet eller sette opp prisen betraktelig.
Dette er samtidig et tveegget sverd, for det handler åpenbart også om hvor fritt operatørene skal stå til å designe tilbud som de tror vil få gehør i markedet og til å sette begrensninger som reduserer risikoen for å gå i minus. Får Chilimobil nei fra Nkom, betyr det nok at veien frem til et «ekte» fri data-abonnement i Norge blir ekstra lang.
Dette må også være et dilemma for Nkom selv, som jo har uttalt at de ønsker seg større datapakker og bedre vilkår for norske mobilkunder. Sier de nei, bidrar de jo i praksis til det motsatte av dette: En gavepakke i fanget på Telenor og Telia, som sammen har milliarder i overskudd hvert eneste kvartal.
Nkom har varslet at deres konklusjon vil foreligge denne måneden. Vi håper den fungerer som en katalysator for igjen å få i gang innovasjon og konkurranse i mobilbransjen – uansett hvilken vei avgjørelsen går.