– Telepriser.no har ikke fulgt utviklingen
Post- og teletilsynets priskalkulator har for mange svakheter, skriver NetComs kommunikasjonsdirektør.
Post- og teletilsynets priskalkulator telepriser.no er et svært godt initiativ. Svakheter ved tjenesten gjør likevel at mye gjenstår før den kan bli et fullgodt forbrukerverktøy.
Med utgangspunkt i tradisjonelt bruksmønster (ringeminutter og sms) og innenlandstrafikk, er tjenesten godt rustet til å gi troverdige råd. Problemet er at telepriser.no ikke har fulgt utviklingen, verken i forbruksmønster eller på tjenestesiden.
Dagbladet tar opp et av problemområdene i sin mobilpris-sak onsdag; en stadig mer reiseglad befolkning. Bruker du telefonen mye utenfor Norges grenser, kan regningen fort bli skyhøy med et av de billigste abonnementene på telepriser.no. NetCom tilbyr lik ringepris i, til og mellom de Nordiske landene, noe andre operatører hittil ikke har matchet. Slik dn.no avslørte i vinter, er forskjellen på surfeprisen utenlands også stor mellom operatører, hvor teleprisers billigste gjerne er de dyreste.
Tar ikke høyde for famililetjenester
Et annet punkt som telepriser.no ikke klarer å nyansere, er familietjenester. Flere operatører tilbyr en variant av NetComs Trådløs Familie, hvor meldinger og samtaler innad i gruppen er nulltaksert. Ingen kostnader. Ingen binding. Ingen fallgruver. Når vi vet at de fleste samtaler går til familie og nære venner, kan de fleste forbrukere spare store summer på familieløsninger, noe telepriser.no unnlater å ta høyde for.
Teleprisers standardanslag for lite, medium og mye bruk hører også til i en svunnen tid. I dag har halvparten av mobilkundene til NetCom og Telenor en smarttelefon, med et snittforbruk på 300 megabyte per måned. Er du ikke bevisst dette forbruket, men stoler på teleprisers anslag for bruk, underestimeres antall megabyte radikalt og forbrukeren kan ende opp med et tilsynelatende billig, men i realiteten lite gunstig abonnement.
Sist men ikke minst har fastprisabonnement blitt gjengs blant tilbyderne, mens telepriser.no rangerer etter stykkpris per samtale, megabyte og sms.
NetCom har flere ganger tatt opp disse manglene i sin dialog med tilsynet, hvor de imøtekommer ønsket om utvikling av kalkulatoren, men hevder det er en svært teknisk og tidkrevende oppgave å tilpasse seg dagens abonnementsløsninger og forbruksmønster. Inntil tilsynet har klart å løse dette, blir ikke telepriser.no noe mer enn en halvgod og i enkelte tilfeller misvisende rådgiver for forbrukerne.
Kommentaren er også publisert på NetCom Newsroom