Tek.no

Kommentar Nye mobiltelefoner

– Noen mobiler er rett og slett dårligere enn forgjengerne

Stadig flere mobilprodusenter går på trynet med nye modeller.

Torstein Norum Bugge, Tek.no

Når man over flere år har testet flere titalls, ja, hundrevis av ulike mobiltelefoner og skrevet vel og lenge om de fleste, så er det noen modeller man biter seg merke i. Disse modellene er sjelden de som er sånn helt midt på treet. Derimot er det gjerne modellene som imponerer stort eller skuffer stort som graveres inn i en teknologijournalists nervebaner.

Eksempelvis kan undertegnede huske godt hvor utrolig dårlig HTC Desire 530 var, etter en marerittuke med denne som hovedtelefon. Så var heller ikke Desire 530 noe sjokk, ettersom HTC aldri har vært sterke i budsjettklassen – men det var fortsatt en sjokkerende dårlig opplevelse.

På helt motsatt kant finner vi eksempelvis Huawei P20 Pro, som det var helt umulig å ikke bli imponert over takket være kameraet. Det samme gjelder Galaxy S7, som fortsatt står sterkt i minnet som en liten kamerarevolusjon.

Alle disse produsentene har imidlertid noe til felles: de har vært konsekvente. HTC har vært konsekvent røv på budsjettmobiler i mange år. Samsung og Huawei har vært konsekvent knallgode på toppmodellene sine. For Huawei har ferden fra mobiler som ikke ble tregere over tid, via mobiler med digre batterier til mobiler som omtrent kan se i mørket vært en vanvittig utvikling å følge med på. De har gjort tydelige forbedringer i smertepunkt etter smertepunkt i år etter år gjennom de siste tre årene.

Men andre får altså ikke dette til. Sist ut til å snuble, og katalysatoren for denne kommentaren i sin helhet, er Motorola med sin Moto G8 Plus.

Fjerner gamle steiner og legger til stein en helt annen plass

Foruten programvareoppdateringer som ramler inn to minutter etter at en test er ferdigskrevet er det få ting jeg har så lite til overs for som det G8 Plus representerer. Mine damer og herrer, la oss presentere årets nye budsjettmobil fra Motorola: den er verre enn forgjengeren der det gjelder, og legger til funksjoner der du ikke trenger det.

Tillit er vanskelig å bygge opp, men utrolig lett å rive ned igjen. Motorola har i årevis bygget opp sin tillit - hos oss og hos kundene sine. Moto G5 Plus, Moto G6 Plus og Moto G7 Plus la alle til stein på stein der det trengtes, og beholdt retningen man tidligere hadde valgt. Gode telefoner ble stadig bedre.

Hva så med G8 Plus? Vel, vår teori er at arkitekten må ha fått et plutselig heteslag av all oppmerksomheten Moto G-serien fikk. Plutselig skulle deler av grunnmuren ut, mens det dukket opp gimmicker vi overhodet ikke trengte.

Hva som fikk Moto til å tro at å gå fra glass og metall til kjip plast var en god idé er vi ikke sikre på. Hoppet fra et strålende og raskt kamera til et middelmådig og småtreigt et er også forvirrende.

Det er ganske spesielt å klare å lage vinnere igjen og igjen og igjen ved å bruke samme oppskrift. En oppskrift man tilpasser litt etter litt år for år, før man plutselig bestemmer seg for å kaste alt på sjøen og lage noe åpenbart dårligere. La det ikke være noen tvil: Moto G7 Plus er en bedre telefon enn Moto G8 Plus, og kommer til å være det i hele deres levetid.

Årelang gå-på-trynet-bonanza

Det begynner å tegne seg et mønster her. Motorola er ikke de første som gjør dette, og nok ei heller de siste. Kun få produsenter har vært uten slike flauser.

LG er et nærliggende eksempel å trekke frem når vi først er inne på temaet «å gå på trynet». De hadde den første telefonen med optisk stabilisert kamera i LG G2, og har hatt mange gode ideer underveis. Men de har vinglet på alt fra fysisk design til bruk av rare, dyre og unyttige moduler i telefonene sine. De har aldri klart å bygge seg opp, slik Motorola, Samsung og Huawei har klart.

Xiaomi har også hatt en litt pussig ferd de siste årene. De gikk fra å slippe den helt keramiske Mix-modellen som innledet de siste årenes rammeløse designtrend til å følge opp med kjipere og kjedeligere Mix-modeller i nesten hver bidige omgang før nå nylig. På budsjettfronten har de eid markedet i halvannet år med Mi A2. Men da oppfølgeren til en så viktig modell skulle på markedet - plukket de en langt kjipere modell som allerede var lansert for Kina, og trykket Mi A3 på den.

Denne typen uforutsigbar utvikling ødelegger tillit.

Lag noe gjenkjennelig, noe litt bedre og noe folk trenger

Det Motorola har prestert i år er egentlig uforståelig.

Hvis det er én ting som er mer sant enn at G8 Plus ikke er bedre enn G7 Plus, så er det at «ingen» vinner i vestlige høykostmarkeder over tid med billigprodukter.

Unntaket er nettopp Motorola, som har slitt med de dyreste produktene sine men hatt stålkontroll fra midten og ned på prisstigen.

Moto G-serien har de siste årene stått som en bauta i budsjettmobilverdene. Både vi og forbrukerne har blitt mer og mer fornøyde, og man trengte ikke egentlig å prøve en Moto G eller å lese tester for å regne med at den ville være bittelitt annerledes, men ålreit.

Det er slik man bygger merkevare, og det er slik man får trofaste kjøpere. I stedet valgte man altså i år å lage noe kjipere. Eller som det også kalles: å gå rett på trynet.

Les også
Ikke velg minste iPhone
annonse