Kommentar

– Nå sprer Amazon seg til Norden, og det er ikke bare næringslivet som bør skjelve

Amazon har bekreftet at de åpner i Sverige, og med det ligger resten av Norden potensielt for deres føtter. Det er grunn til å mistenke at Sverige blir utgangspunktet de skal forsøke å «ta» Norge og Danmark med.

Men bestiller du der er det på eget ansvar. Absolutt ikke fordi Amazon ikke får til å levere. Tvert om – vi vet at de leverer, og vi vet hvordan de opererer. Og det er ikke pent – hverken for arbeidsliv eller konkurranse.

Det føles nær absurd å tenke på det, men i sin tid var Jeff Bezos’ Amazon ikke den giganten den er i dag. I stedet var de en bokhandelstjeneste. De er ikke alene om å ha endret seg kraftig de siste tjue årene – Netflix var for eksempel en tjeneste der man byttet DVD-er via posten.

Men Netflix har ellers ingenting å gjøre i denne kommentaren. De har fremstått langt mer sympatiske enn Bezos’ gigantmaskineri.

Spiste amerikansk næringsliv i flere jafs

Måten Amazon fikk sitt vanvittige omfang på var ved å kjøre svært lave priser som lokale bokhandlere ikke kunne konkurrere med. I kombinasjon med korte leveringstider, forsvant den ene etter den andre bokhandelen i USA. Og da bokhandelsdøden var omtrent fullstendig, kvitterte Amazon med å åpne enkelte av sine egne fysiske bokhandler rundtom i det digre landet. Men det stoppet ikke der.

E-bokleseren Kindle er ett av de beste teknoproduktene man kan støte på som bruker. De er behagelige å lese på, enkle å bruke og – bøkene koster ofte nær ingenting i digital utgave, mens de i fysisk form kan koste ganske mye.

Amazon utvidet og fikk plass til flere produkter. De opprettet tjenester som Amazon Prime som ga gratis og raskere levering, og de siste årene har de også blitt en enorm leverandør av webtjenester, med skalerbare serverløsninger som brukes av svært mange.

Butikken har de senere årene solgt varer og tjenester fra hvem som helst, og fungerer som en enorm markedsplass for alt mellom himmel og jord. Hvis du har et spennende nisjeprodukt som er godt gjennomtenkt og greit priset kan Amazon være et aktuelt sted å selge det produktet, for å nå ut til flest mulig kunder.

Men de siste årene har Amazon fått kritikk for å «stjele» ideene der det er snakk om produkter som selger overraskende godt fra andre leverandører. Disse produktene dukker gjerne opp som såkalte Amazon Basics.

Selv om amerikanske myndigheter så langt ikke har gjort stort for å temme giganten, har de lagt merke til den. Amazon-sjefen har selv måttet forklare seg i senatet på grunn av mistanker om konkurransehemming.

Nå selger de mat også

Nå tar Amazon også dagligvarer. Det begynte med overtagelsen av den store dagligvarekjeden Whole Foods i 2017. Siden den gang har selskapet eksperimentert med fullstendig automatiserte butikker, der bare kamera registrerer hva du tar. Etter reaksjoner på at butikken diskriminerte ved å ikke ta imot kontanter, har det kommet en slags løsning for det også – hvis du er villig til å vente.

Selve nettbutikken har også begynt med leveringer av matvarer i større amerikanske, og enkelte europeiske, byer, så både dagligvareforretninger og hurtigmatselskaper i Norden bør le nervøst når Bezos-maskinen kommer til regionen.

Amazon-sjef Jeff Bezos liker ting som går oppover. Formuen hans, markedsandelen til Amazon - og rakettene fra Blue Origin, et selskap som i utgangspunktet ble påtenkt for romturisme, men som lener seg mer og mer i retning av SpaceX-aktige planer. Amazon er fortsatt det største foretaket til Bezos, og er USAs 2. største arbeidsgiver.

Amazons gigantiske, globale, økning kan minne litt om måten en kreft sprer seg. Den dukker opp i stadig nye områder, den konkurrerer ut det som var der fra før, og til slutt står du igjen med en ukontrollerbar svulst som er for stor til å gjøre noe med. For forbrukerne ser den akkurat like vennlig ut som en kreftcellen gjør for kroppen, men i andre enden kommer spørsmålet? Hvor vil du jobbe og for hvor mye? I Amazon, eller i Amazon?

«Any color, so long as it’s black», som samlebåndskongen Henry Ford i sin tid skal ha sagt.

Beryktet for dårlige arbeidsforhold

Noe av grunnen til at Amazon har blitt så enorme er måten de systematiserer lagrene og utsendingene sine. De har svære «Fulfilment centers», der ordrene pakkes og sendes. Det er gjerne stor konkurranse blant amerikanske stater om å få disse sentrene, siden de betyr jobber for statens innbyggere og i hvert fall til en viss grad penger til omkringliggende næringsliv.

Men sentrene er også beryktet for dårlig lønn, dårlige arbeidsforhold – og det har vært påstått at ansatte ikke engang får gå på do når de vil. Den aller siste tiden har det for Amazon i likhet med Tesla vært mye omtalt at ansatte må innfinne seg på jobb, til tross for den ekstreme smittesituasjonen USA opplever. Et kjapt Google-søk på «Fulfilment centers covid» leder til et ras av saker om smittesituasjonen i de ulike varelagrene.

Minstelønnen i Amazons varehus lå på under 11 dollar timen, men ble hevet til 15 dollar timen for et par år siden, etter mye oppmerksomhet rundt den relativt dårlige lønnen de ga sine ansatte.

Jeff Bezos selv trenger imidlertid ikke bekymre seg for hverken tissepauser, lønn eller covid19 – hans formue ble beregnet til å ha steget med 34,6 milliarder fra midten av mars til i mai i år. Med den typen inntekter kan du kjøpe en ny dass i eksklusive materialer for hver eneste gang du må på do uten å slippe opp for muligheter når naturen kaller resten av ditt liv.

Problematisk konkurranse

Så hva er det du faktisk risikerer om du bestiller på Amazon?

Du risikerer at Bezos gjør «greia si», som er å spise opp omkringliggende næringsliv. Å overta produktideer som de selger som sine egne. Du risikerer at selv hjemlige giganter som Komplett ikke overlever. Mindre butikker som Dustin og Multicom – vel, vi får håpe det går bra, men jeg mistenker det verste.

Og du risikerer at den jobben som er tilgjengelig i ditt område, levert av Amazon, er en jobb som hverken forholder seg til tariffavtaler eller sykelønnsordninger som vi kjenner dem. Visst må de forholde seg til lokalt regelverk, slik det står akkurat i dag – men du kan være helt sikker på at en konkurransemaskin av denne størrelsen ikke ønsker å forholde seg til det.

Vi har sett denne maskinen virke flere ganger før. Og i likhet med en valgt diktator, slår den seg opp gjennom gjenkjennelige og til dels ålreite mekanismer – nettopp konkurranse. Før den har en tendens til å sperre for ytterligere konkurranse når den er på topp.

Klarer vi oss uten Amazon?

Som Kindle- og Amazon Prime Video-bruker må jeg innrømme at svært mange av produktene deres er veldig gode. Kvalitetsmessig er servicen også helt prima ut mot kunder. Men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner – den er muligens også brolagt med raske leveringstider og lave fraktkostnader.

Kombinasjonen av gode produkter og rovdrift på samfunnet rundt seg er skummel, og bør passes grundig på av nordiske myndigheter. Og vi som forbrukere bør være veldig påpasselig med hvordan vi velger å bruke pengene våre. Kronene vi sparer i dag kan koste oss svært mye i morgen.

Tittelen på denne saken er endret fra «Nå sprer Amazon-kreften seg til Norden» til:
«Nå sprer Amazon seg til Norden, og det er ikke bare næringslivet som bør skjelve». Det var en unødvendig analogi å bruke i tittel, som det også kom flere reaksjoner på. Tittelen ble endret: 19:15 4. august.

annonse