Tek.no

Kommentar

– Hvorfor slippe ni like telefoner på et halvt år?

Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
27 Okt 2019 18:37
annonse

For noen dager siden lanserte Motorola hele fire nye mobiltelefoner. Tre av dem med en prislapp på mellom 2000 og 3000 kroner. Vi pleier å lovprise Motorolas mobiler for å være gode kjøp og mye for pengene.

Jeg blir overrasket om ikke de nye modellene også lever opp til slike beskrivelser. Men hvorfor så mange modeller på så kort tid?

Er det ikke bare egnet til å forvirre kjøpere?

Faren er stor for at folk som har helt kurante telefoner bytter ut en telefon med en som er nesten helt lik fordi den markedsføres som noe nytt.

Et nærliggende eksempel er Xiaomis Mi A2, som var fjorårets aller beste budsjettmobil. Nye Mi A3 skulle være bedre ifølge all ståheien som ble laget rundt. I realiteten var den på mange områder en nedgradering.

Mange gode og ferske modeller

For det var ikke slik at Motorola manglet gode og ferske mobilmodeller i prisklassen fra før. De har tvert om sluppet et helt lass telefoner siden mars i år. Dette er alle telefonene mellom 2.000 og 3.000 kroner fra Motorola i år:

Moto G8 Play er såvidt vi vet ikke planlagt for Norge, men den skal ha en veiledende pris rundt 2500 kroner.

Ni telefoner på et halvt år

Det er hele ni telefoner i akkurat samme prisklasse. Og det kan godt hende jeg har glemt et par.

annonse

Mange av dem har nesten den samme innmaten også. Hvis vi utvider bittelitt har det også blitt lansert nye Moto E-telefoner i området mellom 1.000 og 2.000 kroner, og Moto One Zoom har blitt lansert til omtrent 4.000 kroner og er på sett og vis egenskapene fra alle Motorolas rimelige telefoner klasket sammen i én litt mer påkostet mobil.

Motorola sterke kort i prisklassen, sammen med for eksempel Nokia og Xiaomi.

Så hvis du trenger en mobil som er et verktøy med ålreit design og god maskinvaret burde jo også Motorola stå på menyen. Men Moto-utvalget som stadig mer forvirrende og ugjennomtrengelig.

Stykker opp enkeltfunksjoner i kameraet

I det siste har Moto-mobilene løftet frem én enkelt del av kameraets egenskaper om gangen. For eksempel har du One Action, som har innebygget actionkamera. I praksis et ultravidvinkelkamera du ikke kan ikke ta stillbilder med.

annonse

One Macro har et eget kamera som bare skal ta bilder av ting helt, helt nærme. Hvis du vil ta to megapiksler store bildefiler av en humle kan du gjøre det med denne. Men bildet blir ikke stort nok til å henge på veggen.

Selskap som OnePlus og Huawei har laget knallgode makrofunksjoner ved å sette autofokus i vidvinkelkameraet – et kamera som også kan ta stillbilder og sterkt stabilisert video, slik et actionkamera kan.

Vidvinkelvarianten som bare er actionkamera for video går igjen på nye G8 Plus.

Hvorfor slipper de egentlig alle disse nesten like, men ekstremt spesialiserte, telefonene som koster akkurat det samme?

Ekstremt like modeller

Alle telefonene er omtrent like store og har omtrent like stor skjerm. Ytelsesmessig snakker vi også om prosessorer som ikke er verdener unna hverandre, selv om noen har ulike navn og de kommer fra tre ulike leverandører.

Ikke at gigahertzene spiller så fryktelig stor rolle med til nærmet rene Android-menyer. Omtrent alle Motorolaer til 2.000 kroner eller mer er så raske at du sjelden merker at prosessoren inni ikke koster to og tre ganger så mye som den som faktisk er der.

Teknologi utvikler seg i et rivende tempo. Men påstanden stemmer i ulik grad for ulike typer teknologi. Etter hvert som nye løsninger kommer skal de modnes og bli så gode som de kan bli, før noe nytt dukker opp.

Ved veis ende?

Smartmobilen – det klassiske svarte rektangelet – er antakeligvis nærmere slutten av denne reisen enn begynnelsen.

Hvis det ikke dukker opp noe som virkelig revitaliserer den er vi i en fase der det er relativt små forbedringer som gjøres fra gang til gang. Vi har fått kamera som virker om natten og batteriene har blitt større og bedre enn de var. Begge deler blir sikkert litt bedre til neste år.

Kanskje skal brettbare mobiler gjøre samme reisen som rektanglene har gjort? Kan hende er de svindyre og fancy brettbare mobilene også bare et blindspor. Det kan hende et plutselig gjennombrudd i smartklokker gjør begge formfaktorer overflødige.

Apple, Samsung og Sony har forvirret før

Motorola er ikke de første som prøver seg på å kaste absolutt alt de kommer på mot veggen for å se om det sitter fast. Samsung har tidligere måttet rydde i modellutvalg som ble for uoversiktlige. Sony pleide å lansere nye versjoner av den samme toppmodellen to ganger i året, sammen med en rekke budsjettmodeller som aldri riktig ble billige nok.

Til og med Apple er på listen over forvirrende selskaper nå og da. Deres utvalg iPader har tidvis vært som en ugjennomtrengelig skog av forskjellige dingser med lite opplagte fordeler i pris og egenskaper mellom hverandre.

At Motorola nå er inne i den samme irriterende spiralen understrekes av at merket i sin helhet virker litt forvirret om dagen. Er de med på Googles Android One-initiativ som gir lang tids garanterte oppdateringer eller ikke? Ikke godt å si. De tre første Motorola One-telefonene var det, de to siste er det ikke – og de virker ikke så ivrige på å fortelle om forskjellen.

I Kina går det fort. For fort?

Det er imidlertid noen selskaper som har hyppige og små oppdateringer som strategi. Og nesten alle kommer fra Kina. Xiaomi og underbruket Redmi slipper for eksempel et hav av modeller gjennom et år. At vi ikke ser et lass nye Huaweier og Honor-telefoner i butikkene skyldes først og fremst at selskapet siler hvilke de lanserer i Europa.

Så kanskje er det der det ligger. Motorola var en kort stund eid av Google, men har de senere år vært eid av kinesiske Lenovo. Og de har tilsynelatende forvaltet merkevaren fint.

Men vi trenger ikke ni nye og fortsatt kurante Motorolaer til omtrent samme pris gjennom såvidt mer enn seks måneder.

Skal jeg ha den som bare kan fotografere på nært hold, eller skal jeg ha den som jeg kan henge på hjelmen for å filme sykkelturen? Aner ikke.

Les også
Motorola One Zoom
Les også
Motorola One Action
Les også
Motorola One Vision
Les også
Motorola Moto G7 Plus
annonse

Les også