Tek.no

Intervju

– Jeg tror vi hadde den første 3D-skriveren i Norge

Bård Eker står bak industrieventyr som Koenigsegg, Hydrolift og Projectiondesign. Vi tok en prat med en av Norges fremste industridesignere.

Terje Øygard
21 Des 2015 10:00
annonse

Det går fort med Bård Eker. Ofte ligger han to skritt foran resten av verden, mens noen ambisiøse andre kommer halsende etter for å holde tritt. Han er ikke bare unorsk, men i tillegg fra Fredrikstad. Snakk om å være mot normalt…

Det tok tek.no fire uker å få booket et møte med Bård Eker, men gudene skal vite at vi prøvde. «Er på Gardermoen, skal til Belgia». «Er i møter hele uke 49, skal se på det på hotellrommet». Og så videre, inntil: «Onsdag 9/12 klokken 14 på Torsnes?».

Til å være en så travel fyr, er det en merkelig rolig person jeg møter klokken 14 på Torsnes. Han byr på kaffe, setter seg ned, og prater avslappet. Kanskje det er omgivelsene, for Torsnes er et landlig og stille sted; et godt stykke utenfor Fredrikstad. Her har Eker Design bygd opp verksteder, studioer og kontorer for 30 ansatte. Ingen av byggene synes fra veien, og det finnes ikke noe skilt som avslører hvem som holder til der. Porten inn er lukket, og utenfor den er det tre parkeringsplasser og et lite skilt hvor det står «Guest parking».

I de lyse lokalene står monitorene praktisk talt i kø, mens stadig nye DAK-skisser tar form. Eker Design har 30 ansatte, og mange av dem må også takle mer analoge og praktiske oppgaver enn dette.

Mer
Terje Øygard

– Det er ikke vi som skal synes, men kundene våre. Eller rettere sagt produktene deres, forklarer Bård. – Hvis du får et barn, er du mer interessert i barnet enn i jordmoren som hjalp det ut i verden, ikke sant? Vi holder oss i bakgrunnen, og lar helst kunden lansere produktene. Dessuten er det ikke alltid at bedrifter er interessert i å fortelle hvor mye eller lite vi har bidratt med.

Rask vekst

Mye av Eventyret Eker begynte i 1989, da han etablerte seg i Gamlebyen i et åtte kvadratmeter stort lokale som nyutdannet Industridesigner fra Statens Kunst- og Håndverkskole i Oslo og Pratt Institute of Design i New York.

annonse

Etter en enorm vekst hvor Eker Design vokste fra lokalene i pittoreske Gamlebyen (1997), fant de denne tomten åtte kilometer fra folkeskikken. Her bygde bedriften nye og mer hensiktsmessige lokaler til de syv medarbeiderne som de hadde på den tiden. Eksteriørmessig glir bygningene inn i de landlige omgivelsene, og gjør ikke mye av seg.

Men på innsiden er det annerledes. Her finner man noe av det mest moderne utstyret man kan tenke seg for å kunne utvikle nye produkter fra ingenting, og ta det fram til ferdig produserbare produkter. Det tegnes, konstrueres, freses, snekres, støpes og 3D-printes med det mest avanserte utstyret som kan kjøpes for penger. Men hammer og spiker er fremdeles essensielt utstyr. – Visse verktøy går aldri av moten, konstaterer Bård.

sitat"Det tegnes, konstrueres, freses, snekres, støpes og 3D-printes med det mest avanserte utstyret som kan kjøpes for penger"

Etter å ha hatt projektorprodusenten ASK som en av de største oppdragsgiverne på kundelisten i nærmere 10 år, fikk Eker en dag beskjed om at bedriften var i ferd med å bli solgt til den amerikanske konkurrenten InFocus.

Fullskalamodeller (mockups) brukes ofte for å teste blant annet ergonomiske egenskaper. Dette interaktive førermiljøet for lastebiler er designet for Kongsberg Automotive. Eker Design

Mer

Sammen med blant annet Jørn Eriksen grunnla dermed Bård Eker Projectiondesign AS for å satse på flere kunder. På denne tiden var projektorer ennå ikke blitt noen stor greie, og var forbeholdt avansert møteromsinnredning hos større bedrifter. Eker & Co satset tungt på spissteknologi pakket inn i helt nyskapende design. Og designen ble til 3D-modeller med teknikker som også var helt nye.

annonse

– Jeg tror vi hadde den aller første 3D-skriveren i Norge, sier Bård. – Sammen med de rette programmene, gode konstruktører og folk med sans for formgiving, kunne vi produsere god design raskere og bedre enn de fleste. Det ga oss et stort forsprang, også internasjonalt.

Etter hvert som projektormarkedet endret seg, ble det stadig mer aktuelt å selge denne delen av driften til andre, og jobbe i nye retninger. Løsningen ble at Bård Eker solgte sin andel av Projectiondesign til det norske VC-fondet Hercules i 2009. I 2013 solgte også kollega og medinvestor Jørn Eriksen og andre småinvestorer seg ut, slik at Barco ble 100 % eier av Projectiondesign.

– Dette var nok den beste utgangen når vi først har havnet i en slik situasjon, sa Jørn Eriksen den gangen. – Gründerfølelsen ble egentlig borte da Bård Eker solgte sin del av selskapet.

Mange jern i ilden

Som sagt er det ikke lett å holde tritt med Bård Eker. Du bør heller ikke prøve å huke tak i fyren når han er på hjul eller kjøl: Han var tungt inne i hurtigbåtsport-klassen Class 1 (verdensmester i 2005), og Eker Group er medeier i (og meddesigner av) råtass-hyperbilene fra svenske Koenigsegg. En slik skremte vannet av Top Gear-testkjører Tom Ford da han lånte en av Bård i 2011 – forøvrig teknisk sett hans personlige bil. En Koenigsegg Agera R med V8, 1130 hester og toppfart på 442 km/t på norske og svenske veier, gjorde både utlåner og fører lettere bekymret.

Noe av det aller råeste innen hyperbiler lages i Sverige – og i Norge. Mellom 2004 og 2006 ble Koenigsegg CCX delvis designet og konstruert i Fredrikstad, og ble også utviklet for å møte sertifiseringskravene i alle land. Den samme plattformen har blitt brukt til senere modeller. Siste skudd på stammen er Koenigsegg One – 1360 kilo drevet av 1360 hester – en ny standard for hva som er mulig å oppnå i en masseprodusert bil. Eker Design

Mer

– Jeg traff Christian (von Koenigsegg) tidlig på 2000-tallet. Vi fant fort tråden, og den har vi spunnet videre på. Det har vært en interessant reise å delta i å utvikle bil og bedrift fram til noe som har utviklet og påvirket supersportbil-segmentet, forteller han. Men var han virkelig så nervøs som Tom Ford skrev om bilen som ble lånt ut til Top Gear?

– Vi er alltid nervøse når vi låner bort disse bilene til pressen. Og kanskje spesielt til Top Gear. Det kan dreie seg om en unik bil, som vi er avhengig av til for eksempel en messe. Hvis den da kjører ut og blir stygt skadet, blir det mye bråk og store konsekvenser. The Stig (testkjører for Top Gear) lånte en annen Koenigsegg av oss en gang, med nærmere 1000 hester. Vi spurte om han hadde kjørt noe lignende før, og understreket at veigrepskontrollen ikke var ferdig utviklet. Men han sa at vi bare skulle slappe av, for dette kunne han. To runder senere kjørte han ut og skadet bilen. Dette var det mest sette episoden av Top Gear noensinne, og vi kom faktisk godt ut av det ettersom vi kom tilbake et par uker senere og satte banerekorden.

Det designes også litt – litt – mer normale ting hos Eker Design. I Fredrikstad ligger hans båtbyggeri Hydrolift, som designer og produserer båter i den øvre delen av fartsspekteret. For å si det enkelt, er båtene konstruert med steps (trinn) i skroget for at de skal fungere optimalt i ulike fartsområder og i ulik sjø. Hele 10 Hydrolift-plattformer er designet de siste 13 årene, og de har igjen blitt til flere ulike modeller og varianter. De har også tegnet båten Nordkapp 790 for produsenten med samme navn, og er også utvikler for båtmerket Yamarin.

Stort raskere går det ikke an å bevege seg på vannet. I 2005 ble det seier for Bård Eker og teamet hans i Class 1 World Powerboat Championship. Eker Design

Mer

Akkurat nå jobber de med en helt ny serie profesjonelle patruljebåter for Hydrolift, og den første båten skal til Redningsselskapet. Selskapet har grovt sett to typer redningsbåter; de fast bemannede er på over 15 meter, og de med frivillig mannskap er på under 15 meter. Den nye båttypen, som kalles Staff-klassen, er 12 meter lang, og vil dermed bli bemannet av frivillige. Det krever naturligvis en lavere brukerterskel enn den de mer «profesjonelle» båtene har.

– Vi tok kontakt med Hydrolift og Eker Design for å få utviklet denne nye klassen, sier skipper og maskinist Kjell Reino Kristiansen i Redningsselskapet. Siden begge bedriftene eies og driftes av Bård Eker, er det vanskelig å sette et skille mellom hvor designen slutter og båtkonstruksjonen begynner. Men Kristiansen er klar på at dette har vært et bra samarbeid.

Prototypen til Redningsselskapets nye Staff-klasse blir nå produsert i montasjehallen til Hydrolift. Hydrolift bygger også Elias-klassen (konstruert fra tegnefilm-figuren med samme navn) for de aller minste oppdragene. Den er utstyrt med en 6-hesters elektrisk motor, har plass til to, og leter opp barn med stor effektivitet. Terje Øygard

Mer

– De er flinke til å snu seg rundt, og er svært fleksible, mener han. Prototypen settes ut i Fredrikstad til våren, og tek.no håper å få bli med på jomfruturen…

– Vi har en ambisjon om å ikke ha noen begrensninger i hva vi involverer oss i på design- og utviklingssiden med hensyn til kategori produkter, forteller Bård. – Men det er ikke alle typer bedrifter vi føler vi kan jobbe optimalt for. Grunntanken om å ville få til noe banebrytende må være til stede, mener Bård.

Blandet designdrops

Eker Design utvikler og designer over et mildt sagt bredt spekter; fra plaketter og små strømomformere til båtutstyr, skipsinteriør og… en flyplass. I 1994 og 1995 var Bård Eker og Eker Design involvert i design og utvikling av Oslo Lufthavn Gardermoen.

– Vi var involvert i alle detaljer, som dragerfester, vind-avlastere for glass­veggene, belysning, skranker og flybroer, samt en rekke andre designde­taljer, forteller Bård.

Den elektrisk drevne «Postmann Pat»-bilen Lloyds Paxster tusler rundt i norske byer og tettsteder og leverer post – også i Fredrikstad. Designen er delvis gjort av Ekers folk. En helt ny serie større snøryddingsmaskiner er også designet for den familieeide gjøvikbedriften Øveraasen.

Paxster produseres av Loyds Industri AS i Sarpsborg, og brukes blant annet ved flere postkontorer i Norge. Eker Design var med på å designe den, lage fullskalamodeller og foreta brukerobservasjoner. Eker Design/Loyds

Mer

– Under utviklingen av disse produktene ble brukerne involvert i svært stor grad. Vi foretok ergonomiske studier med brukerobservasjoner for å lage et produkt som var riktig fra starten av, blant annet ved hjelp av ergonomiske mockups (fullskalamodeller), forklarer Bård. Både Loyds Paxster og Øveraasen Performance Line fikk Norges høyeste utmerkelse innen design – Hedersprisen for god design – av Norges Designråd i henholdsvis 2013 og 2014.

– Vi lager spesialutstyrte snørydningsmaskiner for flyplasser, forklarer Jan Ivar Thorsrud hos Øveraasen AS. – Ambisjonene våre er blant annet å gjøre maskinene våre gjenkjennelige uten at firmanavnet er synlig (fronten på en BMW har til alle tider vært gjenkjennelig). Vi ville også ha en design som holder seg moderne i mange år, og forbedre maskinene innenfor brukervennlighet, servicevennlighet – for å nevne noe. Den nye designen har blitt mer ergonomisk, og utseendemessig har vi oppnådd en viss effekt, siden vi står fram som moderne og framtidsrettet, sier han.

Øveraasen løste de tekniske utfordringene, mens Eker designet panser og deksling. Eker utredet også produksjonsmetoder for plast- og kompositt-komponentene. Resultatet ble noe av det råeste snørydningsutstyret som finnes på flyplasser.

De tre barnevognene Eker Design har utviklet for Stokke AS, representerer litt mindre kjøretøy. Her har de vært med fra konsept til masseproduksjon, og to av modellene er premiert med både Merket for god design og den internasjonale Red Dot Design Award. Og blant noe av det minste Bård og gjengen hans har gjennomført designjobben på, er en trådløs dødmannsnapp hvor de har vært ansvarlig for alt fra formgivning og mekanisk konstruksjon – fra konsept til ferdig produkt (i samarbeid med Hydrolift og Fell). Den kom ikke fullt ut på markedet i år, men de få tilbakemeldingene hittil er svært positive.

Riktig verktøy, riktige folk

Det hadde vært enkelt å påstå at all denne aktiviteten skyldes en mental diagnose med mange store bokstaver. Men slik er det tydeligvis ikke, siden han også tar seg tid til å kjøre fort:

Dette tastaturet til Samsung-telefoner bruker NFC (Near Field Communication) for trådløs overføring, og trenger ikke batterier. Viktige faktorer her var at tastaturet skulle fungere under røffe forhold, og være levedyktig i et prispresset marked. Eker Design

Mer

– Jeg har blant annet lært mye på racerbanen, mener Bård. – Det gir synergier og paralleller til utviklingsprosesser der hastighet og riktige beslutninger er i hovedfokus. En annen viktig faktor er alle de ulike bedriftene vi kommer i forbindelse med hvert eneste år. Noen år har vi utført helt opp til 60-70 prosjekter for ulike oppdragsgivere. Det gir oss god innsikt i hvordan ulike bedrifter fungerer og ikke fungerer, slik at vi hele tiden kan ha et kontinuerlig fokus på forbedringspotensialer både innenfor produktene og prosessene, og overfører mye av kunnskapen vår til de bedriftene vi jobber for i de ulike prosjektene.

Men tempoet er definitivt voldsomt?

– Det er vår største styrke. Vi har alltid vært glad i å jobbe mye, sier han. Men det ligger mer bak enn som så. Det som startet som en rakett – designen av projektorer – lot seg bare realisere med godt verktøy, i tillegg til innsatsen.

– Her var vi tidlig ute, og har utviklet oss parallelt etter hvert som 3D-verktøyene har blitt bedre. Og i dag er denne kunnskapen hovednerven i utviklingsprosessen vår. Dermed har vi alle relevante verktøy og tilhørende kunnskap, og kan tilpasse oss oppdragsgivernes ønske om hvilket verktøy vi skal bruke.

Her er en smørbrødliste over programvaren og teknikkene som brukes av Eker Design i dag:

Programvare

  • Catia V6
  • ICEM Surf
  • Pro-Engineer Wildfire
  • Solid Works
  • Siemens NX
  • ANSYS Simulation software
  • Inovmetric Polyworks (skannerprogram)
  • Cosmos (cmm-programvare)

Maskinvare

  • Mitutoyo Apex Euro – C 9106 (Coordinate Measuring Machine)
  • Hexagon Romer Absolute Arm 7535SE – 7 akser, med integrert MMDx 200 Nikon laserskanner
  • CNC Deckel Maho. 5 akser
  • CNC Zimmermann portal fresemaskin
  • 3D-printere
  • MCP PUR molding

Batteriladeren Mascot Smartcharger fikk sin endelige form hos Eker Design. Kravene her dreide seg mye om at produktet måtte tåle temperatursvingninger og flere typer ytre påvirkninger i et tøft miljø. Dermed sto riktig materialvalg sentralt i prosessen. Eker Design/Mascot

Mer

– Alt dette bruker vi som en integrert del av designprosessen. Da kan vi skanne komponenter som skal inngå i den fremtidige 3D-montasjen, eller eksisterende produkter og komponenter som skal modifiseres, forteller han. – Dessuten benytter vi skanning-metodikken når vi har utarbeidet en designform som vi ønsker å integrere i 3D-montasjen og videreutvikle med designverktøyet.

Reversert 3D-design, støping, vakuumforming og utfresing er prosesser som brukes til blant annet å bygge fullskalamodeller. Dermed kan bruksfunksjonene testes nesten som i virkeligheten, slik at feil kan oppdages lenge før full produksjon. Men i tillegg foretas det også mer teoretiske beregninger av for eksempel styrke, luftstrømmer og hydrodynamikk, samt simulering av produksjonsprosessen.

– Dette gjør at vi kan luke ut fremtidige feil i produktet, både i bruk og i produksjon. Slikt er veldig viktig for å få til en stabil masseproduksjon.

For tiden har Eker Design 30 ansatte, og ytterligere 35 er i de andre avdelingene i Fredrikstad. Hvordan velger han ut folk som klarer tempoet?

– Vi tar primært inn nyutdannede direkte fra universitet/høyskole. Da er de uredde, og de vi leter etter er de med en ”Fire Inside”-innstilling – de som har sterkt nok pågangsmot til å delta, og å gjøre ting de ikke har gjort før, og heller ikke trodde at de skulle. Dette punktet er det viktigste for vekst og utvikling, svarer Bård Eker. Og så er han plutselig forsvunnet. Jeg ser ham kanskje igjen om en fire ukers tid.

Vi har besøkt laben hvor neste generasjon lydprodukter konstrueres:
Slik skal Samsung bli best på lyd » (Tek Ekstra)

I bildegalleriet under kan du se noen av produktene som er designet av Eker Design:

Les også
De forvandlet leiligheten til en 3D-skriverbutikk
Les også
Denne 3D-skriveren kan brukes av hele familien
Les også
Samsung Research Americas U.S. Lab
Les også
Vi har snakket med skaperne av VisiCalc – Historiens første «killer app»
Les også
Slik bygges nettet som skal gi gigabit-bredbånd til alle
Les også
Gamlebyen Modelljernbanesenter
annonse
Loading

Les også

Loading
annonse

Dagens beste tilbud

I samarbeid med vår kommersielle partner Prisjakt.no
Loading