Tek.no

Intervju Baard Næss

Vi tok en prat med en av landets beste naturfotografer

Baard Næss i Natur & Foto forteller om hvordan det er å drive med naturfoto på høyt nivå.

Kristoffer Møllevik
17 Sept 2015 05:30

– Solen går vel ned sånn rundt klokken halv ni nå, gjør den ikke det? spør Baard Næss, mest retorisk. – Da er det sikkert best du kommer rundt halv åtte - åtte, hvis du skal ha tid til å ta noen bilder, fortsetter han.

Vi er ikke vant med at intervjuobjektene våre avtaler møtetid etter når solen går ned, men Baard Næss er naturfotograf med stor N, og vet hvor viktig godt lys er for gode bilder. Næss har holdt på med naturfoto i en mannsalder, har vunnet flere priser, og siden 2010 har han drevet fotomagasinet Natur & Foto, sammen med den kjente naturfotografen Tom Schandy.

Han har skrevet flere bøker om natur og naturfotografering, og sammen med Schandy er han gjennom Natur & Foto kursleder på flere fotoworkshops hvert år. Sammen har de nylig gitt ut fotoboka «Fotoinspirasjon: Bli en bedre fotograf». Han sitter også i juryen for Nordic Nature Photo Contest (NNCP). Alt dette gjør Næss til en veldig interessant fyr å snakke med, ikke bare fordi han er en dyktig fotograf selv, men også fordi han har et veldig bevisst forhold til hva som er gode bilder, og hvordan man tar dem.

Baard Næss har delt sine beste tips: Slik blir du en bedre naturfotograf » (Tek Ekstra)

Gir et «kick»

Blant alle fotosjangrene ser naturfotografi ut til å være den mest populære. Bare ta en titt inne på vårt eget fotoforum Bildekritikken. Det florerer av fjorder, fjell, dyr, planter, insekter, fugler, urbane landskap og mye mer. At fjorden og fjellene utenfor vinduet er lett tilgjengelig er nok en del av årsaken, men mye har nok også med å gjøre at vi trekkes mot naturens skjønnhet og råskap.

Men naturfotografi kan ta mye tid. Det trenger ikke gjøre det, men det kan gjøre det. Hvis du for eksempel skal ut for å fotografere tiurleik må du belage deg på å være på post lenge før fuglene står opp, og for å ikke skremme fuglene kan du ikke forlate fotoskjulet før det hele er over. Byduer derimot krever ikke så mye tid, eller tam sau, for den saks skyld. Men så er ikke de siste så spennende heller, og for Næss er det nettopp noe av det som appellerer med naturfoto.

– Det er deilig å komme seg ut, det er det jo, men så er det noe med opplevelsene; for det er spennende vet du. Hver eneste tur du er på opplever du noe annet, det er alltid noe nytt å se. Og så kan du jo fordype deg i alle mulige slags motiver; du kan jo jobbe med makro, store landskap, og så kan du jo møte dyr. Og det å jobbe med dyr og fugler synes jeg er veldig moro. Du må lokke dem til deg, vente på post, også plutselig er det noe der, og da får man jo litt kick, sier Næss og smiler.

De siste fem årene har Næss jobbet sammen med fotografene Torbjørn Martinsen og Guttorm Næss på et filmprosjekt med de fire store rovdyra, og i den siste tiden er det den sky gaupa som har vært i fokus. I motsetning til ulv, jerv og bjørn – som utgjør de tre andre store rovdyra – er gaupa vanskelig å lokke til åte, altså utlagt mat, som regel i form av et strategisk plassert dødt dyr. Det gjør at fotografene må være mer på hugget når det først dukker opp en mulighet; filmen skal sendes på NRK til neste år, så de må gripe mulighetene når de kommer.

– Gaupa er jo en utrolig jeger som lett skaffer bytte selv, men den kan gå på åte. De gangene jeg har hatt den på åte har vært på våren, og da har det vært en drektig hunn. Da trenger de ekstra mat før de skal føde, og har lettere for å ta til seg et litt lett bytte, forteller Næss.

Næss har også et fint nettverk av tipsere som gir ham beskjed hvis de ser noe som kan være av interesse. Det er bønder som Næss vet er mye ute i skog og mark, ornitologer og fuglekikkere som er mye i felten, jegere og ikke minst Viltnemda. Og hvis det kommer et tips, gjelder det å være klar.

– Det kan være at noen har funnet et dødt rådyr ett eller annet sted, og hvis det er gaupe som har tatt det kan det lønne seg å postere på det. Hun pleier å komme tilbake på sitt eget byttedyr. Og da er det jo en fordel at vi er tre om prosjektet, for hvis én av oss ikke har tid til å rykke ut for å sjekke, har som regel en av de andre det, sier han.

Må regne med bomturer

Næss forteller at han etter hvert har hatt en god del møter med gaupa, men at det har vært vanskelig.

– Det har vært veldig morsomt å jobbe med gaupa, men det er innmari mye jobb. Mye venting og mange bomturer, sier han.

Vi kan jo tenke oss selv hvordan det er. Du får en telefon om at noen har funnet et dødt rådyr i skogen et sted, og hvis du skal få tatt bildene du er på jakt etter må du avlyse hva enn du har planlagt den ettermiddagen, finne frem kameraet, pakke sekken og komme deg avgårde. Hvis du så finner spor etter gaupe når du etterhvert har kommet deg frem til det døde dyret, kan du sette deg ned og vente. Men du vet ikke om den kommer. Kanskje, kanskje ikke... Næss' råd i slike situasjoner er at du lærer deg å sette pris på ventingen.

– Akkurat med gaupa, som er kvelds- og nattaktiv, er det jo ikke vits i å vente så alt for lenge. Hvis den ikke har kommet når det er klin mørkt så bare drar jeg. Men det har blitt noen 15-16-timers økter inne i fotoskjulet, det har det. Vi hadde jo fora inn en jerv oppe i Hedemarken, og fulgt med på viltkamera at den kom på åta. Men når vi satt der å venta kom det jo ikke noe jerv, men neste gang vi sjekka viltkameraet kunne vi jo se at den kom rett etter at vi dro. Og da hadde vi sittet i mange timer uten at noe skjedde. Og det er jo kjedelig, men sånn er det bare. Ta med deg litt god kaffe og litt sjokolade, og et Natur & Foto, sier Næss med et smil, og tenker tydelig tilbake på mange fine stunder på post.

– Du blir jo gira. Du skal liksom ha det, du skal ha den jerven. Men så er det litt ålreit å sitte uti der da. Ikke noe mas, ingen som sier du skal støvsuge eller noe. Det er egentlig innmari ålreit å sitte og høre litt på lyder, filosofere litt... Og når det skjer noe så er det jo - PANG!, Næss smeller håndflata i bordet! – Kjempekult, da får du et kick, ikke sant!

Begynte med fugler

Til tross for alt dette er ikke Næss en av de fotografene som tok bilder før han kunne gå. I barndommen var det naturen, og etter hvert fugler, som var den store interessen.

– Da jeg var guttunge fløy jeg opp i fjellet og fiska, og var veldig glad i å være ute i naturen. Etter hvert ble jeg veldig interessert i fugl, og begynte å følge med på fuglene jeg så når jeg var på fisketur for å finne ut av hvilke arter det var, forteller han.

Med familiens Kodak Instamatic kunne han ligge i timesvis ved en kulp og vente på at fuglene skulle komme å bade, og var kjempefornøyd hvis han fikk et bilde som var skarpt nok til at du kunne sånn omtrent hva slags fugl det var.

Kodak Instamatic var et fin-fint kamera til sitt bruk, altså som et enkelt, brukervennlig familiekamera; men for fuglefotografering var det nok langt fra ideelt, så som i likhet med mange begynnende naturfotografer, brukte Baard Næss konfirmasjonspengene på et eget kamera.

– Da kjøpte jeg en Ricoh KR 10, med Pentax-fatning og et 135 mm Petriobjektiv. Det var ikke all verden det heller, men jeg synes det var moro da. Også hadde jeg en kamerat som hadde en 400 mm Vivitar jeg fikk låne av og til, så fikk jeg tatt noen uskarpe bilder med den, forteller Næss og ler.

– Den gangen tenkte jeg mer på at jeg kanskje skulle bli ornitolog eller noe slikt, for da var jeg mer interessert i fugl egentlig, og bildene jeg tok var mer artsdokumentasjon. Hvis jeg var heldig og fikk et bilde som var såpass skarpt at du kunne se at det var en kjøttmeis, så var jeg veldig fornøyd, sier han.

Men i militæret utviklet fotograferingen seg videre, og noen fotokurs ga hobbyen litt mer struktur. Tilbake i det sivile livet begynte han å jobbe for Kodak, og via naturfotointeresserte kolleger kom han mer og mer inn i naturfotomiljøet. Siden har det bare ballet på seg.

Må tenke nytt

Etter en tid som redaktør for Biofotos medlemsblad «Naturfotografen», startet Næss opp fotomagasinet Natur & Foto i 2010, sammen med naturfotograf Kai Jensen og samboeren Merci Abrahamsen, som også står for den grafiske utformingen av bladet. Ganske raskt hentet de inn den kjente naturfotografen Tom Schandy, som har skrevet mange artikler og flere bøker om naturfotografi. Nå driver Næss bladet, som kommer ut fem ganger i året, sammen med Schandy.

I begynnelsen jobbet de mye med å få inn abonnenter, allerede lenge før bladet i det hele tatt kom ut. De dro på messer, stod på stand og var synlige i miljøet. Det første nummeret av bladet fikk de rett fra trykken og inn på fotomessa i Lillestrøm.

– Vi fikk flere hundre abonnenter den dagen, og det var jo veldig bra. Vi startet jo i en verden der magasinsalget går nedover, så da tenkte vi at det for oss kunne det bare gå én vei: oppover, sier Næss. – Men vi jobba i mange år uten å tjene noen ting. Sånn er det når du starter opp, du kan ikke regne med å tjene masse penger, forklarer han.

Natur & Foto er nå på sitt femte år, og har etter hvert fått en stabil abonnentsmasse. Fire dager i uken jobber Næss nå som fotograf for reklamebyrået Inkognito, resten av tiden går i stor grad med til Natur & Foto. I tillegg til jobben som går direkte på bladet, leder han årlig flere fotokurs og workshops sammen med Schandy, gjennom bladet. Flere av dem holdes på Langedrag Naturpark, men det er også fotografering av ulv og bjørn i Finland, hval utenfor Andenes, og mer eksotiske fotoreiser til steder som Kenya og Madegaskar. Selv om Næss trives godt med å jobbe med kurs og workshops på denne måten, er det ikke til å komme unna at det til dels også er en konsekvens av den digitale revolusjonen som også fotofaget har vært gjennom.

– For naturfotografene profesjonelt har det jo blitt mye vanskeligere. Byråsalget har stupt. Før hadde jeg jo et bra salg hver måned, men nå har jo disse stockfoto-byråene kjøpt opp masse bilder og dumpa prisene, så det er blitt et helt annet marked. Det er det ikke noe marked lenger for naturfotografene, så da har man jo vært nødt til å gå andre veier, sier Næss.

På den andre siden har den digitale utviklingen gjort fotografering mer tilgjengelig for folk flest, og når flere blir interesserte i å ta bilder og vil lære, oppstår det et marked for de som kan lære bort. Eller som Næss sier:

– Du kan jo ikke bare sitte der å grine fordi du ikke får solgt bilder på byrå lenger, du må finne på noe annet og gå andre veier. Det er det de profesjonelle må tenke.

Ikke la det ta overhånd

Alt dette innebærer jo også at Næss tilbringer mye tid hjemmefra, og når han først er hjemme vet han aldri om det plutselig kommer et tips han må rykke ut for å følge opp. Det er selvsagt ikke alltid like populært, så derfor er det fint at samboeren er med på Natur & Foto-laget som designer.

– Jeg får jo høre det i blant, men det er en kjempefordel at vi jobber sammen om dette, for da har hun litt mer forståelse for at jeg må ut å ta bilder, sier han.

På veggene i huset har Næss overraskende lite naturbilder. Delvis på grunn av at de har pusset opp, men Næss forklarer at de skal ha en god blanding når alt er ferdig. Han har blitt litt mer avslappet med hensyn til fotograferingen etter hvert, og forteller at han nå kan reise et sted uten å ta med kameraet, noe han nesten ikke greide før. Han vet hvor viktig det er å ikke være så opphengt i fotograferingen at det tar helt overhånd, og kan fortelle at det har vært mange skilsmisser i miljøet. Det å forsømme hus og hjem for å løpe rundt i skogen med kameraet er ikke alltid like populært blant de ivrigste fotografenes bedre halvdeler. Derfor mener Næss det kan være en god idé å legge inn en ekstra innsats hjemme før du ut.

– Ta et skippertak i huset og vis at du bryr deg, gjør noe ekstra. Og ta gjerne med barna på tur, men start litt forsiktig, og la dem ha noe å se frem til. Dra på turer i skog og mark, ta med en pølsepakke og lag bål, og la dem bli glade i naturen, det er kjempeviktig. Det å sitte i kamuflasje så mye er ikke for alle, så det er ikke sikkert det er det beste å starte med, sier han.

Her har Baard Næss delt sine beste tips: Slik blir du en bedre naturfotograf » (Tek Ekstra)

Hvis du vil lære mer av Baard Næss og hans kollega Tom Schandy, kan vi anbefale deres siste bok «Fotoinspirasjon: Bli en bedre fotograf». Du får også kjøpt Natur & Foto på flere kiosker hvor de selger blader, og du kan sjekke ut hjemmesiden deres for mer informasjon. Mer informasjon om Nordic Nature Photo Contest finner du her.

Les også
Disse feilene gjør vi når vi tar bilder
Les også
Her er de beste tipsene fra en av Norges dyktigste naturfotografer
Les også
Dette bør du se etter før du skal kjøpe nytt kamera
Les også
Megapiksler og bildebrikker
Les også
Vi hjelper deg i kamerajungelen
Les også
Har du kontroll på dette, har du kontroll på kameraet
annonse