Tek.no

Guide Stor oversikt: Alt om Playstation 5 vs. Xbox Series X

Dette vet vi: Playstation 5 vs. Xbox Series X

Alt du trenger å vite om de nye spillkonsollene.

Vi vet fortsatt ikke hvordan PlayStation 5 ser ut, så det er bare en vanlig PlayStation 4 avbildet her til høyre.
31 Mar 2020 10:25Først publisert 16 Juni 2019 12:00

En ny generasjon konsoller, med Sonys Playstation 5 og Microsofts Xbox Series X i førersetet, nærmer seg med stormskritt.

At begge disse nye konsollene blir kraftigere enn dagens Playstation 4 Pro og Xbox One X er selvsagt, men hvilken av dem blir aller råest og hvilke nye teknologier vil den nye generasjonen by på? Hva med spillutvalget – er det eksklusive titler på vei – og må du kjøpe nytt dyrt ekstrautstyr for å bruke dem?

I denne saken oppsummerer vi det vi har fått vite om de to nestegenerasjonskonsollene så langt, og vi spekulerer litt rundt det vi ikke har fått helt greie på enda. Som hva de vil koste.

Slippes mellom oktober og nyttår

Microsoft har bekreftet lansering for Xbox Series X i det amerikanerne kaller «holiday season» 2020. Oversatt til godt norsk betyr dette «når folk er klare for å bruke penger på julegaver», altså perioden sent oktober til november. I midten av mars var de også ute med en Twitter-melding som tydet på en Thanksgiving-lansering, men denne ble senere trukket. Thanksgiving er i år 26. november. Både forfølgeren Xbox 360 og Xbox One ble lansert en av de siste helgene i november i USA.

Sony har på sin side uttalt at Playstation 5 slippes «før julen 2020».

Et usikkerhetsmoment som kan gi planene til Microsoft og Sony et rapp over fingrene er den pågående Corona-pandemien. Uten tilgang til komponenter, som primært produseres i Asia, eller ved et større sykdomsutbrudd i USA som lammer varehandelen, er det en teoretisk mulighet for utsettelse. Det kan godt være begge selskaper avventer å offentliggjøre en nærmere lanseringsdato til man har pandemien mer under kontroll enn i dag.

Men per nå kan man altså håpe på at juleferien 2020 tilbringes med nye konsoller under TV-en.

Xbox Series X.
Microsoft

Xbox Series X får best prosessorytelse

Playstation 4 og Xbox One var aldri grensesprengende når det kom til grafikk og ytelse. Ikke engang ved lanseringen i 2013. De var basert på halvgamle og middelmådige AMD-APU-er som ga en ytelse som fikk PC-folket til å skratte.

Alt tyder imidlertid på at begge de kommende konsollene tar kvantesprang over dagens generasjon. Være seg om du fortsatt ruger på originale «grunnmodeller» fra 2013, eller har oppgradert til en kraftigere PS4 Pro eller Xbox One X.

Fra spesifikasjonene som er offentliggjort ser det ut til at Microsoft vil tilby denne generasjonens aller kraftigste konsoll. De hevder for øvrig deres Xbox Series X blir hele fire ganger raskere enn Xbox One X.

Begge konsollene får prosessorer fra AMD med åtte såkalte «Zen 2»-kjerner. Disse er produsert med 7-nanometerteknologi og er langt mer effektive enn de åttekjernede prosessorene som sitter i PS4 og Xbox One.

Grunnen til at Xbox Series X antas å levere høyere ytelse enn Playstation 5 ligger blant annet i prosessorvalget og måten denne er konfigurert på.

Xbox Series X sin Zen 2-prosessor kan nemlig arbeide med en konstant hastighet på 3,6 til 3,8 GHz, og kan dermed utføre instruksjoner raskere enn Playstation 5-prosessoren som arbeider ved maksimalt 3,5 GHz.

Vi understreker maksimalt, fordi Playstation 5-prosessoren altså opererer med en dynamisk arbeidsfrekvens. Med andre ord vil den senke tempoet når temperaturen eller arbeidsbelastningen krever det. Det vil trolig gi dårligere ytelse enn Xbox Series X-prosessoren.

En kan anta at forskjellen i opplevd ytelse likevel ikke blir veldig stor på grunn av dette, og spesielt om de som utvikler spill for Playstation 5 er flinke til å optimalisere dem.

Vi har foreløpig ikke sett noen bilder av konsollen, men kanskje forteller den dynamiske arbeidsfrekvensen til prosessoren oss at Sony satser på en mer kompakt enhet enn Microsoft. Sistnevntes konsoll er jo relativt voksen av seg, med gode muligheter for kjøling, et dampkammer og en stor vifte i topp.

Slik ser Xbox Series X ut på innsiden. Merk den store viften i toppen og kraftige kjøleribben med dampkammer bakerst til høyre.

Xbox Series X får trolig best grafikkytelse

Den komponenten som har enda mer å si for spillytelsen enn prosessoren, er grafikkbrikken. Også her er det AMD som leverer godsakene, da gjennom sine nyutviklede RDNA 2-baserte brikker.

Playstation 5 sin RDNA 2-brikke har 36 beregningsenheter, eller «Compute Units», som er klokket til 2,23 GHz. Det gir en grafikkytelse på 10,28 TFLOPs, som er et uttrykk for den teoretiske beregningskraften.

Det er uten tvil imponerende tall. For å gi alle som spiller på datamaskiner en idé om ytelsen kan vi her se til Nvidias GTX 1080 Ti-grafikkort. Det leverte nemlig 11,34 TFLOPS og var som vi husker godt nok for både 4K-spilling og ganske høy bildeflyt da det ble lansert for 7600 kroner for tre år siden.

Som på prosessorfronten er det imidlertid Xbox Series X som ser ut til å trekke det lengste strået også på grafikkytelse.

Selv om RDNA 2-brikken i Xbox Series X er klokket litt lavere, til 1,82 GHz, har denne hele 52 beregningsenheter. Det gir en teoretisk beregningskraft på 12 TFLOPS. Eller omtrent 17 prosent høyere ytelse enn PS5-grafikkbrikken, altså. Da gjenstår det bare å se om spillutviklere faktisk kan hente ut denne ytelsen på en enkel måte.

Både Playstation 5 og Xbox Series X vil støtte inntil 8K-oppløsning, og Microsoft ønsker til og med å se noen spill kjøre med inntil 120 bilder i sekundet. Dog ikke samtidig! Det mest vanlige blir at spill kjører i 4K-oppløsning med enten 30 eller 60 bilder i sekundet.

Til sammenligning kjører dagens kraftigste konsoller stort sett nye spill i enten Full HD-oppløsning med inntil 60 bilder i sekundet, eller 4K-oppløsning med 30 bilder i sekundet.

Selv om bare Microsoft så langt har snakket detaljert om det, vil begge konsoller støtte strålesporing, en teknologi bare Nvidia så langt har utnyttet gjennom sine dyre grafikkort i RTX 20-serien.

Med strålesporing blir miljøer, materialer og objekter langt mer realistiske takket være at skygger, lyssetting, lysbryting og refleksjoner simuleres i sanntid. For eksempel kan omgivelser reflekteres i store butikkvinduer på gaten eller i lakken på en bil mens den passerer.

Strålesporing er imidlertid ekstremt krevende for grafikkbrikken, og det gjenstår å se om noen av konsollene har gikk den noen spesielle triks for å ikke strupe ytelsen. Eller i hvor stor grad konsollene vil tillate at utviklere leker seg med teknologien.

Samtidig er det verdt å merke seg at HDR, som gir bedre dynamikk både i spill og film, blir standard på begge konsollene.

Les også
Nvidias RTX-kort åpner en ny æra for 3D-grafikk

Lynrask lasting med «null» ventetider

En lynrask M.2 PCIe-basert NVMe-SSD
Vegar Jansen, Tek.no

Alle hater lasteskjermer. Og etter hvert som spill har blitt større, har også lastetidene blitt mer plagsomme. Konsoller har til nå belaget seg på tradisjonelle harddisker til å lagre innhold, men det holder ikke for neste generasjon.

Både Playstation 5 og Xbox Series X kommer derfor til å få SSD-basert lagring.

Den interne Playstation 5-SSD-en følger en egen standard Sony har designet som gir en ekstremt høy hastighet på 5,5 GB/s, eller enda raskere om dataen er komprimert.

Dette er omtrent dobbelt så raskt som SSD-løsningen til Xbox Series X er god for, som heller ikke er noen sinke. Microsoft har tidligere vist til at den er såpass rask at den ved behov kan benyttes som ekstra videominne.

For å illustrere hvilke hastigheter vi snakker om har Sony allerede demonstrert hvordan en PS5 laster inn samme scene som en PS4 brukte 15 sekunder på, på under ett sekund.

Microsoft har imidlertid et triks i ermet kalt som kan være minst like mye verdt som Playstation 5 sin i teorien raskere lagringsdisk.

Xbox Series X kommer med en såkalt «Quick Resume»-funksjon. Det betyr at fullstendige spilløkter kan dumpes direkte fra minnet til SSD-lagringen – eller omvendt – på sekunder. Slik blir det mulig å hoppe mellom forskjellige spill med bare noen få sekunders ventetid. Uten å laste dem inn fra «scratch» igjen. Det er til kontrast fra i dag, der bare ett spill kan være aktivt om gangen.

Du kan se «Quick Resume» demonstrert av Microsoft nedenfor.

Microsofts proprietære «lagringskort».
Microsoft

Oppgrader med mer lagring

Det er greit å merke seg at Xbox Series X får 250 GB mer intern lagring enn PS5, men mulighetene for å utvide den interne lagringskapasiteten er heldigvis der for begge konsoller.

Sony har valgt løsningen som gir deg mest valgfrihet, mens Microsoft gjør prosessen en smule enklere.

Sony vil nemlig la deg putte en hvilken som helst «NVMe PCIe 4.0»-enhet i konsollen så lenge den er minst like rask som deres egen systemdisk. I starten vil det være få enheter på markedet som oppfyller disse kravene, men de vil komme til etter hvert. Sony vil dessuten lage en ordning hvor de verifiserer lagringsenheter slik at man kan sjekke med dem hvilke som er garantert å passe.

Microsoft lar deg på sin side utvide lagringsplassen gjennom å kjøpe proprietære «lagringskort» på 1 TB – eller 1000 GB – som du smekker inn i en luke bak konsollen.

Kortet er basert på den samme teknologien som brukes internt, og i teorien vil spill laste like kjapt herfra som fra den interne lagringsplassen.

I tillegg til å utvide internlagringen kan du koble til eksterne harddisker eller SSD-er med USB 3, men disse vil ikke støtte innlasting av spill som er designet for de nye konsollene. Til det er diskene for trege. Sony har imidlertid bekreftet at PS4-spill kan kjøres fra eksterne harddisker på PS5. Det er ikke bekreftet om det samme gjelder for Xbox One-spill på Microsofts kommende konsoll.

Disse spillene kommer

Nye Halo Infinite er på vei til Xbox Series X.

Foreløpig er det ikke annonsert mange konkrete spill til noen av de nye konsollene, men Microsoft har fortalt at et nytt Halo-spill, kalt Halo Infinite, skal være klart på lanseringsdagen for Xbox Series X.

I tillegg har utvikleren av Cyberpunk 2077 uttalt at dette kjører med bedre grafikk på både Playstation 5 og Xbox Series X. Det samme er fortalt om Ubisofts Watch Dogs: Legion.

Square Enix har bekreftet at deres nye satsning «Outriders» lanseres rundt juletider, mens The Lord of the Rings: Gollum samt Senuas Saga: Hellblade 2, slippes i 2021. Naturlig nok til de nye konsollene. Battlefield 6 og The Sims 5 er bekreftede EA-titler for de nye konsollene, uten at noen lanseringsdato er klar.

Andre sannsynlige, men foreløpig ubekreftede spill som trolig får en egen versjon med bedre grafikk og bildeflyt på de nye konsollene, er som følger:

En scene fra Cyberpunk 2077 med strålesporing. Legg merke til lysrefleksjonene.
CD Project Red

For Playstation 5:

  • The Last of Us: Part 2
  • Death Stranding
  • Starfield
  • The Elder Scrolls VI
  • Call of Duty: Black Ops 5

For Xbox Series X:

  • Gears of War 5
  • Starfield
  • The Elder Scrolls VI
  • Call of Duty: Black Ops 5

Blir bakoverkompatible

PS4-spillet God of War kan du spille på neste Playstation takket være bakoverkompatibilitet.

Både Xbox Series X og PS5 er bekreftet å være bakoverkompatible med henholdsvis dagens Xbox One og PS4-spill. Det betyr at du kan spille alle spillene du har kjøpt til dagens generasjon konsoller på de nye, enten du eier fysiske eller nedlastede utgaver.

Xbox Series X vil for øvrig støtte alle de omtrent 600 originale Xbox- eller Xbox 360-spillene som kjører på dagens Xbox One. Da med forbedret grafikk og ytelse i mange av titlene.

Sony har ikke bekreftet hvorvidt PS5 vil kunne kjøre noen av spillene fra tidligere konsollgenerasjoner som PS1, PS2 eller PS3. I dag kan PS4-eiere oppleve flere PS3-spill gjennom nettstrømmetjenesten PSNow, mens enkelte tidligere spill emuleres på selve konsollen. Vi antar imidlertid at Sony vil fortsette å gi deg tilgang på PS3-spill via sin strømmetjeneste ettersom teknologien i PS5 ikke ligger til hinder for dette.

Microsoft har for øvrig bekreftet at tilbehør, som kontrollere og hodetelefoner som er laget for Xbox One, vil kunne brukes også på Xbox Series X.

Sony har ikke bekreftet om noe av utstyret som er laget for PS4 vil kunne brukes for PS5 også.

Slik ser Xbox Series X-kontrolleren ut. Du kan imidlertid bruke dagens Xbox One- og Elite-kontrollere på den nye konsollen også.
Microsoft

Ser ut til å bli svindyre for oss nordmenn

Dette punktet blir ren spekulasjon. Men forbered deg på at både Playstation 5 og Xbox Series X blir mye dyrere enn dagens Playstation 4 Pro og Xbox One X.

Da Playstation 4 ble sluppet i november 2013 kostet den 3500 kroner. Xbox One kostet ved lansering 4000 kroner.

Disse konsollene var imidlertid ikke særlig teknisk imponerende, og da konsollene flere år senere fikk kraftigere innmat så vi prisene øke til henholdsvis 4000 og 5000 kroner for Playstation 4 Pro og Xbox One X.

Bare ved å se på utviklingen i konsumprisindeksen kan vi finne ut at 3500 «2013-kroner» tilsvarer 4100 «2020-kroner». En del hundrelapper i påslag kommer dermed helt «automatisk», uten at noen av selskapene egentlig tjener «mer» penger.

Med tanke på hvor kraftige de kommende konsollene ventes å være, med lynrask og dyr SSD-basert lagring, venter vi at prisen vil ligge over nivået til lanseringsprisen for PS4 Pro og Xbox One X.

I tillegg er det et spørsmål om valutakurser.

Dessverre har kronen svekket seg jevnt og trutt mot dollaren de siste årene, og spesielt den siste tiden.

I forhold til da PS4 Pro og Xbox One X ble lansert har dollaren gått fra å koste 8 kroner, til å koste omtrent 10,5 kroner. Den har altså blitt 31 prosent dyrere.

Om dollaren hadde vært like sterk da Xbox One X ble lansert kunne denne dermed fått en pris på omtrent 6600 kroner. Og regner vi om 6600 2017-kroner til 2020-kroner, der det i mellomtiden har vært en prisstigning på omtrent 5 prosent, får vi et enda kjedeligere tall: 6900 kroner.

Dersom dollarkursen fortsetter å holde seg på dagens høye nivå når de nye konsollene lanseres kan de dermed bli en svært dyr fornøyelse for oss her opp i nord. Og husk at i regneeksempelet er det tatt utgangspunkt i at de nye konsollene ikke blir dyrere å produsere og selge i dollar enn det forrige generasjon var. Og å tro på det er ren ønsketenkning med tanke på hvor kraftige de skal være og på forsyningssituasjonen for komponentene deres for tiden.

Oppfordringen til alle konsollspillere må dermed være at de ber en kollektiv bønn om sterkere kronekurs i løpet av det neste halvåret. Ellers vil det svi godt for julenissen å innfri ønskene i år.

Les også
Slik kan du abonnere på hundrevis av spill og strømme dem uten konsoll
annonse

Les også