Til hovedinnhold

10 Windows-knep du må kunne

Få mer tid og mindre hodepine – bruk Windows bedre.

Tips 1-5

Etter at utviklingsversjonen (Developer Preview) av Windows 8 ble vist frem og sluppet, har det blitt fylt mange spaltemeter om Microsofts kommende operativsystem. Du har fått artikler, sniktitter og guider, selv om operativsystemet fremdeles er langt unna butikkhyllene.

Men vi skal da ikke glemme Windows 7 riktig ennå. Det er tross alt et operativsystem mange nå bruker, og følger vanligvis med dersom du i dag kjøper en ny PC. For nye brukere – og sikkert noen gamle – skal vi i dag komme med noen smarte tips for mer effektiv bruk.

1. Windows-tasten og søkelinja

De fleste tastaturer har en Windows-tast – finn den og bruk den. Et trykk på denne tasten åpner nemlig ikke bare startmenyen, den setter også fokuset direkte til søkelinja helt nederst. Denne søkelinja har en dobbeltfunksjon. I tillegg til nettopp å søke etter filer og dokumenter kan du bruke den til å kjøre programmer eller komponenter direkte.

Som et eksempel kan vi ta oppstart av Word på undertegnedes datamaskin. Ett alternativ er å flytte hånden fra tastaturet til musen, lete litt i startmenyen og klikke på riktig sted. Men i stedet kan du trykke Windows-tast og begynne å skrive "word". Windows gjetter hva du er ute etter, og etter noen bokstaver stiller Word seg øverst i søkelisten. Da kan du ganske enkelt trykke Enter.

Vi merker oss at Word stiller kommer øverst i søkelisten etter to bokstaver, så i praksis trenger vi kun fire trykk for å starte Word: Windows-tast, w, o og Enter. Det er kjappere enn å lete frem et program i menyen.

Skulle tastaturet ditt mangle Windows-tast kan du forresten bruker Ctrl+Esc i stedet.

2. Indekser litt mer

Indeksen er et hurtigregister som gjør at filsøk går langt raskere – se på det som innholdsfortegnelsen i en bok. Mens filer som ligger i brukerens profil indekseres automatisk, må du selv legge til plasseringer utenom dette.

Har du for eksempel en film- eller musikksamling liggende på en sekundær harddisk – og ofte søker i disse – vil det være smart å legge til indeksering på de katalogene. Dette kan du gjøre ved å inkludere mappene i et bibliotek eller legge til mapper manuelt i Indekseringsalternativer, som enklest åpnes med Windowstast og "indeks".

Bit deg også merke i at du ikke bør indeksere alle filene dine. Da vil indeksen bli for stor og treig, og da blir jo poenget borte. Hold deg til kataloger du ofte søker i.

3. Lær deg noen hurtigtaster

Innebygd i Windows er det mange tastekombinasjoner som fungerer som snarveier til funksjoner og programmer. Ctrl+C og Ctrl+V, altså klipp og lim, er nok allerede kjent for mange. Men de fleste vil kunne spare tid på å lære seg noen til, hvorav det er mest å hente på de oppgavene du gjør ofte. For eksempel kan du lære deg å bruke piltastene sammen med Ctrl og Shift dersom du må navigere mye i tekst.

For aktuelle snarveier finner du en liste og generell innføring i artikkelen Slik er Windows' hurtigtaster.

Det er også verd å nevne at du kan lage dine egne hurtigtaster for programmer du bruker ofte. Høyreklikk på programikonet og velg egenskaper. Hurtigtasten setter du under Snarvei-fanen.

4. Kjenn ditt utklippsverktøy

PrintScreen-tasten kopierer hele skjermbildet ditt til utklippstavlen, og lar deg for eksempel lime det inn (Ctrl+V) som bilde i Word eller et bildebehandlingsprogram for videre behandling.

Men Windows har også et innebygd utklippsverktøy, med det treffende navnet Utklippsverktøy. Du kan enkelt starte det ved å bruke trikset i første tips. Trykk Windows-tast, begynn å skrive "utklippsverktøy" og trykk Enter så snart programmet ligger på topp i søkelista.

Utklippsverktøy gir deg flere måter å ta skjermbilder på, og lar deg lagre det til forskjellige formater. I tillegg har det innebygde verktøy for å utheve eller kommentere direkte på klippet.

5. Kalkulator og mere til

De aller første datamaskinene var i praksis store kalkulatorer, så det skulle bare mangle om du ikke kunne legge sammen to og to i Windows også. Men kalkulatoren (Windowstast "calc") kan brukes til mer enn bare det. En av våre favorittfuksjoner er Enhetsberegning, som for eksempel lar deg finne ut hvor mange grader fahrenheit som tilsvarer minus 40 grader celcius.

Enhetsberegning finner du under kalkulatorens Vis-meny, eller bruk snarveien Ctrl+U.

>>> Du får fem tips til på neste side

Tips 6-10

6. Kikk på skjermkvaliteten

Med moderne LCD-skjermer og grafikkkort med digitale tilkoblinger som DVI, HDMI og DisplayPort er det ganske rett fram å få et bilde på skjermen. Hvorvidt kvaliteten på skrift og farger er så veldig bra er en annen sak.

Windows 7 har anstendige verktøy som blant annet lar deg justere tekst og kalibrere fargene. Disse finner du samlet under Kontrollpanel -> Utseende og personalisering -> Skjerm. Søk etter skjerm etter å ha trykket Windowstast, eller bla deg frem i Kontrollpanelet.

Du finner valgene i menyen på venstre side.

7. Snap og shake

Du har sikkert allerede oppdaget Aero Snap – funksjonen som gjør at du kan "feste et vindu" til halve skjermen. Hvis ikke gjør du dette enkelt ved å dra vinduet med muspekeren til skjermkanten og slippe. Du kan også bruke hurtigtastene: Win+piltaster.

Mindre kjent er Aero Shake. Ta tak i et vindu og "rist" det grundig for å minimere alle de andre vinduene som roter til Skrivebordet ditt.

8. Du kan flytte oppgavelinjen

Jada, vi vet at du vet at det er mulig å flytte oppgavelinjen til valgfri skjermkant ved å dra og slippe. Men av gammel vane har likevel de fleste den i bunnen, selv om den på moderne skjermer i 16:9-format gjør seg minst like godt på en av sidene – i hvert fall så lenger du ikke skrur på etiketter for oppgavelinjens knapper.

Spesielt på små skjermer er det godt å kunne dra nytte av litt mer plass i høyden.

9. Kule gule lapper

Er du et rotehue med pulten full av gule lapper? I Windows 7 kalles de klistrelapper og kan flyttes fritt rundt på Skrivebordet. Den største ulempen er nok at du ikke kan putte de i lomma, så det er ingen vits i å skrive handlelista for matbutikken.

Finner du ikke klistrelappene ved å bla i programmenyen er første tips på forrige side fremdeles gull.

Finn en feil.

10. Mer kontroll med Systemkonfigurasjon

Windows' systemkonfigurasjon er riktignok ikke noe nytt, men bør nevnes for nye brukere. Verktøyet går under kjælenavnet msconfig, ettersom Windowstast + "msconfig" er raskeste måten å starte det på.

Systemkonfigurasjon brukes oftest for å ha kontroll på alskens ræl som gjerne vil starte opp sammen med Windows. Under Oppstart-fanen finner du en liste over disse programmene, og kan fjerne haken ved de du ikke ønsker skal starte opp automatisk. Du frigjør ressurser, og datamaskinen starter opp litt raskere – spesielt merker du dette dersom du har en vanlig mekanisk harddisk.

Merk at uvøren bruk av Systemkonfigurasjon kan lage kluss med systemet ditt. Er du skikkelig grønn på data er det derfor lurt å trå litt forsiktig her.

annonse