Har du egentlig noe å tjene på å velge raskere minne til spill?
Vi fikk oss flere overraskelser da vi testet de mest populære minnehastighetene mot hverandre.
Innhold
Denne saken var ment å være et lite rumpespark, selvsagt velment, til deg som hiver hardt opptjente penger etter raske minnebrikker når du skal bygge eller oppgradere spillmaskinen din for å få høyere bildeflyt.
For minnebrikker er dyre, og særlig de aller raskeste kan være inntil dobbelt så dyre som de med mer vanlig hastighet. Og gir de egentlig flere bilder i sekundet (FPS)?
Interessant nok – i alle fall for undertegnede – viser det seg at det ikke er så enkelt som å (litt på spissen) si at en like gjerne kunne ha brent pengene sine om man legger dem i bedre minne fremfor andre godsaker.
Du skal bare være veldig bevisst på hva du oppnår og når du skal si at nok er nok.
For om du blir med videre demonstrerer vi at du kommer til et punkt hvor du virkelig bør kneppe igjen lommeboka og heller bruke pengene på andre komponenter som gir deg mye mer valuta når du spiller enn minne.
Testet med fire populære hastigheter
For å teste hvor mye minnehastigheten faktisk påvirker spillytelsen startet vi opp grafikkorttestbenken vår. Sist vi oppgraderte den smalt vi nemlig inn et par DDR4-minnebrikker klokket til gode 3600 MHz. Begrunnelsen var å hindre minnehastigheten i å bremse ytelsen til grafikkortene vi testet, men så lurte vi jo egentlig fælt på hvor mange ekstra FPS disse raske, men også svært dyre minnebrikkene egentlig skaffet oss.
Vi fyrte opp Nvidias foreløpig raskeste grafikkort, GTX 1080 Ti, på testbenken vår, og på den kjørte vi minnebrikkene våre igjennom fire testspill: Far Cry 5, Ghost Recon: Wildlands, Deus Ex: Mankind Divided og Divinity: Original Sin 2. Hvert spill ble kjørt tre ganger i Full HD-oppløsning ved hver av frekvensene 2400MHz, 2800 MHz, 3200 MHz og til slutt 3600 MHz – som er det maksimale brikkene våre klarer.
Grunnen til at vi valgte akkurat disse minnehastighetene er at de er mest populære hos prissøketjenestene og at de fleste moderne brikkesett støtter dem. Hastigheter under 2600 MHz støttes gjerne «ut av boksen», og hastighetene over dette gjennom XMP-overklokking som kan utføres ved å trykke på en knapp i BIOS på mange hovedkort.
Så mye bedre ble ytelsen
2400 MHz | 2800 MHz | 3200 MHz | 3600 MHz | Økning i % fra 2400- 3600 MHz | |
---|---|---|---|---|---|
Far Cry 5 | - | - | - | - | |
Snitt-FPS | 119,2 | 127,4 | 132,1 | 134,6 | +12,9% |
Min 1% FPS | 95 | 106,9 | 106,8 | 107 | +12,6% |
- | - | - | - | ||
Ghost Recon: Wildlands | - | - | - | - | |
Snitt-FPS | 69,9 | 71 | 72,1 | 72,2 | +3,3% |
Min 1% FPS | 57,5 | 58,1 | 58,6 | 58,8 | +2,3% |
- | - | - | - | ||
Deus Ex: Mankind Divided | - | - | - | - | |
Snitt-FPS | 100,4 | 102,5 | 102,3 | 102,6 | +2,2% |
Min 1% FPS | 78,4 | 80,5 | 80,9 | 81 | +3,3% |
- | - | - | - | ||
Divinity: Original Sin 2 | - | - | - | - | |
Snitt-FPS | 158 | 164,1 | 166,8 | 168,5 | +6,6% |
Min 1% FPS | 95,7 | 96,7 | 100,5 | 102,2 | +6,8% |
De fire testspillene våre oppnår i snitt omtrent 6,8 prosent høyere snitt-FPS og 6,9 prosent økning av min-FPS om vi velger 3600 MHz-brikker heller enn 2400 MHz-brikker.
Dette er jo en merkbar økning av bildeflyten, men som vi ser er det høyst avhengig av spillet om høyere minnefrekvenser har noe som helst å si. Å øke minnefrekvensen garanterer altså ikke at du får høyere FPS over hele fjøla på samme måte som når du skaffer et raskere grafikkort, eller klokker grafikkortet ditt, for den saks skyld.
Så, nå som vi har testdataene på bordet, hvilken minnehastighet er det lurest å velge om du ønsker mest mulig ytelse for pengene?
Prisen eksploderer, holder ytelsen følge?
Vi har sjekket prisene for de billigste settene med 2x 8GB DDR4-minne med ulike hastigheter hos tjenestene Prisjakt og Prisguiden. Resultatet overrasket en smule, da det skiller svært lite for de «laveste» hastighetene. I alle fall om du velger de billigste brikkene i hver hastighetskategori.
- 2x 8GB 2400 MHz: 1450 kroner
- 2x 8GB 2800 MHz: 1550 kroner
- 2x 8GB 3200 MHz: 1650 kroner
- 2x 8GB 3600 MHz: 2350 kroner
Er virkelig de dyreste minnebrikkene verdt den eksplosjonsartede kostnadsøkningen? Vel, vi har visualisert kostnaden for økt bildeflyt gjennom å øke minnefrekvensen like under, og du kan jo gjøre deg opp din egen mening når du har sett den.
Ettersom testene våre viste at snitt- og min-FPS følger hverandre svært tett har vi for å bedre lesbarheten av grafen under tatt utgangspunkt i kun snitt-FPS-en.
Grafen viser på en god måte hvordan bildeflyten i spill følger minnehastigheten relativt lineært – opp til et visst punkt – før den hopper i taket etter 3200 MHz. Så lenge også prisen øker i omtrent samme takt kan man dermed fint forsvare å putte noen ekstra hundrelapper på raskere minne, mens når prisen virkelig skyter er det ikke slik at ytelsen også gjør det.
Vi ser at det optimale for lommeboka er å velge minne med en hastighet på mellom 2800 MHz og 3200 MHz. Alt over dette blir å kaste penger ut av vinduet. I alle fall om pengene er flyttet ut av budsjettposten for grafikkort.
Bruk de sparte pengene på grafikkort
En rask titt på prissammenligningstjenestene igjen viser oss at prisdifferansen mellom et sett 16 GB 3200 MHz-brikker og et sett 3600 MHz-brikker er på 700 kroner. Dette er faktisk nok til å oppgradere fra for eksempel et GTX 1070 (3900 kr) til et GTX 1070 Ti (4600 kr), eller fra et GTX 1070 Ti til et GTX 1080 (5000 kr).
Ifølge data fra testbenken vår vil disse oppgraderingene av grafikkort gi deg ytelsesøkninger i spill på henholdsvis 9,8 og 13,4 prosent. Dét er noe annet enn den skarve prosenten eller to ekstra du tjener ved oppgradere fra 3200MHz til 3600MHz minnebrikker.
Overraskelser ved høyere oppløsning
Vi gjorde også ytelsestester for de samme spillene i 1440p, men så her bare på ytelseforskjellen mellom den laveste frekvensen (2400 MHz) og den høyeste frekvensen (3600 MHz). For snitt-FPS-en var utslagene mikroskopiske i Ghost Recon Wildlands og Deus Ex Mankind Divided, akkurat som ved Full HD-oppløsningen, mens FPS-en økte med i snitt 4,9 prosent for Far Cry 5 og 2,5 prosent for Divinity Original Sin 2.
Det mest interessante for 1440p-oppløsningen var imidlertid ikke snitt-FPS-en eller at det også her var veldig ulikt hvilke spill som tjente på økt minnefrekvens. Om spillet først responderte på justering av minnefrekvensen var det nemlig min-FPS-en som kom best ut av det. I Far Cry 5 økte for eksempel min-FPS-en med hele 18,7 prosent når vi gikk fra 2400 til 3600 MHz minne. Tilsvarende så min-FPS-en i Divinity en økning på gode 11,1 prosent.
Om du ikke bare trakter etter en høy snitt-FPS, men ønsker en bildeflyt som holder seg mest mulig konsis gjennom spillet, er det altså enda viktigere med relativt raske minnebrikker for 1440p-oppløsningen (eller høyere) enn det som er tilfelle for spilling i Full HD-oppløsning.