Tek.no

Guide

Leie sparkesykkel? Dette selskapet er best og billigst

Det er etter hvert mange sparkesykler i hovedstaden.
Vegar Jansen, Tek.no
Torstein Norum Bugge
25 Juni 2020 16:25

Elsparkesykkelfeberen har virkelig ankommet Oslo, og nesten uansett hvilket gatehjørne du runder ser du sykler stående, liggende eller på andre måter strødd rundt om i byen. Uavhengig av brukernes evne til å sette fra seg syklene korrekt eller ikke har du altså flust med valg når du skal bevege deg raskt fra sted til sted i hovedstaden.

Det er i dag fem ulike tilbydere i Oslos marked: Voi, Tier, Lime, Bird og Bolt. Forretningsmodellen er stort sett den samme: du betaler én engangspris for å låse opp sykkelen og deretter en viss sum per minutt. Unntaket er Lime, som nylig lanserte en betalingsmodell med dags- og månedspass.

Mange har falt fra

For enkelhets skyld vil vi i denne guiden først og fremst fokusere på den mer tradisjonelle prismodellen med oppstartspris og minuttpris. Det reflekterer også bedre det bruksmønsteret vi tror de aller fleste vil ha, nemlig korte turer i ny og ne. Abonnementsløsningen fordrer også at du bruker sparkesykkel både mye og over ganske lange strekk av gangen.

Vi har også valgt å se bort fra Ryde, som ifølge eget kart virker å ha et sted mellom 10 og 20 utleiesparkesykler i drift i Oslo for tiden. De tar uansett de samme 10 kronene i oppstart som de fleste andre, og i tillegg tre kroner i minuttet. Norske Zvipp har trukket seg ut av Oslo, og Libo, som var i drift i noen uker i fjor, er i skrivende stund heller ikke mulig å leie.

Et spørsmål her er selvsagt også tilgjengelighet, og her er det relativt stor variasjon. Noen av aktørene har veldig stor markedsandel, og dermed også langt flere sykler tilgjengelig flere steder i byen. Andre er først og fremst sentrert i bykjernen, og det er også ulike begrensninger på hvor du kan sette fra deg syklene. Du kan se på oversiktsbildet under for en pekepinn:

Oversikt over tilgjengelige sykler i hovedstaden.
Skjermdump/kollasj

Det er først og fremst Bird som utpeker seg som «underdog» i denne sammenligningen. Selskapet har sykler utelukkende innenfor Ring 2, mens alle de andre har tilbud langt ut i også fjernere bydeler som Kjelsås og Ullern. Tier strekker seg også langt inn i Bærum, og har således det aller mest dekkende tilbudet av alle.

Dette er ikke en test, så vi skal ikke gå alt for mye inn på selve produktene, men litt må vi tross alt nevne. Alle leverandørene har velfungerende apper, selv om enkelte også har en del forbedringspotensial. Tier og Lime oppgir eksempelvis rekkevidden til hver enkelt sykkel basert på batterikapasiteten når du markerer en gitt sykkel i kartet, mens andre kun viser batteriprosenten eller ingenting overhodet.

Les også
I en uke koster det 1 krone i minuttet for å kjøre Bolt

Slike småting er veldig kjekt, og også veldig enkelt for produsentene å implementere. Bird har også en svært forvirrende app-opplevelse der du ikke får opp noen prisinformasjon ved å trykke på enkeltsykler, og rekkevidden oppgis i miles dersom systemspråket ditt er engelsk på noen mobiler.

Dette siste gjelder for øvrig også Lime, og du kan ikke velge målesystemet manuelt i appene. Ja, også er Bolt-appen satt til bildeling som standard, ikke elsparkesykler. I en veldig uhøytidelig kåring ville vi nok gitt Tier førsteplassen på brukervennlighet hva angår programvaren, samt også hvor store områder i byen de faktisk har sykler tilgjengelig.

Ser vi på pris, så blir det også klart at det er tydelige forskjeller:

OppstartsprisMinuttprisPris 10 minutterPris 15 minutter (eks)
Bolt5 kroner2,50 kroner30 kroner42,50 kroner
Voi10 kroner2,50 kroner35 kroner47,50 kroner
Tier10 kroner2,50 kroner30 kroner47,50 kroner
Lime10 kroner3 kroner40 kroner55 kroner
Bird11 kroner4 kroner51 kroner71 kroner

Selv om det virker som det er ganske små forskjeller mellom prisene her er det verdt å merke seg minuttprisen. Å kjøre Bird i 15 minutter vil resultere i en regning på 11 pluss 4 x 15 kroner, eller 71 kroner totalt. Den samme strekningen koster med Bolt 42,5 kroner.

Eller med andre ord: Bird er 67,05 prosent dyrere enn Bolt (i dette eksempelet). Og disse forskjellene vil selvsagt bare vokse desto lengre du kjører. Med denne informasjonen i bakhodet, hvilken tjeneste er den mest attraktive akkurat nå?

Tier – Best på områdedekning, gode på pris, sykkelkvalitet og app

Helt på toppen vil vi plassere Tier. De er ikke de aller billigste, men forskjellen er i skrivende stund kun oppstartsprisen, og det er kun snakk om fem kroner opp fra Bolt til Tier. Som tidligere nevnt har imidlertid Tier en mye mer robust områdedekning enn omtrent alle andre, og også den beste appen etter undertegnedes smak.

Vi tok også en tur ut for å titte på og knipse bilder av alle syklene, og Tier later til å ha en robust og god sykkel. Det er demping på fronthjulet, og generelt smart utforming. Ja, selskapet vil snart også levere syklene med en sammenleggbar hjelm montert på styret. En liten bonus er også at du får anledning til å lade telefonen din trådløst gjennom en liten plate på styret.

Vi liker også at Tier oppgir rekkevidden og prisene på en oversiktlig og god måte i appen.

  • Oppstartspris: 10 kroner
  • Minuttpris: 2,5 kroner
  • Områdedekning: Oslo (Ring 3) + Bærum

Voi – En (nesten) like god konkurrent

Bare for å ha det sagt med én gang før du raser videre her: det er relativt små forskjeller på de ulike tilbyderne, og det kan også være personlige preferanser inne i bildet her. En sykkel som passer godt for noen passer kanskje dårligere for andre, og vice versa. Akkurat dette kommer vi tilbake til om litt.

Voi er ikke egentlig så mye dårligere enn Tier, men de har dårligere områdedekning totalt sett. De dekker et par utstikkerområder i Oslo som Tier ikke dekker, men har ingen tilstedeværelse i Bærum overhodet.

Vi synes også appopplevelsen er et par hakk mindre intuitiv og responsiv, spesielt sykkelikonene og måten de skaleres på når man zoomer i appen. Her er Tier rett og slett tydeligere og mer naturlig i navigasjonen. Ja, også viser ikke Voi rekkevidden på syklene, kun batteriprosenten. Det sier seg selv at en batteriprosent er mindre nyttig å vite enn rekkevidde, selv om rekkevidden selvfølgelig er avhengig av topografi og kjøremønster.

Voi oppdaterte nylig elsparkesyklene sine med en betydelig mer robust modell. Syklene har demping på fronthjulet og virker solide totalt sett, så der er det lite å utsette.

  • Oppstartspris: 10 kroner
  • Minuttpris: 2,5 kroner
  • Områdedekning: Oslo (Ring 3 + litt til)

Bolt – Billigere, men også enklere

Bolt får en nokså tett tredjeplass etter Tier og Voi her, til tross for at de er billigst totalt sett. Prisforskjellen er imidlertid kun på oppstartsprisen, og den er altså ikke så stor som man umiddelbart kan bli lurt til å tro all den tid de tre selskapene tar 2,5 kroner per minutt uansett.

Men billigst er tross billigst, så Bolt skal få litt ros for dette uansett. Det de ikke skal få noe særlig ros for er mangelen på demping i sykkelen sin. Her er det ingen form for hydraulikk eller støtdempere, kun hjul og metallstenger. Sykkelen fremstår også totalt sett som billigere og enklere i konstruksjonen enn resten, men de store hjulene er likevel relativt behagelige, om enn noe ustabile, å kjøre på.

Områdedekningen til Bolt virker solid, og strekker seg også ut på Bygdøy og ut i enkelte fjernere bydeler i Oslo. Appen er derimot ikke den aller mest intuitive, og litt avhengig av telefon kan det hende du aktivt må bytte fra bildeling til sykkelleie hver gang du åpner den.

  • Oppstartspris: 5 kroner
  • Minuttpris: 2,5 kroner
  • Områdedekning: Oslo (Ring 3 + litt til)

Lime – Dyrere og ikke bedre på noe vis

Lime inntar fjerdeplassen her, og det skyldes først og fremst at selskapet ikke utmerker seg på noe vis (foruten de nevnte, nye abonnementsløsningen). Her sammenligner vi imidlertid kun minutt- og oppstartspris, og da faller Lime fort bakpå med 3 kroner per minutt. Om du kjører mye kan selvfølgelig Limes dags- og månedspass være attraktive.

Lime-appen er heller ikke den aller mest intuitive, og igjen har det med animasjoner og zooming i kartet å gjøre. Det skjer ting litt vel brått og vi skulle gjerne sett at flere sykler ikke ble slått sammen til samlegrupper med tall på fullt så fort. Det gjør det smått irriterende å sveipe rundt på leting etter en leibar sykkel.

Også denne appen oppgir rekkevidden på enkelte mobiler i miles dersom systemspråket ditt er engelsk, og kan ikke innstilles til kilometer manuelt. Noe som er verdt å påpeke er også at Lime-syklene er ganske spesielle. Det er demping i fronthjulet, men hjulene er mindre enn på de fleste andre sykler, styret er mer topptungt og ikke minst er hele sykkelen mye høyere enn konkurrentene.

For undertegnede, som ikke er verdens høyeste person, oppleves derfor Lime som noe tunghendt å manøvrere, men andre i redaksjonen liker dem nettopp av denne grunnen. Smaken er som baken, later det til, men Lime hevder selv at det høye styret skal gjøre dem sikrere i bruk. Lime dekker mesteparten av Oslo samt også Bygdøy.

  • Oppstartspris: 10 kroner
  • Minuttpris: 3 kroner
  • Områdedekning: Oslo (Ring 3 + litt til)

Bird – Rett og slett dårlig dekning og for dyrt

Helt nederst finner vi Bird. Dette er det flere grunner til, men aller høyest blant grunnene troner prisnivået. Med en oppstartspris på 11 kroner og en minuttpris på 4 kroner blir det fort dyrt å «birde» rundt i byen, spesielt sammenlignet med Tier, Voi, og Bolt.

Det hjelper heller ikke Bird at de kun dekker Ring 2 i Oslo, og altså har et langt mindre tilbud enn alle de andre. Antallet sykler virker også å være mye mindre selv i de områdene de dekker.

Apropos syklene: hjulene har ingen demping, og styret er mindre og litt rart å holde i. Gitt prisen skulle vi også gjerne sett demping i fronthjulet, men det er det altså ikke her. All den tid Bird kjøpte opp Circ, som også var dyrere enn de andre, men i det minste i en periode hadde en mer komfortabel sykkel, skulle man kanskje tro at de hadde en liten ledelse her.

Appen er også langt fra den beste, med lite informasjon og et smått forvirrende design. Ja, også er det altså «miles» og ikke kilometer for undertegnede igjen. Jada, dette endres med systemspråket, men enkelte foretrekker faktisk å ha mobilen sin på engelsk. Og da burde Bird kunne la deg tilpasse dette manuelt i appen.

Bunnlinja: har du andre valg enn Bird burde du sannsynligvis velge dem.

  • Oppstartspris: 11 kroner
  • Minuttpris: 4 kroner
  • Områdedekning: Oslo (Ring 2)
annonse

Les også