Til hovedinnhold
GuideAMD Mantle og Battlefield 4

Så mye ekstra ytelse får du i Battlefield 4 med Mantle

AMDs Mantle gir svært spennende muligheter.

AMD Mantle

Da AMD lanserte sitt nye toppskjermkort Radeon R9 290X, lanserte de også noe helt annet, nemlig API-en Mantle. API står for Application Programming Interface, og fungerer som bindeledd mellom maskinvaren din og programvaren din.

Mantle er spesielt utviklet for arkitekturen til AMD-skjermkort, Graphics Core Next, selv om API-en er åpen. Med andre ord kan Nvidia velge å støtte den, uten at vi tror sjansene for akkurat det er spesielt store.

For spill og andre grafikk-tunge programmer er det API-en OpelGL og Direct3D som regjerer, og Mantle seiler inn som en konkurrent og et alternativ til begge to. Likevel er det en del forskjeller. Mantle er en såkalt low-level grafikk API, som kommuniserer mye mer direkte med maskinvaren. OpenGL og Direct3D er på sin side high-level, og står lengre unna.

Dette gir både fordeler og ulemper. OpenGL og Direct3D fungerer på en bredere plattform, men er samtidig sauset ned med mye kode. Mantle skal være et forsøk å bøte på dette, og lar utviklerne kode mer direkte mot maskinvaren.

Battlefield 4 åpner showet

Det første spillet som drar nytte av Mantle er Battlefield 4. Battlefield 4 har siden lanseringen 31. oktober i fjor høst fått mye pepper for ikke å ha vært tilstrekkelig gjennomarbeidet. Den ene feilfiksen etter den andre har kommet, men for hver feilfiks har det gjerne blitt introdusert noe annet som spillerne kan irritere seg over.

Likevel, om man greier å se bort fra alle feilene, store som små, så har du et særdeles engasjerende og fartsfylt spill. Battlefield-serien er en av de virkelig store titlene innen spillbransjen, og er en arkadifisert krigssimulator. Serien har holdt på siden spillet Battlefield 1942 tok folk med storm da det kom ut i 2002. Battlefield var nesten unikt, da det tillot spillerne å ta kontroll over alt fra digre hangarskip til sure motorsykler med sidevogn. I tillegg kunne du selvfølgelig løpe rundt som vanlig infanterist også.

Vi tok en gjennomgang av Battlefield 4 da det kom ut, og med de råeste innstillingene ble det en tung last for testmaskinene våre.

Med innføringen av Mantle har AMD hintet frempå at vi skal kunne forvente en økning i ytelsen på opptil 45 prosent, og en slik påstand er vi nødt til å etterprøve. Dersom det stemmer vil du potensielt kunne spare mange penger, siden du alternativt kan kjøpe et rimeligere skjermkort enn du først hadde planlagt.

Ytelsen i Battlefield 4

Vi tester Battlefield 4 med Mantle gjennom de vanlige spillmaskinene våre, selv om vi denne gangen dropper Nvidia-kortene. Det betyr at vi tar i bruk to grunnmaskiner, som hver blir satt opp med en rekke AMD-baserte skjermkort i prisklassen 1000 til 4300 kroner.

I all hovedsak er forskjellen mellom de to maskinene prosessoren som er brukt, der vi har brukt en AMD FX-4130, som koster rundt 700 kroner i den ene maskinen, og en Intel Core i7-3770 som koster rundt 2150 kroner i den andre. Hovedkortene er selvfølgelig også forskjellig, og det samme gjelder en del andre komponenter, men disse virker bare inn i begrenset grad.

Driveren vi har benyttet er den nyeste betadriveren fra AMD, nemlig Catalyst 14.1 Beta. Du vil ikke kunne nyte godt av Mantle med noen annen driver.

For å aktivere Mantle i Battlefield 4 må du helt enkelt gå inn på videoinnstillingene i spillet, og der vil du kunne endre fra DirectX 11 til Mantle. Husk å starte spillet på nytt for at Mantle skal aktiveres.

I den AMD-baserte maskinen får vi stort sett en del bedre ytelse med Mantle. Denne maskinen er i utgangspunktet blant de litt svakere, siden prosessoren i mange tilfeller vil være flaskehalsen. Det er nettopp i slike situasjoner at Mantle vil skinne gjennom, og spesielt der skjermkortet har godt med krefter som blir liggende ubrukt.

Vi merker oss litt rare resultater helt i toppen av grafen, spesielt der Radeon R9 290 med Mantle yter bedre under tyngre last, hvilket det ikke er noen spesiell grunn til. Enkelte andre punkter er det også grunn til å ta med en klype salt, slikt som at det samme kortet med DirectX 11 yter veldig dårlig på high, dette er tross alt en betadriver.

På Intel-maskinen opplever vi at Mantle har null betydning så lenge det er skjermkortet som er flaskehalsen. Resultatene for det rimelige Radeon R9 270X-kortet viser tilnærmet samme ytelse for DirectX 11 og Mantle.

Med litt kraftigere skjermkort i riggen blir forskjellen litt mer til tydelig, men forskjellen er ikke like slående som for den rene AMD-maskinen. Dog er det et detalj som vi henger oss opp i også her, nemlig at Radeon R9 290 skal yte bedre enn R9 290X ved bruk av Mantle. Vi har kjørt testene en rekke ganger, og opplever at R9 290X-kortet vårt til tider krasjer både med DirectX 11 og med Mantle. Derfor skal vi ikke se helt bort fra at det kan være snakk om en feil med selve skjermkortet på akkurat denne biten. Ta resultatene med en klype salt, så skal vi få tak i et nytt R9 290X-kort og kjøre testene på nytt i mellomtiden.

Oppsummering

Har vi troen på Mantle? Absolutt, men vi føler også at det er en del finpussing igjen. I tillegg må en stor del av spillbransjen bli med og støtte Mantle, ellers blir det bare et kostbart blaff. Per i dag er det kun Battlefield 4 som støttes, men flere mindre – dog ikke de store – spillmotorer har sagt at de i fremtiden skal støtte Mantle.

Det er mest å hente på Mantle dersom du har en svak prosessor sett i forhold til skjermkortet. Med en svak prosessor vil den av natur ikke klare å sende ut nok informasjon som skjermkortet kan tygge på, men ved å bruke Mantle kan informasjonen sendes mer direkte til skjermkortet, og ytelsen vil kunne gå opp.

Motsatt er det lite å hente hvis du har en superkraftig prosessor, og et dårlig skjermkort. Da vil prosessoren uansett greie å sende nok data til skjermkortet, og systemet nyter ikke godt av at skjermkortet kan få informasjonen mer direkte. For slik maskinvare holder dagens OpenGL og Direct3D-standarder.

På vår AMD-baserte maskin kunne vi nyte godt av alt fra 10 til 30 prosent bedre ytelse med Mantle, da ser vi bort fra de litt merkelige R9 290-resultatene som vi ikke har fått etterprøvet. Beveger vi oss over på den Intel-baserte maskinen er resultatene noe lavere, her måler vi maksimalt 25 prosent bedre ytelse, selv om det er flere situasjoner der ytelsen forblir den samme.

Har du et nyere AMD-kort ville vi absolutt ha prøvd testet Mantle, og det er gode sjanser for at du vil få litt eller mye bedre ytelse fra kortet ditt. Likevel skal det legges til at vi aldri har opplevd at maskinen har krasjet så mange ganger under en spilltest tidligere, så denne betadriveren har absolutt gitt oss nok frustrasjoner. Med andre ord, Mantle er moro, men vi ville ikke latt det avgjøre noe kjøp enn så lenge.

Foretrekker du Nvidia? Slik gikk det da vi testet toppkortet GeForce GTX 780 Ti »

annonse