Så mye ekstra ytelse får du i Battlefield 4 med Mantle
AMDs Mantle gir svært spennende muligheter.
AMD Mantle
Da AMD lanserte sitt nye toppskjermkort
Radeon R9 290X
, lanserte de også noe helt annet, nemlig API-en Mantle. API står for Application Programming Interface, og fungerer som bindeledd mellom maskinvaren din og programvaren din.
Mantle er spesielt utviklet for arkitekturen til AMD-skjermkort, Graphics Core Next, selv om API-en er åpen. Med andre ord kan Nvidia velge å støtte den, uten at vi tror sjansene for akkurat det er spesielt store.
For spill og andre grafikk-tunge programmer er det API-en OpelGL og Direct3D som regjerer, og Mantle seiler inn som en konkurrent og et alternativ til begge to. Likevel er det en del forskjeller. Mantle er en såkalt low-level grafikk API, som kommuniserer mye mer direkte med maskinvaren. OpenGL og Direct3D er på sin side high-level, og står lengre unna.
Dette gir både fordeler og ulemper. OpenGL og Direct3D fungerer på en bredere plattform, men er samtidig sauset ned med mye kode. Mantle skal være et forsøk å bøte på dette, og lar utviklerne kode mer direkte mot maskinvaren.
Battlefield 4 åpner showet
Det første spillet som drar nytte av Mantle er
Battlefield 4
. Battlefield 4 har siden lanseringen 31. oktober i fjor høst fått mye pepper for ikke å ha vært tilstrekkelig gjennomarbeidet. Den ene feilfiksen etter den andre har kommet, men for hver feilfiks har det gjerne blitt introdusert noe annet som spillerne kan irritere seg over.
Likevel, om man greier å se bort fra alle feilene, store som små, så har du et særdeles engasjerende og fartsfylt spill. Battlefield-serien er en av de virkelig store titlene innen spillbransjen, og er en arkadifisert krigssimulator. Serien har holdt på siden spillet
Battlefield 1942
tok folk med storm da det kom ut i 2002. Battlefield var nesten unikt, da det tillot spillerne å ta kontroll over alt fra digre hangarskip til sure motorsykler med sidevogn. I tillegg kunne du selvfølgelig løpe rundt som vanlig infanterist også.
Vi tok en gjennomgang av Battlefield 4
da det kom ut, og med de råeste innstillingene ble det en tung last for testmaskinene våre.
Med innføringen av Mantle har AMD hintet frempå at vi skal kunne forvente en økning i ytelsen på opptil 45 prosent, og en slik påstand er vi nødt til å etterprøve. Dersom det stemmer vil du potensielt kunne spare mange penger, siden du alternativt kan kjøpe et rimeligere skjermkort enn du først hadde planlagt.