Fire ting å tenke på når du kjøper brukt elektronikk
Unngå tabbene som kan koste deg dyrt.
Unngå tabbene som kan koste deg dyrt.
Innhold
Det er mange fordeler med å kjøpe elektronikk brukt. Du sparer miljøet, du hjelper en sjel der ute med å unngå å havne på reality-TV for hoardere og ikke minst: Du sparer en hyggelig neve penger i prosessen.
Ny elektronikk har jo ofte en tendens til å kosta både skjorta, katta og en halv nyre når de lanseres. Men så tar det heller ikke lang tid før prisen stuper til et langt mer levelig nivå.
I Norge er det dessuten nokså lett å lete etter brukt elektronikk; du finner omtrent rubbel og bit av alle bruktannonser på Finn.no. I tillegg finnes Facebook Marketplace, som også brukes av en del. Det er likevel langt mer oversiktlig enn jungelen av konkurrenter som fantes for bare fire-fem år siden.
Samtidig er det også en del fallgruver du bør unngå, både rent praktisk, juridisk og finansielt. Men frykt ikke; Tek.no to the rescue!
PS: Vi var eid av samme selskap som Finn.no, da Schibsted eide både VG og Finn.no. Tek.no er eid av VG. Schibsted er imidlertid delt i to ulike selskaper nå - Schibsted Media og Schibsted Marketplace - hvor VG og Tek.no er en del av Schibsted Media, mens Finn.no er eid av Schibsted Marketplace.
Tips 1 – Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige
Dette høres kanskje banalt ut, men det er også ganske viktig: Dersom du som kjøper uttrykker at du uforbeholdent har intensjon om å kjøpe en vare, kan selger anse det som en bindende kontrakt. Uavhengig av om det er på telefon, SMS, e-post eller i en chat.
Om du så skulle komme over et bedre tilbud og gå for det istedenfor, vil selger kunne gå rettens vei og avkreve deg mellomlegget som erstatning for forventet fortjeneste. Dette kalles kontraktbrudd, og reguleres av § 67 i kjøpsloven.
I praksis er det få selgere som vil ta seg bryet med å gjøre dette, særlig ved mindre kjøp. De fleste er jo også hyggelige og redelige, og det er tross alt en viss fare for at du fremstår som en ganske kjip type om du utnytter lovverket til egen vinning.
Men det er altså likevel greit å holde tunga rett i munnen og lande på rett side av den juridiske linja som kjøper. Det finnes nemlig flere eksempler på saker som har gått til retten. Inkludert en høyesterettsdom fra 1998 som avklarte nettopp denne problemstillingen (s. 958).
Så hva er beste praksisbeste praksisBeste praksis er en metode eller teknikk som generelt er akseptert som overlegen andre alternativer fordi den gir resultater som er bedre enn de som oppnås på andre måter, eller fordi det har blitt en standard måte å gjøre ting på. for å prate med en selger av brukt elektronikk?
I stedet for å skrive at du «...vil kjøpe...» et produkt, burde du uttrykke det med fraser som at du «...er interessert...» eller lignende.
Dette gjør det også lettere for deg å prute på prisen senere, reforhandle deler av avtalen eller simpelthen avbryte forhandlingene og rusle hjem.
Tips 2 – Vær bevisst på rettighetene dine (og få med kvitteringen)
Selv om du kjøper en laptop eller mobil brukt, betyr ikke det at du er helt uten rettigheter. I Norge har vi kjøpsloven, som regulerer kjøp mellom to privatpersoner.
Den gir deg en rekke rettigheter, blant annet to års klagefrist til selger ved mangler du ikke selv er skyld i. Hvis selger har tilbakeholdt informasjon eller løyet om varens tilstand, har du også rett til å klage.
Men ved elektronikkjøp er det ikke først og fremst kjøpsloven du burde forholde deg til. Garantien følger nemlig med produktet, og da kan du henvende deg direkte til firmaet som opprinnelig solgte telefonen.
Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven, som gir deg fem års reklamasjonsrett på storelektronikkstorelektronikkEksempler på produkter med fem års reklamasjonsfrist: Mobiltelefoner, hodetelefoner, PC, TV, vaskemaskin, stavmikser, hårføner og drill.. Hvis en viktig del som for eksempel kameraet, skjermen eller minnet på en mobil skulle ryke, er det altså til bedriften som opprinnelig solgte telefonen du skal henvende deg til.
Da må du imidlertid ha en kvittering for kjøpet.
Dette må du be om å få fra selger når du kjøper den brukte dingsen. Hvis selger ikke vil eller kan gi deg kvittering, kan du be om å få nedsatt pris. Dersom du ikke får noen av delene, så burde du se deg om etter andre muligheter.
Tips 3 – Sjekk hva produktet koster nytt nå
Scenario: Du har akkurat snublet over en annonse på Finn.no for en iPhone 14 i god tilstand, til bare 9000 kroner. Selger oppgir at prisen er lavere enn da den ble kjøpt, og at telefonen egentlig aldri har vært i bruk. Et godt tilbud, ikke sant?
I de aller fleste tilfeller er det totalt irrelevant hva kjøper opprinnelig betalte for telefonen. Tar du en rask titt innom en prisammenligningstjeneste, som vår kommersielle partner Prisjakt.no, finner du raskt ut at en splitter ny iPhone 14 med 128 GB lagring ikke koster mer enn 7990 kroner i dag.
Med andre ord kunne du fort endt opp med å betale en hel tusenlapp ekstra for en brukt enhet. Det sier seg selv at det ikke gir mening.
Eksempelet over er for øvrig en ekte annonse fra Finn, og viser at selger enten ikke har tatt seg bryet med å sjekke prisen – eller håper at du ikke skal gjøre det.
Tips 4 – Møt selgeren om du kan...
Når du kjøper brukt bør du være villig til å strekke deg ganske langt for å møte selgeren fysisk et sted. Dette er din desidert beste mulighet til å inspisere og teste produktet, for å bekrefte det selgeren har sagt og at det bildene i annonsen viser stemmer.
På Finn kan du også sjekke om selgeren har bekreftet identiteten sin med BankID (blått merke), og om de har gode tilbakemeldinger fra tidligere handler.
Et fysisk møte er også den raskeste måten å gjennomføre en handel på, men det er fortsatt sterkt anbefalt å benytte sporbare betalingsformer som Vipps eller bankoverføring. Om du betaler med kontanter kan det bli mer utfordrende å senere hevde avslag eller heve kjøpet, dersom noe skulle vise seg å være feil eller ikke-fungerende.
Om dere endrer vilkår i kjøpsavtalen muntlig når dere møtes, kan det også være en god idé å be selger bekrefte salget og vilkårene i skriftlig form. Hvis ikke kan det oppstå tvil og uenighet om du senere skulle få grunn til å klage.
Tips 5 – ...eller bruk «Trygg Handel» om du ikke kan
Noen ganger lar det seg rett og slett ikke gjøre å møtes med selgeren, og da er det stort sett bare ett godt alternativ som gjelder: bruk Trygg Handel!
Dette er Finn sin løsning for å formidle bruktkjøp, og samtidig sikre både kjøper og selger trygghet. Kort og greit betyr det at selgeren sender produktet, og at du «låser» inn prisen på annonsen (eller prisen dere har avtalt).
Pengene overføres ikke før 24 timer etter at du har mottatt produktet, og dersom noe er galt med det kan du klage innen den tid. Selve leveringen vil også avtales gjennom Finn, via Posten, Helthjem eller PostNord. Dermed vet også selgeren nøyaktig når produktet ble levert.
Finn skriver følgende om kjøpers rettigheter dersom de deretter skulle ønske å klage på produktet:
«Fra varen er levert har kjøper 24 timer på å sjekke varen. Hvis varen har vesentlige feil eller mangler har kjøper mulighet til å stanse utbetalingen».
Dette kan for eksempel gjelde om varen er et annet produkt enn det du har kjøpt, om den er i betydelig dårligere stand enn annonsen viste eller om du har mistanke om at det er tyvegods. Vil du vite mer, kan du lese Finn sin guide her.
PS: Guiden vår fra 2017 ligger her, med anbefalingene vi ga den gangen:
Et mobilbytte skjer ofte fordi du simpelthen vil ha ny mobil. Det kan også skje etter alt fra uheldig omgang med vann, ufrivillige svalestup ned i parketten eller svette joggeturer med litt for fuktige forhold. Resultat: mobildød og ny mobil.
Nye mobiler har imidlertid en tendens til å koste både skjorta, katta og en halv nyre når de lanseres. Men det tar ikke lang stuper prisen raskt til et langt mer levelig nivå.
Spesielt på bruktmarkedet er det mulig å gjøre regelrette kupp. I Norge er det nokså enkelt å få en oversikt over brukt elektronikk, takket være tjenester som FINN, Shpock, letgo eller 'Tise.
Det kan imidlertid virke skummelt å skulle kjøpe seg «ny» mobil fra en vilt fremmed person. Dette er jo gjerne noe man legger både tid, penger og prestisje i å ha, og da er det praktisk at nyervervelsen ikke sier sayonara etter to-tre uker.
Det er nettopp det vi skal hjelpe deg med å unngå i denne artikkelen, hvor du skal få nyttige tips og generell veiledning gjennom bruktmobiljungelen.
- Vil du ha konkrete kjøpeforslag? Vi har en guide til det også! »
 
Er det trygt å kjøpe bruktmobil?
Kjøper du en ny mobil, er det som regel ikke så mange ting å uroe seg for. Produktet er nytt, produsenten garanterer at det kommer til å fungere og selgeren har ansvaret om det skulle bli ødelagt. I hvert fall så lenge garantien holder.
Ved et bruktmobilkjøp er det derimot flere spørsmål som dukker opp. Hvilke selgere er troverdige? Må jeg møte selgeren personlig, eller kan jeg stole på at han sender produktet i posten? Hvilke rettigheter har jeg som kjøper? Og ikke minst: hvilke smarttelefoner gir mest for pengene akkurat nå?
Konkrete mobiltips kan du lese om i denne saken. Her gir vi deg et lite overblikk over hvilke vilkår som gjelder ved et mobilkjøp fra et bruktmarked. Rent generelt er det faktisk nokså trygt å kjøpe mobiltelefoner brukt fra eksempelvis FINN, men det er allikevel et knippe tommelfingerregler du burde holde deg til:
1. Si at du er «interessert», ikke at du«vil kjøpe»
Dette er et veldig viktig punkt. Dersom du som kjøper uttrykker at du uforbeholdent har intensjon om å kjøpe en vare, kan selger anse det som en bindende kontrakt. Om du så skulle komme over et bedre tilbud og gå for det istedenfor, vil selger kunne gå rettens vei og avkreve deg mellomlegget som erstatning for forventet fortjeneste. Dette kalles kontraktbrudd, og reguleres av § 67 i kjøpsloven.
Heller enn å skrive at du «...vil kjøpe...» et produkt, burde du derfor uttrykke det med fraser som at du «...er interessert...» eller lignende.
Dette gjør det også lettere for deg å prute på prisen senere, noe som er kjærkomment ettersom mobiltelefoner tross alt er verdt ganske mye. Legg for øvrig merke til at alt du skriver til selgeren kan anses som del av en kontrakt, og i mange tilfeller en bindende muntlig avtale. Et godt eksempel på en slik bindende avtale gjennom SMS kan du finne her.
Som en liten sidenotis er det verdt å merke seg at de fleste selgere ikke vil benytte seg av denne loven, ettersom folk flest er hyggelige og redelige. Men det er alltid bedre å være på den sikre siden.
2. Bruk «Trygg betaling» eller (til nøds) postoppkrav
Dersom du utvider søket etter ny mobil til hele landet, dukker det plutselig opp enormt mange muligheter. Men det gjør også at selgeren fort sitter på andre siden av landet.
Det finnes løsninger på det meste, og i dette tilfellet bærer den to navn: FINN trygg betaling eller postoppkrav.
Førstnevnte er en tjeneste fra FINN selv, der de bruker Schibsted ePayment (SPiD) for å sikre både kjøper og selger fra svindel. Den fungerer ved at kjøper aktiverer betalingsgarantien, hvorpå selgeren godkjenner kontrakten.
Kjøperen sender deretter det ønskede beløpet til SPiD, og selger får beskjed om dette. Deretter kan produktet trygt sendes, og selger får pengene om det ikke er registrert en klage innen 10 dager. Dette gir begge parter stort spillerom og trygghet.
Postoppkrav er en mer «gammeldags» metode, og innebærer egentlig bare at du får tilsendt produktet og betaler når du henter det hos posten.
Som kjøper er det alltid lurt å gå for én av disse metodene. Betalingsgarantien er imidlertid langt på vei å foretrekke, for den gir deg mulighet til å teste produktet i 10 dager før du bestemmer deg. Dersom selger nekter å gå med på å bruke garantien burde du muligens se deg om etter andre muligheter.
Da var tilbudet kanskje for godt til å være sant uansett.
Undertegnede har for øvrig brukt begge metodene ved mobilkjøp, og begge fungerer fint. Men hvis det er første gang du handler noe så dyrt på FINN, så er betalingsgarantien er god trygghet å ha. Postoppkrav er mindre trygt for kjøperen, ettersom pengene betales før man får tatt i og sjekket produktet sitt. Det koster også en liten slant å benytte denne metoden – men det er på alle måter bedre enn å sende med vanlig postgang, både for kjøper og selger.
3. Be om å få med kvitteringen og orientér deg om rettighetene dine
Selv om du kjøper en brukt telefon, betyr ikke det at du er helt uten rettigheter. I Norge har vi kjøpsloven, som regulerer kjøp mellom to privatpersoner. Den gir deg en rekke rettigheter, blant annet to års klagefrist til selger ved mangler du ikke selv er skyld i. Hvis selger har tilbakeholdt informasjon eller løyet om varens tilstand, har du også rett til å klage.
Men ved mobilkjøp er det ikke først og fremst kjøpsloven du burde forholde deg til. Garantien på telefonen følger nemlig med produktet, og da kan du henvende deg direkte til firmaet som opprinnelig solgte telefonen. Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven, som gir deg fem års reklamasjonsrett på mobiltelefonen. Hvis en viktig del som for eksempel kameraet, skjermen eller minnet skulle ryke, er det altså til bedriften som opprinnelig solgte telefonen du skal henvende deg til.
Da må du imidlertid ha en kvittering for kjøpet. Dette må du be om å få fra selger når du kjøper telefonen. Hvis selger ikke vi gi deg kvittering, kan du be om å få nedsatt pris. Dersom du ikke får noen av delene, så burde du se deg om etter andre muligheter.
Selger kan også være ansvarlig
I noen tilfeller kan det være bedre å klage til personen du kjøpte telefonen av, og ikke firmaet. Dette gjelder for eksempel hvis telefonen har vært utsatt for fukt, og selger åpenbart er ansvarlig for dette. Selvforskyldte skader dekkes nemlig ikke av forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven kan gjøre selger ansvarlig dersom telefonen var i dårligere stand enn oppgitt.
Bare husk å ta vare på bevis for kjøpet, som for eksempel meldingslogg mellom deg og selger.
4. Sjekk hva mobilen koster som ny nå
Du har akkurat snublet over en annonse for en helt ny iPhone 6, til den nette pris av 6 000 kroner. Selger oppgir at prisen er lavere enn da den ble kjøpt, og telefonen aldri har vært i bruk. Et godt tilbud, ikke sant?
I de aller fleste tilfeller er det totalt irrelevant hva kjøper opprinnelig betalte for telefonen. Tar du en rask titt innom en prisammenligningstjeneste, som våre kommersielle partnere i Prisguiden.no eller Prisjakt.no, finner du raskt ut at en splitter ny iPhone 6 med 32 GB lagring ikke koster mer enn 3 818 kroner i dag.
En telefon fra bruktmarkedet koster dermed altså godt over 2 000 kroner mer.
Eksempelet over er hentet fra FINN i skrivende stund, og viser at selger enten ikke har tatt seg bryet med å sjekke prisen, eller håper at du ikke skal gjøre det. Sett opp i mot prisen burde avslaget vært mye større, spesielt ettersom bildene avslører at det faktisk ikke er snakk om mer enn 32 GB lagring for den bruktsolgte, «nye» mobilen. Sannsynligheten er dessuten stor for at det finnes haugevis av bedre tilbud der ute.
Likte du tipsene våre? Neste gang gir vi deg tips om hva du burde sjekke før og etter et bruktmobilkjøp!
Vil du heller ha en ny telefon? 
10 ting du bør tenke på når du skal kjøpe en ny mobil »