GuideSniper Elite III med Mantle og Direct X

Voldelig snikemoro i Afrika

Sniper Elite III har nylig fått en Mantle-oppgradering, vi tar med spillet på en runde på testmaskinene våre.

Innledning

Hissigproppen med den dype whisky-røsten er tilbake, og denne gangen er det Afrika som står for tur. Karl Fairburne er helten vår, og i Sniper Elite III skal han mer eller mindre pløye gjennom et utall tyske styrker.

Spillet begynner i det du er i ferd med å komme til den afrikanske byen Tobruk, og øyeblikket etter er du plassert midt ute blant fiendtlige styrker med nebelwerfere som teppebomber stillingene dine. Da er det bare én ting å gjøre, nemlig å uskadeliggjøre dem. Du kan i stor grad velge fremgangsmåte selv, men det skal legges til at det legges opp til en stor grad av sniking i dette spillet.

Du kan gjøre en rekke grep for gjøre det stort som et luskende ullteppe. Blant annet kan du velge å skjule angrepene dine i annen støy, for eksempel ved å skyte samtidig som nebelverferene fyrer av. Fienden merker ikke noe til skuddene dine, rent bortsett fra vedkommende som får en solid dose med varmt metall rett i skallen.

Om du ikke kjenner til Sniper Elite-serien fra tidligere vil nok det første møtet med treffanimasjonen fremstå som litt groteskt. Får du inn en fulltreffer ser du prosjektilet i sakte fart på vei mot målet sitt, når det nærmer seg går du over til å se skjelettet og de interne organene til vedkommende. Når prosjektilet penetrerer kroppen til vedkommende spruter det deler til alle kanter. Litt i overkant kanskje, selv om det også er noe som skiller seg ut. Likevel blir det raskt litt ensformig.

– En annerledes krig

Vår kollega Espen Jansen i Gamer.no har skrevet en omtale av

Sniper Elite III er ikke for de aller sarteste.

spillet, og han er ikke helt overbevist.

– Det blir likevel mye av det samme etter en stund, og når hverken historien eller omgivelsene utvikler seg nevneverdig i løpet av spillet er det lett å kjede seg litt. Vår hovedperson er også en tørrpinn, både som en figur plassert midt i en intetsigende fortelling, og som en faktisk person som skal styres rundt på det nord-afrikanske kontinentet, skriver Jansen.

– Opplevelsen sliter med flere irritasjonsmomenter, som for eksempel det faktum at man skal være ganske tålmodig for å ta seg gjennom en bane uten å bli oppdaget. Hvis man klarer det er det kanskje verdt det, men spillet er så uforutsigbart at dette sjelden lar seg gjøre. En attpåklatt av en flerspillerdel har litt underholdning å by på, men også dette blir kjedelig i lengden, mener Jansen.

Gamer.no endte opp med å gi spillet fem av ti poeng, og bedømte det til middels.

Les hele anmeldelsen av Sniper Elite III hos Gamer.no

Grafikkinnstillinger

Grafikkinnstillingene i Sniper Elite III gir deg en serie med innstillingsmuligheter, og burde være nok for at de fleste får det de føler for. Spillet har fire ferdigkonfigurerte sett med innstillinger å velge mellom, omtalt som Low, Medium, High og Ultra, som hver regulerer en rekke forskjellige mindre innstillinger i spillet.

Dette gjør innstillingene
Graphics qualityLowMediumHighUltra
Texture detail LowMediumHighUltra
Shadow detail HighMediumHighUltra
Anisotropic filteringOff4x8x16
SupersamplingOff2,25x2,25x4x
Anti-aliasingLowMediumHighHigh
Draw distanceLowMediumHighUltra
Motion blurByttKrysse avKrysse avKrysse av
Ambient occlusionByttKrysse avKrysse avKrysse av
TesselationByttByttKrysse avKrysse av
Obsurance fieldsByttByttKrysse avKrysse av
«Schlaf gut mein Herr».

Texture detail er rett og slett bildekvaliteten på teksturene som blir brettet over alle elementene som står rundt på kartene. Det er palmeblader, uniformer og prosjektiler i full fart.

Shadow detail sier noe om hvor avanserte skygger du får, alle innstillingene gir deg skygger, men de blir mer kantete og stygge ved lave innstillinger.

Anisotropic filtering handler om alt som ligger mellom kantene som blir utjevnet med kantutjevningen, altså selve teksturene.

Supersampling går ut på at bildet blir tegnet opp med en høyere oppløsning enn normalt, og dermed blir klemt inn på skjermen din. Resultatet er et penere bilde, men betales med at lasten blir mye tyngre.

Skyter du på lastebilmotorer kan det si skikkelig bang.

Anti-aliasing er på norsk kjent som kantutjevning, og brukes gjerne på skrå linjer som ellers lett ville fremstått som å bestå av flere trappetrinn. Disse hakkete linjene mykes opp for å ligne pikslene rundt, og resultatet er et mer naturlig bilde.

Draw distance gir en verdi for hvor langt unna objekter vil tegnes opp, og dermed når du ser dem. Er denne for lav risikerer du å ikke se ting før du er helt nærme, og ikke noe er mer ødeleggende for spillopplevelsen enn objekter som plutselig dukker opp rett foran deg.

Motion blur forsøker å gi deg en følelse av mye bevegelse eller fart, ved at deler av bildet blir gjort uklart.

Ambient occlusion forsøker å gi deg mer realistisk lys, ved at lyset reflekteres mer av objekter, på en måte som simulerer det virkelige liv. Dermed blir ikke lyssettingen så statisk som den ofte er i datagrafikkens verden. Dermed kan du få penere skyggeeffekter og et generelt sett mer troverdig bilde.

Tesselation gir deg en mye mer naturtro overflate på ting, ved at overflaten brytes ned og gir deg en 3D-effekt på direkten.

Obsurance fields går ut på en spesiell form for skyggelegging, der alle karakterer i spillet kan kaste skygge på området rundt. Denne dekker også skyggeeffekter på innsiden av beina, en arm som ligger over en kropp og så videre.

Så god grafikk kan du få

Low fungerer greit nok om du vil spille Sniper Elite III på en gammel og dårlig maskin. Men vi er ikke helt overbevist. Vi sliter med finne følelsen når teksturene er grøtete og detajer er helt fraværende. Det hjelper heller ikke at det er flust med hakkete linjer og tilsvarende. Likevel er det et pluss at flere av lyseffektene er på plass.

Medium hjelper en god del, teksturene er med ett mye bedre. Likevel er det ikke til å unngå å legge merket til at de ikke er helt topp. Skyggene overbeviser heller ikke. I tillegg lar vi oss irritere over enkelte smådetaljer som åpenbart blir feil opptegnet på skjermen

Velg de forskjellige innstillingene i nedtrekksmenyene under for å se forskjellen.

High er er ikke så veldig forskjellig fra medium etter vår mening. Teksturene blir enda litt bedre, men forskjellen er ikke like stor som fra low til medium.

Ultra er vårt soleklare valg. Her får du en god dybde på bildet, og ikke bare grøt om du titter litt lengre unna. Dette er gull verdt om du skal oppdage fiender på avstand. I tillegg er teksturkvaltieten nå på et nivå som er godkjent.

Maskinoppsett

Vi har kjørt Sniper Elite III gjennom en rekke ulike maskinoppsett. I utgangspunktet har vi to grunnmaskiner, som vi så tester med flere skjermkort. Resultatet er en lang rekke med resultater, på alt fra relativt rimelige maskiner og opp til svært dyre oppsett.

Skjermkortene varierer i pris fra drøye 900 kroner og opp til rundt 4700 kroner.

Vi har benyttet de nyeste driverne fra henholdsvis AMD og Nvidia. For Nvidia-kortene er det Forceware 344.11 og 344.16 som gjelder, avhengig av om det er forrige eller nåværende generasjon. AMD-kortene blir brukt sammen med driverpakken Catalyst 14.9.

Vi kommer også til å teste AMD-kortene i to omganger, først med Direct X og deretter med Mantle aktivert. Mantle støttes bare av AMD-kortene, og erfaringsmessig kan man hente ut litt ekstra ytelse ved å aktivere denne. Vi sjekker med andre ord hvor mye det er snakk om.

Ytelsestest

Resultater

Vi bruker altså to forskjellige maskiner for å teste ytelsen i Sniper Elite III. Ytelsen er testet via en innebygget testrunde, som tar maskinen med på en runde med sniking, skyting og påfølgende eksplosjoner.

Hovedforskjellene mellom de to maskinene er prosessoren og naturlig nok hovedkortet. Det er hovedsakelig prosessoren som skiller de to maskinen på ytelse. I den rimelige maskinen sitter en utgått AMD-prosessor til rundt 700 kroner, mens den dyre maskinen har en tre ganger så dyr Intel-prosessor innabords.

Skjermkortene vi har brukt spenner i pris fra tusen kroner og helt opp til godt over fire tusen kroner. Vi har brukt skjermkort fra både AMD og Nvidia.

Er det noen slemme menn her? .

Vi har mest lyst til å spille på grafikknivå ultra, men det var det ikke snakk om med AMD-maskinen så lenge vi kjørte med supersampling. Vi kunne fått grafikknivå high, men da hadde vi vært nødt til å betale vesentlig mer for skjermkortet. Totalt sett synes vi da Radeon R9 285 gir mest for pengene her.

Setter vi opp det samme oppsettet, men skiller mellom Mantle og Direct X på AMD-kortene ser vi at Radeon R9 285 nå faktisk greier å dytte unna rett over 60 FPS, og dermed kan vi koste på oss å sette opp grafikknivået, og Radeon R9 285 manifesterer seg som vårt valg også her.

Med den dyrere Intel-maskinen kunne vi gå rett for grafikkinstillingen high, og dette er det mange som greier med glans. Det rimeligste kortet som greier dette greit er Radeon R9 290 til 2500 kroner.

Alternativt hadde det vært mulig å gå opp til Radeon R9 290X, og heller droppet supersamplingen. Da regner vi med at ultranivået hadde vært godt innen rekkevidde.

Vi kjører den samme Mantle-øvelsen igjen, og nok en gang er det Radeon R9 290 som utmerker seg. Med Mantle får kortet litt ekstra krefter, og det tar vi alltid i mot med åpne armer.

Anbefalt utstyr

Det er flere ting du trenger for å få den komplette spillopplevelsen med Sniper Elite III, og her følger vår liste over ting du i det minste bør vurdere. Nå er det betaversjonen som vi har basert oss på, så det kan komme endringer når den endelige versjonen av spillet kommer ut.

Først og fremst trenger du selvfølgelig Battlefield Hardline. Dette spillet får du i en rekke nettbutikker, samt fra EAs spilltjeneste Origin. Du kan også kjøpe en lisenskode fra en tredjepart, som du så løser ut. Vil du teste ut betaversjonen er den gratis tilgjengelig, selv om du formelt sett må «søke» om å få tilgang. Vi har enda til gode å høre om noen som ikke fikk tilgang etter å ha søkt.

Krever sitt av maskinen din

Battlefield Hardline krever en del av maskinen din, spesielt om du skal dundre på med mest mulig grafiske detaljer. Ofte er det også slik at man ikke kjøper ny datamaskin utelukkende for å spille ett eneste spill, så derfor anbefaler vi gjerne en litt kraftig grunnmaskin.

Intels Core i5-4690.

Prosessor

Skal du ha en kraftig PC for variert bruk eller spill, er vår sterkeste prosessoranbefaling en Intel Core i5 4690, som koster rundt 1600 kroner. Med Intels ferske Haswell-arkitektur, fire kjerner på 3,5 GHz, Turbo-teknologi og 6 MB L3-cache, leverer prosessoren svært god ytelse.

Skjermkort

AMDs Radeon R9 290 yter knallbra, og til prisen får du veldig mye for pengene. Kortet vil gjøre en god jobb i en rekke spill. Dette er lillebroren til toppmodellen R9 290X, og var i utgangspunktet ment som en konkurrent til GeForce GTX 770. Grunnet den rå ytelsen og Nvidias plutselige prisjustering på den aktuelle modellen endret AMD taktikk i siste liten, og satte den heller opp mot GeForce GTX 780.

Uansett, dette er et veldig potent kort, men varmt kan det bli.

Skjerm

En god skjerm er gull verdt, og er bindeleddet for den visuelle opplevelsen du skal ha av spillet. Som en ren spillskjerm vil vi gjerne trekke frem Asus ROG Swift PG278Q, som byr på et lynkjapt panel og solide justeringsmuligheter.

Det store ankepunktet er kanskje prisen, som er godt over 5000 kroner. Dette er likevel en særdeles god skjerm, som absolutt bør vurderes.

Corsair Vengeance K60.

Tastatur

Et godt tastatur er alltid fint å ha. Vi sverger til mekaniske tastaturer med Cherry MX Red-taster. Disse har et særdeles lett nedtrykk, og gir deg full kontroll i intensive dueller og når du må trykke som en gal for å komme deg unna tyske soldater som plutselig har oppdaget deg.

Vi vil her trekke frem Corsair Vengeance K60, som er blant de rimeligere tastaturene med Cherry MX Red-taster. I tillegg til pris har tastaturet også et par småfinesser vi setter pris på. Rullestyringen av volum er én av dem, samt den herlige håndleddstøtten som ligger godt under venstrehånden mens du spiller. Det er et spilltastatur til beinet, og vi elsker det.

Corsair Vengeance M65.

Mus

For å matche tastaturet fra Corsair bør du også vurdere musen M65, fra samme selskap. Dette er en meget god mus, som heller ikke koster så alt for mye. Anbefales helt klart.

Trenger du en hel spillmaskin? Sjekk ut anbefalingen vår »

annonse