GuideSøkemotoroptimalisering

Dette hater Google mer enn noe annet

Vi avslører hva du skal gjøre for å komme på godsida med søkegiganten.

Larry Page er en av få mennesker som har tilgang til hele Googles søkealgoritme. Foto: Wikipedia

For mange herrens år siden, før årtusenskiftet, var SEO, eller søkemotoroptimalisering en sport som ble utøvd av de få. Det var som regel ikke vanskeligere enn å legge inn en hel masse mer eller mindre relevante begrep i metadata-delen av nettsiden din som fortalte søkemotorene hva sidene handlet om. Fremveksten av smartere søkemotorer, slik som Google, har snudd helt opp ned på hvordan nettsider rangerer. Derfor vil du ikke i dag komme langt ved å fylle meta-taggene på nettsiden din med ord du gjerne vil være synlig på, snarere tvert imot.

Det er kun et fåtall meget rike og mektige mennesker her i verden som kjenner til hele søkealgoritmen til Google, men det er mange som vet mer eller mindre hvilke komponenter som er viktig for søkemotoren. Dette har man funnet ut gjennom prøving og feiling, og tett sporing av rangeringen på nettsidene som er testet. Ekspertene mener at Google vurderer mer enn tusen ulike parametere for hver eneste nettside på Internett for å bestemme deres plassering på resultatsiden.

Les også: Slik tjener Google 900 millioner kroner - hver dag

Kjente fiaskoer

Siden trafikk fra Google er veldig verdifull for de fleste nettsider, er det store økonomiske gevinster ved å rangere godt i søkemotoren. For populære søkefraser er det mye hardt arbeid som skal til for å rangere høyt på en naturlig måte, og derfor er det mange som tar noen frekke snarveier som Google ikke liker. Dette har ført til noen spektakulære fiaskoer for visse nettsider, og mange tapte millioner i inntekter. Her er noen eksempler:

Hotellkjeden Radisson SAS (2004)
Ett av de første norske tilfellene hvor det ble avslørt søkemotor-juks kom i 2004, og det var hotellkjeden Radisson SAS som stod bak. De lagde en hel mengde spam-sider som var optimalisert for begreper de ville synes på, slik som for eksempel «konferansehotell». Straffen ble at hotellkjeden ble fjernet fullstendig fra søkemotoren når du søkte på deres produkter, og selv bedriftsnavnet. Det sier seg selv at dette var noe Radisson SAS tapte mye penger på.

Dagen Google straffet BMW var en mørk dag for bilprodusenten. Foto: Flickr/sacks08 (Creative Commons)

Bilprodusenten BMW (2006)
En av verdens største og mest anerkjente bilprodusenter gikk rett i samme fella som norske Radisson SAS. De hadde laget en hel mengde nettsider med tekst som var skjult for brukere ved hjelp av enkel programmering, men synlig for søkemotorene. Dermed kunne Google se nettsider med visse søkeord brukt over 40 ganger, mens brukere ble rutet raskt til en langt mer brukervennlig nettside. Dette falt i dårlig jord hos Google, og den tyske nettsiden bmw.de forsvant rett ut av de ti første resultatsidene hos søkemotoren.

Musikknettstedet Rap genius (2013)
Et nyere eksempel er det amerikanske nettstedet rapgenius.com (nå genius.com) der du kan lese og skrive meningen bak tekster til populær musikk. Eierne av nettstedet ble ferska i å byttehandle nettstedslenker med innflytelsesrike bloggere slik at Google skulle tro at siden deres ble omtalt av andre helt etter eget ønske. Etter at de fikk en hard straff som sparket nettstedet langt vekk fra førstesiden i Google, skrev eierne av nettstedet en beklagelse til Google der de tryglet om å bli renvasket av søkemotoren.

Dette hater Google

Eksemplene våre har én fellesnevner og det er at nettstedet har utnyttet de kjente rangeringsfaktorene til Google på en unaturlig måte. Dette kalles gjerne over-optimalisering på fagspråket, eller black-hat SEO. Google har mekanismer som ser etter unaturlige forbedringer i søkeresultatene, og straffer nettsidene som blir tatt på fersken ubønnhørlig. Selv om man ikke selv har jukset, men betalt et firma for å optimalisere nettstedet, blir det rangerende nettstedet straffet. Her er topp 5 over-optimaliseringsteknikker som søkegiganten ikke liker:

Jordbruk er ok, men linkfarming er ikke det. Foto: geograph.org / Creative Commons

1. Linkfarming
En teknikk som går ut på å produsere nettsider og lenker i stor skala for å fremheve en annen nettside. Disse masseproduserte nettsidene er som regel bare spam og duplikater av legitime nettsider.
2. Kjøp og salg av lenker
Lenker skal komme naturlig, og ved å kjøpe lenker får man ufortjente referanser. Dersom man kjøper en lenke bryter man ideen om at lenkene er en snarvei til relevant innhold.

3. Kopiert innhold fra andre nettsider
De som lager det originale innholdet på nett bør også få æren for dette. Hvis innholdet på et nettsted er helt likt innhold på en annen nettside vil Google straffe de som hermer. Dette gjelder faktisk innhold på samme domene også, så nettstedene gjør klokt i å bare vise innholdet sitt på én plass.

Ikke skjul innholdet fra brukerne. Foto: Shutterstock.

4. Skjult innhold på siden
Det er mulig å lage masse innhold og lenker på en nettside som ikke er synlig for mennesker, blant annet ved å ha samme farge på teksten som på bakgrunnsfargen, eller gjøre teksten veldig liten. På denne måten vil robotene til Google lese annet innhold og følge andre lenker enn det brukerne ser. Dette er ikke en praksis Google liker.

5. Kapring av nettsider og redirigering
En mer moderne teknikk er å bruke kjente nettsider og domener til å legge ut ondsinnet innhold, som regel ren svindel. Da kan det være vanskelig for besøkende å vite om de kan stole på innholdet, for de befinner seg jo tross alt på en trygg nettside. Av og til dreier det seg også om en omdirigering til et nytt domene, og da kan du se at domenet i adressefeltet på nettleseren har endret seg.

Dette liker Google

Nå vet du noen av tingene Google ikke setter særlig pris på, og potensielt kan bannlyse et nettsted for. Men hva må et nettsted gjøre for å komme høyere opp på resultatlistene? I én setning liker Google unikt, grundig og populært innhold. Dersom målet til et nettsted er å rangere høyt i Google, vil følgende fem tiltak hjelpe godt på vei:

1. Bra innhold med et konkret tema
Det gjelder å lage fengende innhold som er nyttig for folk. Ikke bare liker Google at innholdet på nettstedet handler om et konkret tema, men man opplever den hyggelige bieffekten av fornøyde brukere også.

2. Innhold som skiller seg ut
Unikt innhold er bra innhold. Det er over 1 milliard nettsider på verdensveven, og da gjelder det å skille seg ut. Ved å ha originalt innhold blir nettstedet oppfattet som mer verdifullt.

Lenker fra seriøse nettsider er gull verdt. Lenker fra spam-sider teller negativt. Foto: Shutterstock

3. Solide lenker fra andre seriøse nettsider
Det er ikke kvantitet, men kvalitet som gjelder når det kommer til lenker. Én relevant lenke fra et troverdig og populært nettsted er mer verdt enn 1000 lenker fra obskure blogger, forum og sosiale medier.

4. Innholdet er teknisk enkelt å lese for Google-robotene
Det er en stor fordel at robotene til Google forstår hvordan nettsiden er strukturert. For å få til dette må man bruke html-taggene <h1>, <h2>, <p>, <b>, <li>, med flere for å signalisere ovenfor søkemotorene hvilket innhold som er overskirft, underoverskrift, brødtekst, fet skrift, og punktlister.

5. Popularitet og omtale i sosiale medier
Selv om vi akkurat skrev at lenker fra sosiale medier ikke er så mye verdt, vil veldig mange lenker allikevel ha en effekt. Omtale vil også plukkes opp, og sosiale signaler generelt er en måte for Google å plukke opp innhold som øker i popularitet eller «trender», som det heter på fagspråket.

Det som er bra for deg er bra i Googles øyne

Vi skal ikke lage en omfattende guide på hvordan nettsteder rangerer høyt i Google. Vil du finne ut av dette kan du faktisk bare «google». Men du trenger faktisk bare å huske hovedpoenget til Google, som er at et nettsted ikke skal trenge å gjøre noen spesielle tiltak for å rangere bra – hvis siden er nyttig og god å bruke for folk flest, skal den også få en god plassering i søkemotoren.

Følger nettsidene dette mantraet vil gode ting skje, for Google slår stadig mer ned på tiltak for overoptimalisering. Juks er med andre ord en veldig kortvarig glede som kan koste nettsidene som driver med slikt uerstattelig skade. Det er nemlig få som legger ut på krigsstien med denne teknologikjempen – og vinner.

Har du noen erfaringer med SEO? Har du noen gang tenkt på hvorfor visse sider rangerer høyere enn andre? Sleng inn en kommentar nedenfor!

Les også
Flickr beklager salg av bilder
Les også
Nå skal Google dytte piratnettsider lenger ned blant søkeresultatene
Les også
Nå skal det bli mindre søppelposter på Facebook
Les også
Film- og platebransjen krever 1 million lenker fjernet fra Google – daglig
Les også
Nå vil Google gi deg enda flere advarsler når du surfer
Les også
Nå skal Google rangere sikre nettsider høyere i søkeresultatene
Les også
Slik skanner Google e-posten din
Les også
Fordømmer retten til å bli glemt av søkemotorene
annonse