GuideElbilguiden, del 6: Slik lader du smart

Slik kan du «smartlade» elbilen uten en smart ladeboks

Lader du elbilen din når strømmen er som billigst, kan du spare en god del. Gitt at elbilen støtter det kan du slippe unna med kun en app.

«Smartlading» som konsept handler om at du skal lade elbilen på de tider av døgnet hvor strømmen er billigst, som jo kan være spesielt gunstig i disse dager hvor strømprisen stadig setter nye rekorder.

Skjermbilde fra smartlading i Tibber-appen.

Normalt sett har du måttet ty til løsninger som ladeboksen fra Easee, hvor selve laderen kommuniserer med en server som avgjør når på døgnet den skal lade for å få strømmen billigst mulig.

Lad smart kun med app

Men det finnes også løsninger som Wattever, Tibber, Fortum 360, Fjordkraft og Gudbrandsdal Energi.

Du legger inn innloggingsinformasjonen til bil-appen din i appen, og lar i praksis strømappen overta ansvaret for når bilen skal lade, selvfølgelig såfremt du er tilkoblet en lader og har nettdekning.

Du kan naturligvis også legge inn et tidspunkt når ladingen må være ferdig, i tilfelle du har et fast avgangstidspunkt. Skagerak Energi er også i ferd med å utvikle en løsning som skal fungere på tvers av strømleverandører, i et Enova-støttet prosjekt.

Ulempen versus en smart ladeboks er naturligvis at app-løsningene krever at du har en kompatibel bil, mens den smarte ladeboksen ikke stiller slike krav.

Fordelen er at du kan bruke din eksisterende ladeboks eller annen ladeløsning, og at du kan smartlade både hjemme og andre steder.

Slik varierer strømprisen gjennom døgnet 21. desember, dagen som foreløpig setter prisrekord i det norske strømmarkedet. Prisene er uten nettleie og avgifter.

Allerede i sommer var prisene på strøm høyere enn tidligere, men i vinter har alle rekorder blitt sprengt. Tirsdag 21. desember vil strømprisen i den dyreste timen mellom klokken 17 og 18 være 6,13 kroner kilowattimen - før nettleie og avgifter.

Inkludert nettleie og avgifter vil prisen være over åtte kroner kilowattimen, som i teorien betyr at om du eksempelvis hadde ladet en Peugeot e-2008 med et relativt normalt elbilbatteri på 50 kilowattimer fra null til fulladet på denne ene timen, hadde det kostet deg over 400 kroner. Det gjør at bilen - med 320 kilometers WLTP-rekkevidde - hadde kostet deg godt over en tier på mila.

Det betyr også at det i denne ene timen ville vært betydelig gunstigere å hurtiglade bilen selv hos en ganske dyr hurtigladeoperatør enn å lade hjemme, i alle fall gitt at du har spotpris på strøm og ikke fastpris. Kan du vente med å lade til natten vil prisen være rundt en tredjedel av dette.

Påstand: Spar 20 prosent

Alle leverandørene hevder at du med vanlige strømpriser kan spare rundt 20 prosent i strømkostnader om du lar deres løsninger overta ladestyringen. Men hvordan vet de egentlig når det vil være billigst? Jo, timeprisene for strøm på den nordiske kraftbørsen Nord Pool legges nemlig ut hver dag klokken 13, slik at man kan planlegge strømforbruket etter det.

Da Gudbrandsdal Energi først lanserte sin smartladingsfunksjon i sommer, var den kun tilgjengelig for selskapets egne kunder. Nå er den åpnet opp for alle, og er gratis å bruke i alle fall ut året.

– Med en forventning om høyere strømpriser i årene som kommer, etterspør kundene større åpenhet og mulighet til å påvirke strømregningen. Derfor er det vår jobb å gi kundene nye måter å kutte kostnader på, sier Marius Røed Sveipe, daglig leder i Gudbrandsdal Energi.

En ny oppdatering i GE-appen gir større oversikt over priser og hvor mye man har ladet.

Fra 29 kroner i måneden

Tidligere i år ble en mer detaljert oversikt over besparelser lansert i appen, med oversikt over strømprisen på ladetidspunktet og hvor mye man har spart på å lade «smart». Slik oversikt finnes for eksempel hos Tibber fra før.

– Du er ikke avhengig av en smart ladeboks, og trenger heller ikke begrense smartlading til egen garasje. Med appen kan du smartlade der du planlegger å feriere i sommer, lade hos svigerforeldre eller hos naboen – og fremdeles få fullt utbytte av å lade smart, sa Røed Sveipe til Tek.no i forbindelse med lanseringen i sommer.

Gudbrandsdal Energi vil foreløpig ikke si hva det eventuelt vil koste for brukere som ikke også har strøm fra dem når gratisperioden er over på nyåret. Hos Tibber må du være Tibber-kunde for å bruke smartladingen.

Deres strømavtale koster 39 kroner i måneden, uten ytterligere påslag på strømprisen. Wattever tar 29 kroner i måneden for sin strømavtale, som inkluderer smartlading, også her uten påslag på strømprisen.

Fortum krever også at du er strømkunde for å bruke den appbaserte smartladingen, og de tar 29 kroner i måneden for selve strømavtalen, pluss 2,49 øre/kWh i påslag, og 29 kroner for selve smartladingen, så totalt 58 kroner i måneden. Da får du til gjengjeld 15 prosent rabatt på «utelading» hos Charge & Drive (Recharge).

Å smartlade med app krever at du har en bil som støtter det.

Så mye kan du optimalt sett spare

Men er det egentlig så mye å spare om du uansett har bilen innstilt på å lade om natten? Ja, mener GE.

De har regnet på hva man kan spare om man hadde behov for å lade en elbil i én time i snitt døgnet i hele mai, og sammenliknet to typiske ladeinnstillinger (lade fra klokken 22 og lade fra klokken 04) med å velge den mest gunstige timen mellom 16 og 07.

Å lade én time i døgnet er nok ikke et bruksmønster som er så veldig vanlig, men det gir i alle fall en indikasjon på hva slags besparelser vi snakker om.

Dette er tallene de regnet seg frem til - basert på prisene som gjaldt i sommer:

Audi e-tron (ladebehov 220 kWh/mnd):

  • Smartlading: 83,75 kr
  • Nattlading klokken 04: 92,44 kr
  • Nattlading klokken 22: 117,48 kr

Gjennomsnittlig elbil (ladebehov 165 kWh/mnd):

  • Smartlading: 62,81 kr
  • Nattlading klokken 04: 69,33 kr
  • Nattlading klokken 22: 88,10 kr

Sammenliknet med å lade klokken 22 ville du i mai ha spart snaut 29 prosent på ren strømpris (uten moms eller nettleie) om du ladet smart, ifølge GEs utregninger. Sammenliknet med å ha en fast lading klokken 04 er besparelsen mindre, rundt 10 prosent.

For å kunne bruke smartlading kreves at de ulike bilmerkene har åpnet opp for ladestyring gjennom sine egne apper. Foreløpig er det mindre forskjeller i hvilke merker de ulike tilbyderne støtter. Dette er hva de selv oppgir:

  • Fjordkraft: Audi, BMW, Jaguar, Renault, Skoda, Tesla, Volvo, Volkswagen, Seat, Mini og Porsche.
  • Fortum: Audi, BMW, Jaguar, Renault, Seat, Skoda (ikke Enyaq), Tesla, Seat, Porsche, Mini, Volvo (kun hybrider), VW (kun e-Golf), Ford
  • Gudbrandsdal Energi: Audi, BMW, Jaguar, Mini, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Tesla, Volvo, Volkswagen (kun e-Golf), Volvo (kun hybrider), Kia, Mercedes-Benz, Ford, Peugeot, Opel og Toyota
  • Haugaland Kraft: Audi, BMW (kun i3), Ford, Hyundai (Kona og Ioniq), Jaguar, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Skoda (kun Citigo), Tesla, Volvo, Volkswagen (ikke ID)
  • Wattever: Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Kia, Mini, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Tesla, Volvo
  • Tibber: Porsche, Skoda, Audi, BMW, Jaguar, Mini, Tesla, Volkswagen, Volvo, Land Rover
  • Skagerak Energi: Jaguar, Tesla, Audi (e-tron), Mini, BMW (i3 og iX)

Enkelte elbiler har også en viss form for smartlading innebygget i egen app.

Oppdatert 21.12: Denne saken er oppdatert i anledning strømprisrekorden tirsdag.

annonse