Tek.no

Guide 2D LightBoost

Dette trikset gir deg en silkemyk spillopplevelse

Ta i bruk LightBoost når du spiller på en 120-hertz-skjerm.

Hardware.no
28 Aug 2013 08:15
Slik tar du på ekstra rask oppdateringsfrekvens, om skjermen støtter dette.

De siste årene har du blitt grundig fortalt at du trenger 3D overalt. Du får det i mobilen din, på TV-en, på PC-en og selvsagt i spill. 3D-fenomenet ser riktig nok ut til å ha roet seg litt ned i det siste, og selv om du foretrekker å spille i to dimensjoner har pådrivet av 3D-teknologien ført med seg noen virkelig heldige konsekvenser.

Den siste tiden har vi testet tre skjermer som jobber med en frekvens på hele 120 hertz, Asus VG248QE, Asus VG278HE og BenQ XL2720T. Denne frekvensen er det dobbelte av hva som tidligere har vært normalen, og er nødvendig for å spille i 3D – da skjermen må sende ett bilde til hvert øye. Men med disse skjermene kan du også gjøre noe helt annet – som drastisk forbedrer flyten i spill. Dette kan du dra nytte av selv i vanlig 2D-modus, hvor den raske oppdateringshastigheten resulterer i mindre etterslep i spill.

Raske bevegelser oppleves mer kontinuerlig og bildeflyten blir i mykere, noe som gjør slike skjermer til populære valg blant spillere. Men om du har en slik skjerm er det ennå mer du kan gjøre for å gjøre spillopplevelsen silkemyk – ved å utnytte en teknologi som heter LightBoost.

God, gammeldags flimring

LightBoost fungerer i utgangspunktet kun i 3D.

For å bruke 3D-funksjonen på skjermen er du nødt å ta i bruk 3D-briller. Da brillene gjør bildet en del mørkere, måtte Nvidia – en av de virkelig store pådriverne for 3D i spill – finne på noe lurt. Resultatet ble en teknologi under navnet LightBoost, som slår av og på skjermens baklys i takt med bildeoppdateringen, slik at det lyser sterkere når det først er på.

Det er nettopp slik gamle CRT-skjermer fungerer, og som konsekvens av at baklyset flimrer synkront med bildeoppdateringen får du en svært jevn og behagelig opplevelse.

LightBoost-funksjonen blir i utgangspunktet kun aktivert når du bruker 3D, men det finnes omveier. Dette betyr at seriøse Counter Strike- og Quake-spillere ikke lenger trenger å tviholde på sine kolossale CRT-skjermer, og at hvermannsen
med LightBoost-kapabel skjerm kan nyte spill
nesten uten noe etterslep.

Dette gjør du

For å bruke LightBoost i 2D, må du ha en av de nevnte skjermene i listen over. Denne listen inneholder de fleste spillskjermer med oppdateringsfrekvens på 120 eller 144 hertz, dog med noen unntak.

LightBoost er ikke offisielt støttet av Nvidia til å kjøre i 2D-modus, og programvaren vi bruker i guiden er heller ikke fra Nvidia. Derfor gjør du dette på eget ansvar, uten at vi ser noen grunn til at det skal være noen risiko. Vi har nemlig brukt dette denne løsningen i lang tid, uten at vi har opplevd noen problemer.

Det første du må gjøre er å laste ned programvaren Stroblight. Til tross for at LightBoost er en teknologi fra Nvidia, vil funksjonen fungere helt fint med skjermkort fra AMD.

Pakk ut Zip-filen du lastet ned, og kjør filen med navnet «strobelight-setup.exe». Her må du velge skjermen som støtter LightBoost, og noen profiler med oppdateringsfrekvenser. «Strobed» betyr at profilen slår på LightBoost, så du vil i hvert fall velge én profil med dette før du til slutt klikker «Install refresh rates».

Her er LightBoost aktivert i OSD-menyen.

Det siste du må gjøre er å få Strobelight til å starte i lag med Windows. På tastaturet trykker du Windows+R for å komme inn i «Kjør», hvor du skriver «shell:startup» noe som åpner startmappen. Her kopierer du strobelight.exe fra mappen du lastet ned i sted, og du er ferdig.

Start maskinenen på nytt, og du vil se at programmet automatisk setter valgte skjermer i LightBoost-modus. Programmet har ingen problemer med å takle flerskjerm-oppsett hvor kun noen skjermer støtter LightBoost, men fungerer ikke med bærbare datamaskiner når Nvidia Optimus-teknologien er aktivert.

For å verifisere at LightBoost er aktivert, kan du for eksempel bevege musepekeren raskt i en sirkel. Er bevegelsen helt jevn, er funksjonen aktivert.

Du kan også sjekke i OSD-menyen på skjermen, hvor du nå har fått tilgang til LightBoost-innstillingen, som strengt tatt kun styrer styrken på baklyset. Her vil du også legge merke til at alle fargejusteringsmuligheter har forsvunnet, og at det ikke er mulig å bytte fargeprofil. Skjermen blir nemlig låst til en spesiell fargeprofil, og det eneste du kan justere er kontrasten.

Noen skjermer får verre fargegjengivelse enn andre, men til spilling synes vi dette er et greit kompromiss. Om ønskelig, er det mulig å justere fargene i skjermkortdriveren for å nøytralisere fargene noe.

Merkbart bedre spillopplevelse

Vi synes overgangen til LightBoost var mer merkbar enn overgangen til 120 hertz spillskjerm, og fordelen stopper ikke der – du er ikke en gang avhengig av at skjermkortet klarer å levere opp mot 120 FPS, da LightBoost hjelper selv om du har lav FPS.

Det endelige resultatet blåser nytt liv i mange spill, og du vil merke spesielt stor forbedring i raske skyte- og bilspill, hvor LightBoost gir en stor fordel. Selv til skrivebordsbruk og tregere spill som Dota 2 gir mangelen på etterslep en merkbart mykere opplevelse, og du vil bli enda gladere for at du gikk til innkjøp av en 3D-kapabel monitor.

Til tross for at 3D-hypen har roet seg, er det gode grunner for å prøve LightBoost til sitt tilegnede formål:
Spilling med 3D-briller er faktisk helt rått »

Les også
BenQ XL2720Z: Lynrask skjerm har fått en velkommen oppgradering
Les også
Eizo Foris FG2421: Endelig finnes det en heftig spillskjerm med greie farger
Les også
– Her er verdens første spillskjerm med 240 Hz
Les også
Har nye drivere egentlig stort å si for spillytelsen?
Les også
BenQ kombinerer to raske teknologier i ny spillskjerm
annonse

Les også