Slik skriver du ut fra nettbrettet eller mobilen
Det er enklere enn du kanskje tror.
Har du noen gang irritert deg over å ikke få skrevet ut fra mobiltelefonen eller nettbrettet? Vel snakker man om «det papirløse samfunn», men likevel kan det ofte være nyttig å ha mulighet til å skrive ut en PDF eller en nettside – for eksempel en kvittering, eller kanskje en matoppskrift eller en referansekode for kinobilletter.
Det er en selvfølge at du kan skrive ut fra en PC – så hvorfor i alle dager skal du ikke kunne skrive ut fra mobiltelefonen eller nettbrettet ditt også? Det er mulig, men ofte innebærer det ganske mye styr å få til.
Apple har sin AirPrint-løsning som lar deg skrive ut fra iPad eller iPhone, men dessverre fungerer den kun på noen få skrivere. HP har en løsning som lar deg sende dokumenter til en e-postadresse, og få dem skrevet ut på skrivere som støtter teknologien. Men de fleste løsningene er tungvinte, og siden det ikke er noen standard for hvordan utskrifter fra mobiltelefoner skal fungere, så er det å skrive ut fra mobilen noe de færreste gjør.
Det finnes imidlertid én forholdsvis brukervennlig måte å sette opp utskrifter. Løsningen heter Google Cloud Print, og fungerer fra både Android-enheter og fra iPhone eller iPad. Og det beste av alt: Du kan skrive ut fra hvor som helst i verden!
Google Cloud Print fungerer riktignok aller best på Android-enheter, siden dette er en Google-tjeneste – men som vi skal vise i denne artikkelen er Google Cloud Print nyttig også for deg som sverger til Apple-dingser.
Slik setter du opp Google Cloud Print
Det er to måter å sette opp Google Cloud Print på; 1) Gå via Google Chrome på en PC/Mac som står tilkoblet det samme nettverket som skriveren, eller 2) bruke en Google Cloud Print-kompatibel skriver.
HP, Epson, Canon, Kodak og Samsung har skrivere som støtter Cloud Print direkte. Fordelen med å ha en slik skriver, er at skriveren er kontinuerlig koblet til Google Cloud Print-tjenesten på nettet. Her er en oversikt over kompatible skrivere »
Har du en skriver som ikke er Cloud Print-kompatibel, er det ingen grunn til å fortvile for det. Men da må du koble til skriveren via en PC eller Mac som kjører Google Chrome-nettleseren. Slik beskriver Google tilkoblingsprosessen:
- Logg deg på brukerkontoen din på Windows-, Mac- eller Linux-datamaskinen.
- Åpne Google Chrome.
- Klikk på Chrome-menyen på verktøyraden i nettleseren.
- Velg Innstillinger.
- Klikk på Vis avanserte innstillinger-koblingen.
- Rull ned til Google Cloud Print-delen. Klikk på Logg på Google Cloud Print.
- I vinduet som vises logger du deg på med Google-kontoen din for å aktivere Google Cloud Print-koblingen.
- Det vises en skriverbekreftelsesmelding. Klikk på Fullfør registrering av skriver.
- Du får en bekreftelse på at Google Cloud Print er aktivert. Klikk på Administrer skrivere for å lese mer.
Etter at du har registrert skriverne dine, kan du gå inn på administrasjonspanelet til Google Cloud Print for å fjerne skrivere, sjekke hvilke utskriftsjobber du har sendt til den aktuelle skriveren, samt gi skriverne nye navn.
Google Cloud Print-appen
Du trenger normalt ikke å installere noen tillegg for å skrive ut fra nettleseren Google Chrome, verken fra iPhone/iPad eller Android. Men vil du skrive ut fra andre programmer på Android kan du installere Googles offisielle Google Cloud Print-app. Med den kan du dele bilder eller dokumenter fra apper, som Gallery, direkte til Cloud Print-skrivere. Du kan også spore status til utskriftsjobbene.
I Android 4.4 KitKat vil Google Cloud Print være en innebygget funksjon som du skrur på via Innstillinger-menyen (aktiver Cloud Print). Har du tidligere versjoner av Android trenger du Cloud Print-appen.
Slik skriver du ut
Når du har fått satt opp skriveren(e), er du klar til å begynne å skrive ut. Har du en Google Cloud Print-kompatibel skriver, trenger du ikke å gjøre noe spesielt – da vil skriveren dukke opp automatisk i de appene som har støtte for Cloud Print.
Har du ikke en Cloud Print-skriver, må du ha en PC som er skrudd på og som er koblet til den aktuelle skriveren. Eventuelt må PC-en ha tilgang til skriveren via nettet. Google Chrome må også være installert på PC-en, ettersom det er Chrome som er mellomleddet mellom skriveren, internett og mobiltelefonen din.
Har du en hjemmeserver, en stue-PC eller en annen PC som alltid står på hjemme, kan det være en idé å sette opp denne til å fungere som Google Cloud Print-«server».
Google-programmer som for eksempel nettleseren Google Chrome har en innebygget funksjon for å skrive ut til Cloud Print-skrivere, og har du installert Cloud Print-appen kan du også skrive ut fra andre apper ved å bruke delingsfunksjonen i Android og sende bilder og dokumenter til Cloud Print. Det finnes også en rekke tredjeparts apper som har støtte for Cloud Print, noe vi kommer inn på etterpå.
Skal du skrive ut mye dokumenter, anbefaler vi å installere appen Google Disk. Der får du tilgang til alle dokumentene du har lagret i Google Disk, enten det er regneark, tekstdokumenter, presentasjoner eller PDF-er. Jobber du med Excel-, Word- eller PowerPoint-dokumenter på PC-en eller Mac-en din, kan du laste opp disse til Google Disk ved å besøke nettsiden drive.google.com, og så konvertere dem til Googles formater hvis du vil redigere dem. Google har også programvare du kan laste ned og installere, slik at du automatisk kan legge filer til Google Disk ved å dra og slippe dem i en mappe på PC-en eller Mac-en.
Slik skriver du ut fra Google Disk for Android eller iOS:
- Start Google Disk på mobilen eller nettbrettet og velg dokumentet du vil skrive ut
- Hold fingeren et sekund eller to på dokumentet du vil skrive ut. På iPhone/iPad må du trykke den lille i-en ved siden av dokumentnavnet, så får du opp en meny der du kan velge Google Cloud Print.
- Velg Skriv ut (Print, hvis du har engelsk versjon)
- Velg en skriver fra listen for å vise en forhåndsvisning av utskriften, og trykk så Skriv ut-knappen
Slik skriver du ut fra andre apper
Siden støtte for Google Cloud Print ikke er innebygget i operativsystemet, bortsett fra i Android 4.4 Kitkat og nyere, trenger du tilleggsprogrammer for å få skrevet ut fra andre apper enn Googles egne.
Sjekk ut PrinterShare Mobile Print, Cloud Printer til Firefox for mobil, Easy Print og Fiabee for Android. På Apple-enhetene dine har du appen PrintCentral Pro.
På Android har du en delingsfunksjon i mange apper, og har du installert Google Cloud Print-appen kan du ofte dele dokumenter, bilder og annet til Cloud Print for å starte utskrift. I andre tilfeller er utskriftsfunksjonene innebygget i appen. Eller du kan som sagt bruke en tredjeparts-app, men da må dokumentene du vil skrive ut overføres til denne appen først.
For å bruke Cloud Print i PrintCentral Pro for iPhone og iPad, må du legge til skriverne dine. Det gjør du fra utskriftsskjermen, ved å trykke et Pluss-tegn for å legge til en skriver, og så logge deg inn med Google-kontoen din. For å overføre dokumentene du vil skrive ut kan du koble enheten til PC-en din og starte opp iTunes. Så velger du iPhone/iPad, går til Programmer-fanen, og ruller helt ned på siden til seksjonen Fildeling. Velg så PCL Pro (ikonet for PrintCentral Pro), og trykk knappen Legg til. Så velger du dokumentet du vil legge til, trykker OK, og Synkroniser. Så velger du Dokumenter i PrintCentral-appen, trykker plusstegnet for å legge til dokument, og velger Importer -> Shared. Du kan også hente dokumenter fra Google Disk direkte fra PrintCentral Pro-appen.
Har du noen smarte tips til hvordan du skriver ut fra mobiltelefonen eller nettbrettet? Del dem gjerne med leserne i kommentarfeltet nedenfor.