FotoessayTesla Model S P85D

Bli med inn i den nye Teslaen

Endelig har vi fått leke oss med superutgaven av teknologibilen.

Utsiden

Tirsdag ettermiddag stod vi i Drammen, og sammen med en smørblid og rykende fersk Tesla-eier plukket vi opp den splitter nye Tesla Model S P85D – rett fra det første partiet som har blitt levert til norske kunder. De neste to dagene tilbakela vi flere hundre kilometer på norske og svenske veier for å få testet den nye bilen.

Fra utsiden ser den definitivt ut som den vanlige versjonen av Model S, men under panseret skjuler det seg en vesentlig forskjell: D-en i navnet betyr nemlig at den nå har fått to motorer og trekk på alle fire hjul. Med totalt 700 elektriske hestekrefter fordelt over to motorer er dette den raskeste sedanen i masseproduksjon, da den kan gjøre unna null til hundre kilometer i timen på bare 3,4 sekunder.

Og siden alle hestekreftene er elektriske, gir det en ganske annen opplevelse enn du får med en like rask bensin- eller dieselbil. Med elektriske motorer er all kraften tilgjengelig umiddelbart, uten giring, og vi kan skrive under på at du definitivt blir sugd fast i setet når gasspedalen klemmes til bunns.

Fortsatt er Model S kanskje mer enn noen annet en datamaskin med fire hjul. En 17-tommers berøringsskjerm styrer alle funksjoner digitalt, mens digital «distribusjon» av trekkraften mellom motorene og et solid batteri gir en opplevelse som er veldig vanskelig å sammenligne med noe annet.

Mens vi jobber med å gjøre ferdig den endelige testen og en større videoreportasje på P85D har vi – som da vi testet forrige Model S – samlet sammen et utvalg av alle bildene vi tok på turen, som en smakebit på dekningen vår. Vi kommer altså straks tilbake med full test og video.

Mens du venter på den store testen kan du sjekke denne smakebiten:
Vi kappkjørte de 700 hestekreftene mot en 70-hesters Golf »

For ett år siden stortestet vi Model S:
Elektromotoren hviner idet 2,1 tonn aluminium og batterier kastes avgårde »

Fra utsiden er D-versjonen veldig lik forgjengeren. Likevel har motoren bak har fått noen hestekrefter ekstra, men den store nyheten er at det er klasket inn en ny motor foran. Denne alene byr på hele 224 hestekrefter, altså mye mer enn du normalt finner i en «vanlig» sedan.. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no
Med to motorer har Model S nå altså firehjulstrekk. Med 476 hester på bakhjulene og 224 foran, kommer totalen opp i spinnville 700 hestekrefter. Det lar bilen klare null til hundre kilometer i timen på bare 3,4 sekunder. Men det unike her er at hestekreftene er elektriske: Samtlige 700 er tilgjengelig øyeblikkelig ved første pedaltrykk, uten giring. Det gir en helt vill akselerasjonsfølelse. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no
Selv om Teslaen har fått en ekstra motor er batteriet omtrent det samme som før, men det betyr ikke at rekkevidden har gått ned. Siden det nå er to motorer som deler på belastningen, er faktisk rekkevidden omtrent den samme. Forgjengeren hadde en normert rekkevidde på 502 kilometer, mens D-versjonen har 480 kilometer. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no
Selve karosseriet er mer eller mindre det samme som før, men i snuta skjuler det seg ny teknologi. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no
Vi tilbakela flere hundre kilometer i den nye Teslaen, både på svenske og norske landeveier.
Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no
Bilens nøkkel er den samme som før. Har du den i lomma og nærmer deg bilen vil håndtakene komme ut, også er det bare å sette bilen i «Drive» og kjøre avgårde. Med nøkkelen kan du også åpne bagasjeluken både foran og bak ved å trykke på rett sted. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no
I snuta på de nye Teslaene, både D-en og de andre versjonene, skjuler det seg teknologi som snart vil la bilen delvis kjøre av seg selv. Rett under nummerskiltet ligger det en radar som «ser» omgivelsene foran bilen. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no
De andre komponentene som lar Teslaen se omgivelsene ligger øverst i frontruta. Her er det et kraftig kamera, som sammen med en datamaskin i bilen kan lese og forstå miljøet – for eksempel ved å lese av veiskilt. Til høyre ser du også den tredje sensoren, nok en radarteknologi som analyserer omgivelsene. I dag sørger disse systemene for at bilen leser skilt, advarer deg mot forgjengeren og holder en fast avstand til bilen foran om du kjører med cruise-control aktivert.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Tek.no