FotoessayTesla Model S

Vi tok med Tesla på langtur

Teknologibilen Tesla Model S gir ny betydning til ordet «elbil».

Med en kombinasjon av lekkert design, imponerende teknologi og fritak fra de fleste særnorske avgifter, har Tesla for alvor kapret nordmenns hjerter. PayPal-grunnlegger Elon Musk sitt bilselskap, og deres storsuksess Model S, har satt salgsrekorder ingen så for seg at noen el-bil kunne komme i nærheten av for bare et par års tid siden.

Bilen er kanskje mer enn noen annen en datamaskin på fire hjul, og den oppdateres jevnt og trutt gjennom sin integrerte 3G-mottaker. Med 421 hestekrefter, en 17-tommers berøringsskjerm, og finesser som plasserer den i kategori med biler til flere millioner kroner, var det en meget spent delegasjon fra Hardware.no som la ut på veien i en av de heftigste utgavene av Tesla Model S som er å få tak i – P85. En batteripakke på 85 kilowattimer skulle gi oss en teoretisk rekkevidde på like over 500 kilometer, så vi la opp til en skikkelig langtur for å teste hvordan det lå an i praksis.

I Norge har vi jo nemlig som kjent både litt lavere temperaturer og litt høyere fjell enn i de fleste andre land, og derfor innrømmer også Tesla selv at den reelle rekkevidden her i landet vil være noe lavere. Turen gikk derfor sørover fra Oslo langs riksveiene ved Drammensfjorden, gjennom Oslofjordtunnelen ved Drøbak, og derfra nordover igjen til bakkene opp til Hafjell – hvor snøen fortsatt lå meterdyp.

Langs denne reiseruten lå det også en vaskeekte superlader fra Tesla, like ved Lillehammer, og dermed kunne vi med rimelig sikkerhet anta at vi både ville komme oss dit og tilbake igjen. Det gjorde vi også, men en liten stopp for å lade ble det behov for underveis.

Hele ferden, komplett med video, kommer vi snart til å legge ut her på Hardware.no, men aller først kan vi allerede i dag gi deg en solid bildespesial fra turen. Kos deg med dette fotoessayet, og gled deg til fortsettelsen – dette ble nemlig en teknologireportasje ganske langt utenom det vanlige.

Selv om PayPal-grunnleggerens hjertebarn Tesla har eksistert en stund, er det først med Model S at selskapet virkelig har tatt av. Utenfor Tesla-butikken i Oslo står det riktig nok fortsatt et par Tesla Roadster-modeller, men det er helt klart Model S som er det store trekkplasteret.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Inne i butikken finner vi understellet til en Tesla Model S. Dette er i bunn og grunn det mest spennende ved hele bilen, ettersom du hverken har noen motor eller girkasse i tradisjonell forstand. En gigantisk batteripakke med fire hjul og en elektrisk motor er hele grunnlaget, og så slenger du bare på noen seter, metallplater og elektronikk etter eget ønske – og vips, så har du en Tesla Model S.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Før vi i det hele tatt kunne legge ut på turen måtte vi få opplæring i hvordan bilen fungerer. Når det aller meste i kjøretøyet styres fra en 17-tommers berøringsskjerm, inkludert frontlys, bakkeklaring og styreprofil, er det litt mer å få oversikt over enn når man plumper ned i setet på en Volkswagen Golf.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Tesla i Norge solgte nesten 1500 eksemplarer av sin Model S i mars 2014 alene. Det er det høyeste antallet som noen gang er solgt av en enkelt modell her til lands noen gang.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Til vanlig ligger dørhåndtakene på Tesla Model S helt plant med karosseriet. Dette senker luftmotstanden en liten smule, og gir samtidig designen et litt renere uttrykk. Så lurer du kanskje på hvordan man åpner dørene – og da er svaret at håndtakene glir ut av kroppen på bilen når du nærmer deg kjøretøyet med nøkkelen i lomma.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Detaljer og småting er mye av det som gjør Model S til det den er. Bagasjelokk som både åpnes og lukkes fra inni kupéen er kanskje ikke så revolusjonerende i dag, men kult er det – og ryggekamera, som vanligvis forbindes med svære varebiler, har faktisk sin plass i en snerten sedan også. Det gjelder særlig når det kombineres med radar, og du sitter med en diger skjerm rett ved siden av rattet som kan vise deg alt som lurer bak bilen.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Tesla-logoen går igjen på omtrent hver eneste lille bit av bilen. Selv blinklysene kommer dekorert med det særegne T-merket.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Førerområdet i Tesla Model S bærer virkelig preg av teknologien som er stappet inn i bilen. Det finnes ikke en eneste analog viser, og de få fysiske bryterne styrer langt mindre enn det vi er vant med. Selv lysene og klimaanlegget må slås av eller på fra skjermen, med mindre du lar alt være automatisk styrt. Dermed blir det fort noen fingermerker på den, noe Tesla har tatt høyde for med en egen «rensemodus» som lar deg vaske i vei uten å kunne stille på noen funksjoner.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no
Det er godt med krefter i Tesla Model S, og særlig i de heftigste modellene. 421 hestekrefter skal gi en topphastighet på 210 kilometer i timen, men det aller mest imponerende er den ekstreme akselerasjonen. Uten girkasse leverer elektromotoren full effekt ved den minste provokasjon, og da er faktisk ikke sportsseter så dumt å ha.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no
Baksetet i Tesla Model S er overraskende trangt, og legger opp til noen merkelige sittestillinger. Det passer ikke så altfor godt for jobbing – men det går an med litt innsats.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no
Da vi kom frem til Lillehammer var det på tide med litt påfyll, ved en av Teslas egne ladestasjoner. Tesla Model S kan lades ved alle slags ladestasjoner for elbiler, selv om de fleste forutsetter at du har med deg et adapter. Tesla sine egne superladestasjoner krever imidlertid ingen adaptere, og fyller «tanken» med forrykende fart – ved hjelp av supertykke kobberkabler, og en maksimal effekt på hele 90 kilowatt.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no
Selv om maksimal effekt i dag er imponerende nok – 90 kW er mer enn dobbelt så mye som Elbilforeningens definisjon på en hurtiglader – er heller ikke dette nok for Tesla. Selskapet planlegger å oppgradere effekten til hele 130 kW, som vil korte ned ladetiden for å få fylt opp batteriet enda mer enn i dag.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no
Umiddelbart etter at vi plugget inn laderen – med drøyt 100 kilometer igjen på batteriet – lå strømoverføringen på rundt 250 ampere. Det sank jevnt og trutt etterhvert som battericellene ble fylt opp, og etter snaut tre kvarter hadde mengden strøm falt til rett under 100 A.Foto: Vegar Jansen, Hardware.no
Da vi kom oss opp til Hafjell var det plutselig et litt annet klima som møtte oss og vår Tesla Model S. Ved å øke avstanden mellom bil og underlag – med ett lite tastetrykk på skjermen – var imidlertid ikke det noe problem, og bilen kom seg fint fremover mens det knaste i snøen.Foto: Varg Aamo, Hardware.no
Solnedgangen rakk vi også å få med oss fra høyt oppe i Hafjell. Med temperaturer langt under frysepunktet fryktet enkelte i redaksjonen for om vi ville komme oss ned igjen, eller om batteriene ville tappes over natten – men trygt tilbake på kontoret kan vi fastslå at det ikke var det minste problem.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Med et såpass kraftig strømforbruk som Model S har kreves mange batterier:
Derfor skal Tesla bygge et monster av en batterifabrikk – den blir verdens største »

Les også
Snart får Tesla flere autopilot-funksjoner
Les også
Norge ligger i verdenstoppen i strømforbruk
Les også
Tesla og Panasonic skal samarbeide om batteriproduksjon
Les også
Har bekreftet navnet på en helt ny Tesla
Les også
Dette skal til for å lage en toppmoderne bil
Les også
Tesla gir bort alle patentene sine
Les også
Med strøm på tanken
Les også
Tesla Model S: Elektromotoren hviner idet 2,1 tonn aluminium og batterier kastes avgårde
Les også
– Tesla er for enkel å hacke
Les også
Microsoft vil gi bilen din Metro-fliser
Les også
Tesla kan bli verdens batterikonge
Les også
Skal hindre ulykker med nettskyen
Les også
Bosch vil koble bilen din på Internett
Les også
Tesla har store planer for Europa
annonse