Tek.no

Feature

Norsk drone utfordrer amerikanske «Lily»

Med ny teknologi skal Staaker konkurrere med de beste følge-dronene på markedet.

13 Mai 2016 15:00

– Bare kast meg ut i luften, sa Lily da hun ble lansert i USA i mai i fjor. – Derfra kan jeg gjøre alt selv! Kameradronen til Lily Robotics er designet for å automatisk følge etter brukeren og er navigert av en sender som festes på håndleddet, som dronen orienterer seg etter. En såkalt følge-drone. Lily har blitt en braksuksess før den er lansert, med et forhåndssalg på 60 000 eksemplarer og 34 millioner dollar i investeringsstøtte.

Staakerdronen følger også brukeren automatisk og har en sender som skal festes på håndleddet. Men at den skal starte ved å kastes opp i luften vil ikke gründer Ole Jørgen Seeland (30) høre noe om.

– Vi kaster ikke droner, sier han, – hvis man ikke kaster hardt nok kan man skade seg. Han legger til at dronen kan gjøres klar for bruk på under ett minutt.

- Ingen andre droner greier å følge og filme slik Staaker gjør, sier Ole Jørgen Seeland.
Julie Evensen

En ekte norsk drone

Gründerne bak Staaker mente det ikke fantes gode nok kameradroner til å følge sportsutøvere på sykkel, ski og surfebrett. To år og 20 prototyper senere mener de å ha utviklet en drone som kan holde en hastighet på 80 kilometer i timen, ha en rekkevidde på 100 meter og samtidig følge noen som kaster seg nedover fjellsiden på ski eller sykkel. Dronen filmer i 4k 30fps (Gopro Hero 4 black), veier 1,6 kilogram og flyr i 30 minutter. Begrensingene i rekkevidde og hvor nære dronen kan fly bruker handler mest om eksisterende lov- og sikkerhetsreguleringer, sier Seeland.

I følge en instruksjonsvideo av Staaker klargjøres dronen slik:

Så lenge man har på seg sporingsarmbåndet vil dronen tilpasse høyde, avstand og fart for å kunne ta de beste bildene.
Daniel Tengs

Først folder man ut de fire beina, så setter man inn batteriet, sørger for at GoPro kamera er festet riktig, før man skrur på senderen på håndleddet og dronen er klar til å ta av (fra bakken, altså).

Når dronen er i luften er det bare å trykke på senderen slik at trackeren aktiveres. Kameraet vil alltid peke mot bruker, og man kan gjøre manuelle innstillinger for å styre retning og hastighet. Det finnes også en funksjon som muliggjør 360 grader sirkling rundt bruker.

sitat"– Det blir litt som å spørre Coca Cola om oppskriften deres.Seeland på spørsmål om hvordan teknologien fungerer"

Teknologien baserer seg på at trackeren sender informasjon til dronen om brukerens orienteringsstatus (posisjon, hastighet, lufttrykk og lignende) 200 ganger i sekundet. Basert på de utregningene beregner dronen sin egen posisjon i forkant av der brukeren er, og fremstår mindre “mekanisk”.

– Ingen andre droner greier dette, sier Seeland. Han roser programmererne bak programvaren som han mener gir dem et teknologisk fortrinn.

Gründeren mener likevel ikke i teknologien selv, men det den muliggjør som er viktig.

– Vi har fokusert på sluttproduktet, nemlig at filmen skal bli best mulig. Det har nok gjort at vi har gjort en del andre teknologiske valg enn konkurrentene våre, sier Seeland.

Han vil ikke gi flere detaljer om teknologien.

– Det blir litt som å spørre Coca Cola om oppskriften deres.

Større gründervilje i USA enn Norge

Følge-droner er navigert av en enhet på håndleddet.
Julie Evensen

Staaker planlegger lansering på denne siden av sommeren og levering iløpet av året, og i første omgang ønsker Staaker å fokusere på ekstremsport-nisjen.

– Ekstremsport er en nisje som vi kjenner godt og får god respons fra. Det er også noe av det vanskeligste å filme, så når dronen vår filmer alle typer ekstremsport perfekt kan den filme alt mulig annet også, sier Seeland og legger til.

– Våre kunder er primært i USA og Europa, derfor ønsker vi å være der.

Seeland har studert i Boston som en del av NTNU studier og kjenner entreprenørkulturen i USA.

– I USA tror de at alt er mulig til det motsatte er bevist. Det er også mer akseptabelt å gjøre feil, ingen ser ned på deg fordi du har mislyktes. Heller tvert imot, det viser hva du har lært. I Norge er det omvendt, sier Seeland.

I slutten av april var han i New York i forbindelse med Innovasjon Norges Salg- og Markedsføringsprogram, for å lære mer om global markedsføring. Det har også vært en sjanse for å styrke USA-nettverket nå som Staaker jakter på investorer.

– For å få satt i gang et produksjon må vi hente mer kapital fra investorer, og så må vi ansette et par personer til, sier Seeland.

Han er ikke overrasket over at Lily-gründere og Berkeley-studentene Antoine Balaresque og Henry Bradlow klarte samle inn hele 34 millioner dollar, cirka 300 millioner kroner.

– USA og Norge er to helt forskjellige verdener når det kommer til venture capital (startup-kapital). I Norge er det generelt vanskeligere å finne penger til en B2C hardware-startup forklarer Seeland. Støtte fra Innovasjon Norge har vært utslaggivende for at vi har kommet dit vi er idag, sier han.

Hjelper ikke å være best hvis man ikke er først

Staaker var et av bedriftene som fikk bli med da det Norske Generalkonsulatet åpnet NASDAQ børsen i New York i april.

Antonio Raposo, senior rådgiver ved Innovasjon Norge i New York bekrefter at det er forskjeller mellom norsk og amerikansk tidligfase investeringskultur.

– Konsekvensene av mangel på tilstrekkelig finansiering i produktutviklingsfasen kan være at teknologien ikke kommer tidsnok ut på markedet, sier han.

I løpet av de tolv årene Raposo har jobbet for Innovasjon Norge har han sett mange eksempler på at norsk teknologi har vært ledende, men at amerikanere har fått midler til å komme seg raskere inn på markedet. – Vi ser at norsk teknologi ofte er bedre — men at investeringer ikke kommer tidsnok, sier han.

En av måtene å få inn rask kapital tidlig er ved crowdfunding. Finansieringsnettstedet Kickstarter er en slik ordning der gründerne presenterer produktet, og der alle som liker ideen kan investere med et pengebeløp eller tilsvarende. I USA og Sverige er dette en utbredt måtte å skaffe penger. Forsalg kan også ses på som en måte å investere, ved at man kjøpe produktet før det er utviklet (forsalg), fordi de gjerne vil se at produktet blir utviklet. Da finnes det en risiko for at teknologien ikke lever opp til det som ble lovet.

Det er alle gründeres drøm å gå på børs. Seeland fokuserer i første omgang på å få lanserte det første produktet.
Julie Evensen

Det kan være grunnen til at droner som hevder de har follow-me-teknologi får mye omtale, selv om tilbakemeldinger fra journalister, drone-entusiaster og brukere på ulike forum sier at de ikke fungerer.

– Vi vil ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, sier Seeland.

Staaker og resten av de andre norske bedriftene som deltok på Innovasjon Norge sitt salg og markedsprogram fikk bli med på NASDAQ børsåpning på Times Square, i regi av det norske Generalkonsulatet i New York.

På spørsmål om Staaker ser for seg å gå på børs sier Seeland:

– Det er jo alle gründeres drøm det. Men foreløpig fokuserer vi på ting som er litt mer håndfast, som for eksempel å lansere det første produktet.

Les også
3DR Solo: Dette er den beste dronen vi noen gang har fløyet
Les også
Mathias gjør kometkarriere med dronefilm
annonse

Les også