Tek.no

Feature

Vi fikk tre en nål med roboter og 5G

En demonstrasjon av hvordan 5G kan brukes til å presisjonsstyre roboter trådløst: to styrespaker kontrollerte robotarmene som var synlige på skjermer foran meg.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
4 Jan 2020 06:00

Shenzhen / Tek.no: I år dukker 5G opp i Norge. Både Telenor, Telia og Ice har lagt frem deler av planene for den nye mobilløsningen. Men hva kan vi bruke nettet til?

Blant aktivitetene mobiloperatører og nettverksprodusenter peker på er ting som fjernkirurgi og styring av anleggsmaskiner og roboter på steder det kan være vanskelig for mennesker å oppholde seg. Vi fikk prøve noen av konseptene i Shenzhen, der Huawei hadde satt opp en hall for å vise frem teknologien.

Responstid > hastighet

Du har kanskje hørt mye snakk om at det neste mobilnettet vil være veldig raskt, med gigabithastigheter som kan tilbys i noen tilfeller. Men i praksis er det en annen egenskap som er minst like viktig; den lave forsinkelsen fra du sender en beskjed til den mottas i andre enden.

Den lave forsinkelsen krever ikke mange megabit per sekund, men rett og slett at hele nettverket responderer fort.

Tre en nål med 5G

Huawei hadde valgt tidenes mest komplekse måte å tre en nål på som en av sine demonstrasjoner av reaksjonstiden på 5G. To håndkontrollere var koblet til to robotarmer. Én av armene hadde en nål og den andre hadde en tråd.

Ved hjelp av kontrollerne og 5G-teknologi er oppgaven å tre tråden gjennom nålen. Det tok noen sekunder å gjøre det omtrent riktig, men utstyret reagerte helt uten forsinkelse. Det vanskeligste ved løsningen var egentlig å beregne akkurat hvordan de to robotarmene ville reagere på bevegelsene mine.

Gruvedrift og annen styring av anleggsmaskiner i områder der det er upraktisk eller umulig for mennesker å leve kan foregå via 5G-nettet.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Fjernstyrt gruvedrift

Et annet eksempel som det kun sto utstilt modeller av var muligheten til å fjernstyre gravere og andre anleggsmaskiner i fjerntliggende strøk.

Tanken er at det finnes mange plasser på kloden som er dårlig egnet for mennesker, av ulike årsaker. De kan være langt unna bebyggelse og kabler, eller de kan være ugjestmilde med tanke på temperaturforhold eller stråling.

Via 5G kan man se for seg en hel anleggsplass der gravemaskinføreren sitter i et varmt og godt kontor i en storby med kaffen i hånda, en stikke i den andre og grustaket i ytre Rallkattlia på en skjerm foran seg.

Eventuelt er det roboten som rydder opp etter vulkanutbrudd eller trøbbel i kjernekrafttårnet som styres.

Spilling over 5G kan bli en av måtene folk flest merker at dette er et langt raskere nettverk enn dagens 4G.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Gaming over 5G

For oss som hverken opererer eller kjører anleggsmaskiner til daglig er det kanskje alle mulighetene 5G tilbyr for gaming og liknende bruksområder som er mest aktuelle.

Da vi forflyttet oss til en annen visningshall, denne gangen i Shanghai, fikk vi prøve et bilspill over 5G-tilkobling. Her var det ikke bare flerspillerdelen som gikk og over nettet, men hele spillet med kontroll og bilder og alt ble strømmet.

5G skal også gi økt båndbredde til ting som svært høyoppløst video eller VR, men allerede i dag kan de nyeste 4G-versjoner gi opp mot en gigabit i tilkoblingshastigheter. Så den økte båndbredden 5G byr på blir neppe det aller viktigste med det samme.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Dingsen som «kjørte» det ellers ganske tungdrevne bilspillet var en mobiltelefon. Nærmere bestemt 5G-mobilen Mate 20X som var koblet opp til storskjerm. Akkurat som med synålen sto egne ferdigheter mer i veien enn noen merkbar forsinkelse.

Tek.no og Verdens Gang betalte for reise og opphold i Kina.

Les også
Stadia-sjef til Tek: Steg én er å bevise at vi er bedre enn konsoller. Steg to er å ta over spillverden
annonse

Les også