Til hovedinnhold
Feature

Se brukernes beste oktoberbilder

Disse bildene valgte vi ut fra oktober 2012.

Folk og fe

Disse bildene er hentet fra denne forumtråden, hvor du vil finne flere brukerbilder fra oktober 2012. Bilder fra januar 2013 kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte.

Les alle artiklene om leserbilder her!

Dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Vi åpner dette temmelig forsinkede ballet med dette bildet, av og med Kenneth Solfjeld.

Foto: Kenneth Solfjeld

Hver gang vi ser et av denne mannens selvportretter tenker vi at "nå må ha da ha brukt opp det motivet", men neida. Han kommer stadig vekk opp med nye og interessante bilder. Av seg selv. Akkurat dette er kanskje enda mørkere enn de pleier å være, og nettopp derfor fornyer han motivet en smule. Her er ikke ansiktet lenger rett på, faktisk ikke engang særlig synlig, og hele bildet består praktisk talt av skygger. Vi er litt nervøse for å tolke dette bildes budskap, siden det er så lett å gripe fatt i det åpenbare og snakke om depresjoner og så videre, men ser vi nøyere på bildet er det absolutt ikke sikkert at det er det det dreier seg om.

Uansett, det er et flott komponert bilde, og det negative rommet er perfekt balansert. Dette sitter som et skudd - men har han brukt opp motivet nå? Det blir det spennende å finne ut av!

MortenAR stiller også med et mørkt portrett, men ikke av folk. Av pus.

Foto: MortenAR

Og FOR et pusebilde! Her er pusen plassert i et miljø, men som er lagt såpass i skygge at det ikke dominerer bildet fullstendig ut over at det vises at det er der. I tillegg er katten vist som en personlighet og ikke en gjenstand. Et dyreportrett i ordets rette forstand, som sier noe om kattens personlighet og væremåte. Dette er en pus som er fokusert og nysgjerrig, men også litt skeptisk og tilbakeholden.

AnnetteM blir bare bedre og bedre, og denne gangen har vi plukket ut dette bildet, som vi dessverre ikke har større enn dette:

Foto: AnnetteM

Vi synes kanskje bildet er littegranne trangt komponert, men det er ikke snakk om mange millimetrene. Det kvadratiske formatet fungerer godt, og vi synes bildeflaten er godt utnyttet, samtidig som motivet sitter som det skal. Modellens blikk danner en slags diagonal som på grunn av hatten ikke leder betrakterens blikk ut av bildet. Hånden nede i hjørnet gir dybde og gjør bildet mer levende. Det er imidlertid akkurat her vi kunne tenke oss bittelitt mer rom, men det måtte som sagt ikke vært veldig mye, for ikke å ødelegge komposisjonen.

Foto: awesnes

Awesnes bidrar med dette bildet av en annen "frue" nemlig Dagros (eller hva denne kua nå heter). Uansett er det et bra dyreportrett, i all hovedsak på grunn av fotografens ståsted; nært motivet, og lavere enn vi er vant til å se det. Det er godt tenkt, og flere burde tenke nettopp på dette når de tar bilder. "Hva kan jeg gjøre for å unngå at bildet blir kjedelig, og/eller noe alle har sett før?"

Foto: fo2re

Fo2res bilde har vi i og for seg sett før, for poseringen er ganske vanlig. Likevel er bildet så bra at vi tar det med her, for det er kompetent utført. Fotografen har trukket i spakene, men ikke for hardt, og resultatet er et karakterportrett som gir en litt "gritty" følelse som passer bra med motor, fly og mekanikk. Harde motiver krever harde kontraster, og det har dette portrettet i spader.

Foto: Fotofashion

Fra lo-key til hi-key, og (forholdvis) lav kontrast i Fotofashions bilde. Et stramt komponert fotografi som helt klart er et modebilde og ikke et portrett. Her er det ikke et fjon som er feilplassert, og for en gangs skyld har vi lyst til å si at til og med signaturen er perfekt plassert.

På neste side tar vi for oss et utvalg landskapsbilder.

Landskap

Denne gangen valgte vi å samle landskap på side 2, og først ute av disse er dette bildet av Inc:

Foto: Inc

Ved første blikk hadde vi faktisk tenkt å hoppe over dette bildet, på grunnlag av at det var for postkortaktig, men da vi tittet nøyere etter så vi at dette faktisk har noe som de mange overfiltrerte og overprosesserte postkortbildene ikke har: Det er ekte. Det vil si, det er et bilde og dermed en fotografs tolkning - det er ikke ekte på det viset vi mener - men det er ikke prosessert så mye at det like godt kunne vært tegnet, malt eller rendret, slik mange kitchy postkortbilder er. Postkortmotiv er populære av en grunn; de er ved første øyesyn vakre og tiltalende. Det er bare det at det ikke er noe varig inntrykk, slik det er med dette bildet. Faktisk vil vi oppfordre fotografen her til å ta kontakt med et postkortfirma, så får vedkommende sannsynligvis litt betalt, samtidig som vi får hevet nivået på postkortfotografiene i landets turistsjapper.

Foto: Inc

Samme fotograf står bak dette bildet, som er langt fra like tradisjonelt i uttrykket som det over. Dette bildet er langt mer grafisk og trekker langt flere veksler på linjer og teksturer enn forrige bilde gjorde, som var først og fremst et stemingsbilde. Dette bildet, derimot, har en slags uro ved seg også - en slags ubalanse som vi ikke helt klarer å sette fingeren på. Det er mulig den hadde blitt borte dersom treet hadde begynt litt nærmere bildets høyre kant, men det kunne også drept hele bildet og gjort uroen for kraftig. Uansett er det eneste vi har å sette fingeren på her den litt plagsomme mangelen på gråtoner enkelte steder i himmelen. Dette hadde man redusert ved å klippe bildet ned til et kvadratisk format, noe vi tror hadde passet motivet ganske godt også.

Foto: Larsenio

Larsenios bilde er vakkert i all sin enkelhet. En dramatisk himmel speiles i en dramatisk sjø, og ikke helt midt i mellom ligger horisonten. For oss er dette et nesten abstrakt fotografi, hvor de grafiske elementene er langt vakrere og mer interessante enn hvilken virkelighet det eventuelt skal representere. Sjekk Hiroshi Sugimotos havbilder, så ser dere hva vi mener. Kanskje.

Foto: k-h-s

K-h-s har med dette bildet dratt hardt i spakene, men det er ikke nødvendigvis negativt. Ved å gjøre det, og dermed gjøre fargene kalde og bildet kornete, skapes en uvirkelig og drømmeaktig stemning som har et element av uro og drama i seg. Etter en stund begynner blikket å lete etter noe å hvile på, og gang etter gang ender det opp i området til høyre, som er fullt av spor etter kjøretøy. Sammen med den trykkende stemningen gjør dette at vi begynner å under på hva som har skjedd her, og hva som kommer til å skje.

Foto: HelenaN

Med dette bildet har HelenaN hensatt Akam-redaksjonen til bekymringsløse guttedager. Blidet er et utsnitt av en vakker og solfylt høstdag, og nesten en dør inn i en tid før boliglån og jobbpendling var kjente ord og uttrykk. Det er noe Huckelberry Finn over bildet, og vi får en nesten ubehendig trang til å slenge oss ned på rygg i gresset og drømme bort en time eller to med et strå i munnviken. I dette lille utsnittet har HelenaN stappet klart å fange så mye følelser, på en så subtil måte, at vi bare kan applaudere.

Foto: HelenaN

Med dette bildet viser HelenaN at det første ikke var noe tilfeldig blaff. En herlig detalj fra mindre natusjønne omgivelser, javel, men den samme lekenheten med våre inntrykk finner vi også her. Uten refleksjonene i asfalten har vi ingen størrelsesreferanse i bildet, og ser vi bare på dørene og veggen er det nesten som vi begynner å lure på om vi ser på en modell eller en virkelig vegg. Samtidig er dette bildet en nydelig visuell betraktning over bylivet og dets særegne estetikk.

Dette var alt for denne gang! Vi kommer tilbake med flere brukerbilder om litt, men om du i mellomtiden vil se alle bildene fra oktober 2012 kan du gjøre det i denne forumtråden og dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Les alle artiklene om leserbilder her!

Bilder fra januar 2013 kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte.

annonse