Tek.no

Feature

Vi fjernstyrte en kinesisk bil med nøkkelen

BYD er den største bilprodusenten du kanskje ikke har hørt om, men du kan allerede ha reist med et av kjøretøyene deres.

Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
29 Des 2019 12:00

Elbiler er snart ikke «bare Tesla og Nissan Leaf». En eksplosjon nye og gamle produsenter står klare med nye elektriske biler i 2020. Blant dem er kinesiske BYD som er verdenst største elbilprodusent. BYD-biler har blitt et vanlig syn på kinesiske veier og kan fort bli det også på europeiske veier.

Hvis du har sittet i en rød elektrisk buss i Oslo-traktene er faren stor for at det har vært en BYD du har sittet i. Den ovale BYD-logoen ferdes altså allerede her til lands.

Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

BYD sier selv at det er nyttekjøretøyene de skal eksportere først, og snakker ikke så mye om privatbilene sine utenfor Kina. Ennå.

Men for kort tid siden ble en lett kamuflert elbil fra BYD observert i Drammen, ifølge TV2.no.

Mobilbatterier, biler og jernbane

Vi besøkte hovedkvarteret deres utenfor Shenzhen i Kina. Richard Li er kommunikasjonssjef i selskapet og møtte oss utenfor lobbyen ved det enorme området. Han var stolt som en hane da han trakk frem at den elektriske gaffeltrucken deres nylig stjal en pris rett foran nesa på erkekonkurrenten Toyota.

Om du ikke har sittet i en BYD kan det godt hende du har «ladet en». Selskapet har nemlig jobbet med batteriteknologi siden 1995, og har blant annet stått for batterier i mobiltelefoner fra Samsung, Motorola og Huawei. Ett av batteriene som sto utstilt så ut til å stamme fra gamle Galaxy S3. De har laget biler siden 2003.

BYD står forresten for Build Your Dreams, eller «bygg drømmene dine».

Ruter

Vil stå for all transport

De siste årene har de også breiet seg utover for å lage ulike varianter av monorail-jernbane. Altså jernbane som bare krever ett enkelt, ofte hevet, kjørespor. De har to ulike testvarianter av slike baner gående i sløyfer rundt det store området sitt.

BYDs «drøm» er å stå for alle deler av transporten som er nødvendig i et samfunn. Den personlige transporten i biler og kollektivtransporten i busser og ulike varianter av tog.

Lager nesten ikke fossilbiler

Selskapet lager i utgangspunktet nesten ikke enkle fossilbiler. De har noen få billige varianter av slike også, men i hovedsak befatter de seg med hybridbiler og rene elektriske biler.

I visningsrommet deres sto det hybrider og elbiler på rad og rekke. Sist i rekken en diger, rød SUV som jeg også hadde rukket å observere noen eksemplarer av på veien i området rundt.

Det fantes også en elektrisk rallyvariant av samme bil utstilt i lokalet.

Fjernstyrt elbil

Nesten vel så imponerende var det da Richard Li fisket frem et nøkkelknippe som han umiddelbart kunne fjernstyre en stor flerbruksbil med.

– Vil du prøve, lurte han på.

– Selvfølgelig!

Nøkkelknippet ga styring på frem, tilbake og ratting. Noen racerfakter var det ikke snakk om. Hastigheten begrenset seg nok til det som var en kilometer eller to i timen - vesentlig saktere enn du triller en sykkel når du går.

Løsningen virket likevel både enkelt og godt. Jeg rakk å trekke pusten bittelitt fra jeg trykket til bilen begynte å bevege seg, men den stoppet på flekken da jeg slapp knappen. Løsningen virket svært velegnet til hovedformålet sitt: enkel parkering i trange rom der du sliter med å komme deg ut. For eksempel i en bitteliten garasje.

Ved siden av andre biler må man likevel forvente at ikke alle har de samme funksjonene, så det kan være uklokt å parkere en centimeter unna neste bildør.

Det hele er selvfølgelig noen hakk mindre avansert enn i en Tesla med Summon. Men så har det også et litt annet bruksområde. De heftigste BMW-ene har hatt liknende løsninger en stund, men både BMW og Tesla er flere hakk dyrere enn BYDs rimelige og elektriske MPV.

Tek.no

Som for de fleste elbiler på planeten er dingsefaktoren tilsynelatende viktig også for BYDs biler. Dermed har de fleste av dem en forholdsvis stor underholdningsskjerm plassert i midten. Skjermen står normalt sett i bredformat, men den står på et motorisert feste og kan snu seg rundt ved behov - for eksempel ved navigering.

Vi fikk sitte på en prøverunde med både den nye hybrid-SUV-en og en av de billigere elbilene fra selskapet. Og det var lite merkbart ved dem som tilsa at dette skulle være billige biler fra et kinesisk selskap som knapt er forbi konfirmasjonsalderen.

Den minste og billigste bilen føltes som en mellomting mellom en Volkswagen Golf og en Polo. Om den lave prisen var merkbar på noe sted så var det størrelsen, for innredningen og kvaliteten virket som den burde kunne stå seg mot det meste vi kjenner i norske butikker.

Den store SUV-en var langt mer luksuriøs, slik store SUV-er pleier å være. Og med en lovet akselerasjon fra 0 til 100 på rundt fem sekunder ble det også tid til å tråkke på gasspedalen. Den sparket forholdsvis sprekt fra seg, men den hadde ikke allverdens tumleplass på veien rundt hovedkvarteret.

Det hadde nok blitt litt dårlig mottatt om vår (PR-)mann kjevla ut et par kolleger for å imponere en nordlending med heftig akselerasjon.

Ikke akkurat prangende

Bilprodusentens hovedbygning var en sliten gammel bygning som virket vesentlig eldre enn bilprodusenten selv, og sto i skarp kontrast til mange av de prangende kinesiske praktbyggene. Den strakk seg langt og lenger enn langt, med et innbydende inngangsparti, men med dører lenger inn i korridorene som bar preg av lang tids bruk.

Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

På ett tidspunkt gikk vi forbi dører merket med «presidentens kontor». Bortsett fra at det var gardiner for glasset i døren og lenger enn vanlig frem til neste dør, var det ingenting som virket mer prangende eller mer luksuriøst med de dørene enn med resten.

Det mest prangende ved hele bygningen og området er nok de to forskjellige jernbanene som mer eller mindre er bygget inn i den. Den ene brukes faktisk daglig av BYDs ansatte, som blir trukket en slant fra bankkontoen sin når systemet ser ansiktene deres.

Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Oppdatert 30.12.2019: I den opprinnelige saken sa en bildetekst at Volvo var svensk-kinesisk og at Solaris var italiensk. Personbilvirksomheten er kinesisk eid, men selskapet som lager busser og lastebiler er svensk. Og Solaris er fra Polen. Bildeteksten er rettet.

annonse