Til hovedinnhold
AnbefalingDisse PC-spillene bør du prøve

Disse indie-spillene bør du prøve

Her er fire nedlastbare perler.

Side 1

[Gamer.no]: Det vrimler av spill på PC-plattformen, og dessverre flyr majoriteten av indie-spill forbi både oss og andre nettsteder uten at vi får tid eller mulighet til å dekke dem skikkelig. I denne artikkelen har jeg tatt for meg fire nedlastbare PC-spill som vi ikke har anmeldt tidligere, men som alle fortjener å prøves. Det eneste de har felles er at jeg har funnet dem interessante nok til å kjøpe dem til «fullpris» og spille dem utenom jobben på Gamer.no.

Luxor Evolved

Luxor Evolved følger i fotsporene til spill som Pac-Man Championship Edition og Space Invaders: Infinity Gene. Det tar et gammelt og høyt elsket konsept, bytter ut den gamle grafikken med fargerik vektorgrafikk, legger til noen moderne funksjoner og skrur opp intensiteten et par hakk. Det fungerer ypperlig.

Konseptet i Luxor-spillene er det samme som i PuzzLoop og Zuma, og det er i seg selv både enkelt, elegant og vrient å beskrive. Fargede kuler kommer rullende ut av en åpning, og følger en bane som snirkler seg rundt på skjermen, før den kommer til en ny åpning. Poenget er å hindre kulene i å komme frem, noe du ironisk nok gjør ved å skyte flere kuler opp i kulebanene. Får du på denne måten tre eller flere kuler med samme farge etter hverandre, vil de forsvinne. Slik kan du også skape kjedereaksjoner.

Spillet blir raskt hektisk. Kulene ruller i utgangspunktet sakte, men det blir flere og flere av dem og det tar ikke lang tid før de har dekket mesteparten av banen og du frenetisk forsøker å holde de siste centimeterne før målet ledige. Uhell straffes dessuten hardt. Hvis du ikke er nøyaktig nok, og skyter en grønn kule opp mellom to hvite kuler i det du egentlig siktet på den grønne kula ved siden av, har du plutselig gjort ting ekstra vanskelige for deg selv. Da må du finne en måte å fjerne den grønne kula igjen før de hvite kulene kan kombineres og tas bort.

Luxor Evolved gir deg imidlertid en rekke hjelpemidler som du kan bruke når ting blir vanskelige. Disse inkluderer alt fra bomber som sprenger alle kulene i en viss radius til å få alle kulene til å rulle bakover i en viss periode. Hjelpemidlene blir et veldig viktig element i spillet, fordi ting går ekstremt kjapt og du trenger alle fordelene du kan få.

Som mange andre gode arkadespill er det essensielt å oppnå god flyt når du spiller. Hvis du er i riktig mental modus kan du klare det utroligste, men hvis du ikke helt henger med i svingene kan det bikke over til å bli frustrerende. Det kjennes imidlertid herlig når flytfølelsen kommer og du klarer det ene underverket etter det andre.

Underveis belønnes du med stadig kraftigere spesialegenskaper, og det låses stadig opp nye ting mellom brettene. Variasjonen er heller ikke til å klage på; fra bonusnivåer med spesielle regler til brett inspirert av klassiske arkadespill (klarer du å identifisere dem alle?) og «bosser» som må overvinnes på unike måter, er dette et spill som liker å overraske.

Luxor Evolved er svært vanedannende, både ser og høres flott ut og byr på mye moro i flere vanskelighetsgrader. Liker du spill hvor du må handle raskt og tenke raskere er dette absolutt et spill du bør skaffe deg.

Luxor Evolved kan kjøpes direkte fra utviklerne eller fra Steam.

Luxor Evolved: 8/10 Svært godt

Bang Bang Racing

Bang Bang Racing er et fargerikt, arkadepreget bilspill hvor handlingen sees ovenfra. For gamere som har vært med en stund kan jeg sammenligne det med den svenske kultklassikeren Ignition, eller finske Death Rally. Enda eldre inspirasjonskilder inkluderer nok Supercars-serien og Super Sprint.

Spillet starter ikke så veldig lovende. Som mange andre bilspill gjør det nemlig en aldri så liten nybegynnerfeil: De første bilene du får tilgang på er langsomme og, ærlig talt, ganske kjedelige. Du virrer rundt på banen uten å egentlig føle noen særlig spenning eller utfordring, og jeg kan se for meg at mange spiller Bang Bang Racing i ti minutter før de blir lei og hopper over til neste spill. Med Steam-salg og indie-pakker i hytt og pine har de fleste PC-spillere en overflod av spill både på og utenfor Steam, og hvis ikke en ny utgivelse hekter dem raskt er det lett å droppe den til fordel for noe annet.

Heldigvis blir det bedre når bilene får noen virtuelle hestekrefter og fartsfølelsen kommer snikende. Da blir spillet raskere og mer spennende, og etter hvert ganske så vanedannende. Datamotstanderne byr dessuten på god motstand, så det skal ikke så mange feilene til før en god ledelse kortes ned til ingenting. For å holde deg på topp må du bruke nitro, som gir deg litt ekstra hastighet i en kortere periode. Slik nitro bygger du opp over tid, men den letteste måten å skaffe nitro på er ved å svinge innom depotet en gang hver runde. Der kan du også reparere bilen om du trenger det.

Spillet har ikke våpen, slik som for eksempel Death Rally, men rundt om på banene befinner det seg tønner med både vann, olje og mer eksplosive saker i. Sistnevnte sprenger litt etter at du har krasjet i dem, og er en god måte å skape trøbbel for bilene som kommer bak på.

Bang Bang Racing er et solid og morsomt racingspill, med god grafikk og lyd. Hovedkampanjen er over etter et par timers kjøring, men spillet har også flerspiller og ulike mesterskap som du kan spille om du har lyst på mer. Dette er uansett ikke et spill jeg regner med man bruker mange timer på; selv var jeg ganske fornøyd etter å ha fullført hovedkampanjen, men hvis det ikke var så mye annet som fristet meg ser jeg for meg at jeg lett kunne tynt litt ekstra moro ut av spillet.

Bang Bang Racing er tilgjengelig på iPad, Xbox 360, PS3 og PC. PC-versjonen finner du blant annet på Steam.

Bang Bang Racing: 7/10 Godt

Les om to spill til på neste side »

Side 2

The Sea Will Claim Everything

The Sea Will Claim Everything er et førstepersons pek-og-klikk-eventyr satt til The Fortunate Isles, i fantasiverdenen Lands of Dream. Du får tilgang til denne verdenen via PC-en din, og spillet er hele tiden tydelig på at du ikke spiller en eller annen oppdiktet person, men deg selv der du sitter og fjernstyrer et slags «vindu» rundt i den fantastiske drømmeverdenen. Figurene du møter tiltaler derfor deg og ikke din representasjon i spillet.

Handlingen begynner i et merkelig, levende og bebodd hulesystem som kalles Underhome. Det er eieren av dette «hjemmet» som har tilkalt deg; banken mener de eier boligen hans, og truer med å kaste ham og alle de andre beboerne ut. Han skjønner ikke hvordan dette kan ha skjedd, og ber deg om å finne ut om de virkelig har rett til det. Men først må du finne en vei ut av Underhome, som har fått panikk etter bankens mislykkede husinvasjon og stengt alle inngangene.

Det jeg liker best med The Sea Will Claim Everything er at det har noe å si. Det er en fabel med snakkende, menneskelignende dyr i de fleste hovedrollene og en fantasifull verden som bakteppe, men det handler egentlig om noe som skjer i vår egen tid. Det tar ikke lang tid før du gjenkjenner Hellas, Tyskland og EU, finanskrisen og «den arabiske våren». I takt med hvordan du stadig gjenkjenner mer og mer fra den virkelige verden, merker du også hvordan spillet, som begynte så søtt, blir mørkere og mørkere. Det er ikke hyggelig, det som skjer i The Fortunate Isles.

Sånn sett kan det nok være at hvor godt du liker The Sea Will Claim Everything avhenger litt av hvor enig du er i hva det har å si, men uansett hvor man står politisk synes jeg det er godt å se spillmakere ha baller til å si noe om samtiden vår. Det skjer ikke alt for ofte. Budskapet kommer dessuten frem på en veldig effektiv måte, og jeg ble faktisk genuint sint på grunn av noe som skjedde i spillet. Sannsynligvis var det akkurat den reaksjonen spillskaper Jonas Kyratzes ønsket.

Men The Sea Will Claim Everything er mye mer enn en politisk kommentar. Det er et solid, stort eventyr med massevis av varierte situasjoner, mange gode og underholdende nøtter og en bråte troverdige og interessante figurer. Det minner faktisk litt om de gamle teksteventyrspillene fra Infocom i struktur — en åpen verden med gåter som kan løses i ditt eget tempo og ganske ofte den rekkefølgen du selv ønsker. Om det har noen problemer, må det være at enkelte viktige gjenstander kan være litt for godt gjemt på skjermen, men frustrasjon over manglende fremgang var noe jeg opplevde svært sjeldent under spillingen.

Grafikkstilen virker ved første øyekast litt barnslig, men den er sjarmerende og det er mye liv i tegningene. Det beste ved presentasjonen er imidlertid musikken; jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier dette spillet har noe av den flotteste spillmusikken jeg har hørt på en stund. Alt i alt er The Sea Will Claim Everything et eventyr utenom det vanlige, som jeg er svært glad for at jeg tok sjansen på å prøve. Jeg tror du også vil være det.

The Sea Will Claim Everything kjøpes DRM-fritt fra utvikleren.

The Sea Will Claim Everything: 8/10 Svært godt

Vessel

La meg si det først som sist: Vessel er genialt. Det er en blanding av plattformspill og hjernetrim — litt som Valves klassiske Portal, egentlig, men også helt annerledes. Dette er et rent todimensjonalt spill, og i stedet for å ha et «våpen» som skyter portaler har du et som skyter vann og andre væsker.

Det første du legger merke til når du starter er spillets realistiske simulering av nettopp væsker. Vann og andre våte substanser spruter og renner på autentisk vis, og det er både imponerende og fascinerende å se på. Denne væskesimuleringen er sentral i spillet, og mye handler om å manipulere væskene slik at de gjør det du trenger for at du skal komme videre. Jo lenger du kommer, jo flere forskjellige væsker får du tilgang på. Noen lyser i mørke, andre eksploderer når de kommer i kontakt med hverandre og andre igjen kan være livsfarlige.

Men den virkelige genistreken skjer når du får mulighet til å skape såkalte «fluroer». Dette er små vesener laget av en kombinasjon av et frø og væske, som oppfører seg på fastsatte måter. Noen hopper rundt for å skru på brytere, andre søker hele tiden mer væske slik at de kan bli større og andre igjen er alltid på jakt etter lys eller mørke. Du må utnytte deg av de forskjellige fluroenes unike egenskaper og samspillet mellom dem for å løse spillets stadig mer avanserte gåter, og du kan selvsagt lage fluroer av alle de forskjellige væskene i spillet.

Det hele begynner ganske enkelt, men i løpet av de 10-20 timene Vessel tar å fullføre blir nøttene stadig mer intrikate. De blir imidlertid aldri for vanskelige — som i andre klassiske hjernetrimmere lærer du underveis, og etter å ha spilt i ti timer ser du umiddelbart muligheter du aldri ville sett etter fem. Imponerende nok slutter spillet aldri å utfordre. I stedet er det alltid akkurat så vanskelig at du må tenke så det knaker, og akkurat så lett at du finner løsningen selv. Ganske perfekt, med andre ord.

De beste hjernetrimspillene kjennetegnes av at du føler deg smart når du spiller dem. Slik er Vessel også. Å gradvis pusle frem løsningen på en gåte, som kan ta alt fra noen minutter til et kvarter eller til og med mer, gir en ekte følelse av triumf. Samtidig følte jeg meg noen ganger mentalt utladet etter å ha løst en gåte, da de individuelle nøttene gjerne kan ta mellom 15 og 30 minutter å fullføre. Da er det ikke alltid så fristende å hoppe rett på neste nøtt, men det er heller ikke nødvendig. Vessel fungerer vel så godt i små doser som i store.

Det hele akkompagneres av stemningsskapende musikk og en ganske spesiell grafikkstil, og totalpakken er et velprodusert, intelligent og unikt indie-spill som har fått langt fra den oppmerksomheten det fortjener. For min egen del er Vessel et av årets høydepunkter, og jeg gleder meg til å se hva utviklerne får til neste gang.

Vessel kan kjøpes direkte fra utviklerne. Da får du DRM-fri versjon og Steam-nøkkel på kjøpet.

Vessel: 9/10 Klassisk

Les også: Anmeldelse av Indie Game: The Movie
Les også: — Det har blitt hipt å kjøpe indiespill

annonse