Tek.no

Analyse OLED versus kvanteprikker

Hva blir den neste store TV-teknologien?

Vi oppsummerer hva de store produsentene driver med.

Ole Henrik Johansen / Tek.no
23 Sept 2016 15:54

Store teknologimesser er en arena hvor du får oppleve siste skrik. For TV-entusiaster er det to arenaer som gjelder; CES i januar og IFA i september. Nå har nettopp IFA-messen lukket sine dører for i år, og i luften ligger det nok en ny teknologikrig mellom TV-produsentene frem mot CES igjen åpner dørene i januar.

Mens vi for noe år siden hadde en pågående feide mellom LCD og plasma, er det nå OLED mot kvanteprikker som er de nye hovedpersonene.

  • For mens LG har lokket giganter som Philips og Panasonic over på sin OLED-teknologi, satser Samsung knallhardt på ørsmå kvanteprikker. Og mens kamphanene gjør seg klare til kamp, har Sony tilsynelatende inntatt tilskuerplassen.

Dette er dagens situasjon:

  • LG utvikler sin OLED-teknologi videre, som de altså er alene om i verden – og som alle andre produsenter må kjøpe av dem. I tillegg har de også en rekke LCD-modeller.
  • Philips lanserte i høst sin første OLED-TV, og utover denne modellen har selskapet kun LCD-skjermer i sortimentet sitt.
  • Panasonic har allerede en OLED-modell ute i markedet, samt hintet til nye generasjoner under IFA. Utenom OLED-TV-en, lager de også en rekke serier med LCD-skjermer.
  • Samsung sier tydelig at OLED ikke er fremtiden for selskapet, og under IFA var budskapet spikret på alle standene; de satser tungt på kvanteprikker. Per i dag har de kun LCD-TV-er – med og uten kvanteprikker.
  • Sony lanserte en ny LCD-modell under IFA, men holder fortsatt kortene tett til brystet om hvilken teknologi eller retning de vurderer videre. Også denne giganten har kun LCD-TV-er i produktkatalogen sin, selv om de var de første som lanserte en OLED-TV i 2008.

LG bygger videre på sin OLED-teknologi

Etter å ha slått Samsung i kampen om OLED-teknologien, er LG nå den aller største produsenten av OLED-paneler til TV-er i verden. De første modellene kom allerede for et par år siden, men det siste året har selskapet i tillegg startet å selge teknologien til andre produsenter.

Den første produsenten som kastet seg på dette tilbudet ble Panasonic, som under fjorårets IFA lanserte sin aller første OLED-TV.

Ole Henrik Johansen / Tek.no

De nyeste OLED-modellene til LG fikk vi en smakebit av under årets CES-messe i starten av året, mens de under årets IFA ikke slapp noen flere modeller. I stedet viste de frem prototyper som kunne gjengi 120 bilder i sekundet, også kjent som High Frame Rate (HFR). Et imponerende skue, og samtidig antagelig et hint om hva vi har i vente fra produsenten i løpet av året som kommer.

At vi med tiden får TV-er som håndterer 120 bilder i sekundet ligger i kortene, hvor blant annet ITU slapp sine nye retningslinjer for nettopp produksjon av materiale med den høye bildefrekvensen tidligere i år.

LG har hatt for vane å satse tungt på nylanseringer under CES-messen fra syndenes by, og trolig får vi flere modeller å kikke på i starten av neste år.

Ole Henrik Johansen / Tek.no

Philips omsider med ny toppmodell

En produsent som også kjøper paneler fra LG er Philips. Selskapet som de siste årene har satset på LCD, og lansert flere toppmodeller med denne teknologien, går nå altså nye veier.

Den nye strategien har ligget i kortene siden i fjor, da selskapet viste frem en ny toppmodell med LCD-teknologi. Lanseringsdatoen ble stadig utsatt, og da flere medier begynte å etterlyse det nye flaggskipet så var beskjeden klar; vi kommer med OLED i stedet.

Ole Henrik Johansen / Tek.no

Så overraskelsen var ikke gigantisk når en toppmodell med OLED dukket opp under årets IFA, dog var prisen overraskende spiselig til denne teknologien å være. Prisen var nemlig satt til rett over 30 000 kroner, slettes ikke så ille for en 55 tommer toppmodell med denne teknologien å være.

Samtidig fikk vi en rask innføring av selskapets teknologi-geni, Danny Tack, som viste oss hvor mye bedre sortnivået var på teknologien versus fjorårets toppmodell med LCD. Sortnivået er en av OLEDs aller største styrker, og sammenlignet med LCD-en var forskjellen enorm i det mørke rommet.

TV-en kommer i butikkene senere i år, og så raskt den kommer står vi klare til å kaste oss over produktet. Det lille vi fikk se på messegulvet var en flott toppmodell, som er den eneste OLED-TV-en som kan skilte med Ambilight – Philips sin egen lysteknologi.

Panasonic jobber med neste generasjon

Panasonic ble det første selskapet som tok i bruk OLED-panelet til LG, og det skjedde med brask og bram under fjorårets IFA. Det ble ingen ny modell i år, selv om det svirret rykter rundt en ny modell i forkant av messen.

Ole Henrik Johansen / Tek.no

Dog klarte ikke selskapet å holde helt munnen, og viste frem noen få grafer av hva de jobber med. Her skal blant annet neste generasjon bli langt bedre på å vise detaljer i mørke partier.

På standen hadde dessuten selskapet en prototype stående, og selv om vi ikke hadde noe å sammenligne direkte med, var det helt klart at detaljene i sortnivået var helt rått.

Med andre ord ga selskapet tydelig beskjed om at de jobber videre med OLED, og at vi nok kan forvente en ny modell i året som kommer. Om vi allerede får en smakebit under CES i januar vil tiden vise.

Samsung går mot strømmen

LGs OLED-panel virker å finne veien til flere og flere produsenter, men deres erkerival nekter å følge etter. Under årets IFA-messe var standen til Samsung preget av helt andre ting enn OLED.

Ole Henrik Johansen / Tek.no
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Budskapet er nemlig at selskapet mener kvanteprikker er fremtiden. Disse brukes i dag som et filterlag foran baklysdiodene på skjermer med LCD-paneler. På denne måten har selskapet kvittet seg med tradisjonelle måter å løse baklyset på, hvor diodene ble belagt med fosfor.

Med kvanteprikker får nemlig LCD-skjermene et kraftig løft både i fargegjengivning og lysstyrke, noe som igjen har resultert i gode HDR-TV-er. Men det stopper neppe her for Samsungs del.

Det går allerede rykter om at de jobber med en teknologi som har fått navnet QLED, hvor kvanteprikkene skal gjøre «hele jobben» i panelet, og skape både skape lys og farger.

Neste messe-stopp blir CES for Samsung, og her kan det godt hende vi får se mer av den litt mystiske utviklingen av kvanteprikkene.

Nå er det viktig å presisere at Samsung ikke er alene om å lage LCD-TV-er med kvanteprikker. Her er andre produsenter som både LG og Sony også på banen. Men et eventuelt steg videre fra dagens måte å løse teknologien på vil plassere selskapet i en ny utfordrer-situasjon.

Hva med Sony?

Under årets IFA-messe fikk vi altså se at flere av de største TV-produsentene tok til seg tilbudet om å kjøpe LGs OLED-panel, og at Samsung satser på å videreutvikle kvanteprikker.

Dog er det en elektronikkgigant som fortsatt velger å spille med kortene tett til brystet.

Ole Henrik Johansen / Tek.no

Sony lanserte riktignok en ny toppmodell med LCD-teknologi, og denne skulle vise seg å være noe av det beste du får kjøpt på markedet i vår testlabb.

Det skal med andre ord mye til å avskrive LCD-teknologien ennå, men likevel har altså de fleste andre produsentene gått ut med hvilken retning de ønsker seg videre – mens Sony selv velger å sitte rolig i båten enn så lenge.

På spørsmål om de snart kommer med noe ny TV-teknologi ble vi kun møtt med et tomt svar og et lurt smil under messedagene, så hvem vet hva produsenten har i ermet.

CES har også tradisjonelt sett vært en arena for Sony har vist frem ny skjermteknologi, og vi kan bare famle rundt i blinde om hva selskapet eventuelt kan trekke opp av hatten om noen måneder.

Ny kamp kan komme kundene til gode

Det er ingen tvil om at LCD vil være den billigste og vanligste teknologien blant TV-skjermer i en god stund til. Men at OLED, og en alternativ løsning fra Samsung, vil bli potensielle og verdige konkurrenter til dagens konge på haugen er det heller ingen tvil om.

Ole Henrik Johansen / Tek.no

LG er fortsatt den desidert største produsenten av OLED-paneler, og det at de velger å selge disse videre til konkurrentene kan komme oss brukere til gode.

Nå hiver også Philips seg inn i kampen, og prislappen ble ikke så sviende som vi først hadde trodd. Den koster likevel over 30 000 kroner, som jo en stiv pris i seg selv for en 55 tommer stor TV.

Også LG selv starter å tilby skjermer til en fornuftigere pris, hvor du i skrivende stund kan kjøpe selskapet B6-modell til under 25 000 kroner, vil OLED forbli en teknologi for de med stor kjøpsvilje enn så lenge.

Men som med all ny teknologi så er det de såkalte «early adopters» som må bane veien og kjøpe produktene til en sviende pris – før produsentene ser interessen og dropper prisene så resten av oss kommer etter.

Vurderer du å kjøpe deg ny TV?
Her er våre beste kjøpsanbefalinger til deg »

Les også
Samsung snart i gang med produksjon av ny OLED-teknologi
Les også
OLED smadret QLED i britisk blindtest
Les også
Ett av disse kunstverkene er en TV
Les også
Vi fant Panasonics nye OLED-flaggskip i et lite hjørne på CES
Les også
Vi oppsummerer et år med store lanseringer og nyheter
Les også
Panasonic vil utfordre OLED-TV-ene med ny LCD-teknologi
Les også
Sonys toppmodell i 2017 vil trolig være en OLED-TV, ifølge ryktene
Les også
Nå lanserer Samsung en kurvet spillskjerm med kvanteprikker
annonse