Tek.no

Korttest Andersson PRB 3.0 Jump Starter

Mobilladeren som er kraftig nok til å starte bilen din

Og den koster ikke en formue.

Denne nødladeren starter bilen din.
Ole Henrik Johansen / Tek.no
5 Apr 2020 06:00

I Tek får vi forespørsler om å teste mange ulike dingser. En av dem som fanget vår interesse var en ganske unik nødlader, kalt Andersson PRB 3.0 Jump Starter.

Vi har testet mange store nødladere de siste par årene, men det som skiller denne nødladeren fra resten, er at den ikke bare kan lade mobilen, men også forsyne biler med startstrøm.

Vår første tanke var at dette høres for godt ut til å være sant. Produktet lover til og med at du skal kunne starte en bil med opptil 3,5 liter stor diesel- eller bensinmotor 20 ganger. Og det til under 600 kroner.

Og når noe høres for godt ut til å være sant, så må det jo testes!

Derfor lot vi en VW Polo stå med lysene på slik at den gikk tom for batteri. Bilen har langt fra noen 3,5 liter stor motor, men det var den bilen vi hadde for hånd akkurat da.

Andersson PRB 3.0 Jump Starter

Andersson PRB 3.0 Jump Starter

sitat"Klarte fint å starte en bil. Ellers en grei nødlader. "
  • Krysse av
    Klarer å starte en bil flere ganger
  • Krysse av
    Hendig lommelykt
  • Krysse av
    Egen lader som fyller raskt opp
  • Krysse av
    Egen koffert
  • Krysse av
    Grei pris
  • Krysse av
    Greit med batterikapasitet
  • Bytt
    Stor og klumpete som ren nødlader
  • Bytt
    Kun èn ladeport med rask lading
Andersson PRB 3.0 Jump Starter er ingen liten nødlader.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Stor og klumpete

Som nevnt så har vi testet mange store nødladere, og denne varianten fra Andersson er blant de aller største rent fysisk.

Så vurderer du å kjøpe denne nødladeren kun for å tanke mobilen eller nettbrettet ditt opp med strøm, så finnes det langt nettere løsninger.

Men med tanke på at den faktisk skal kunne starte en bil, er den ikke stor i det hele tatt. Produktet kommer i en koffert, hvor du i tillegg til selve nødladeren får et sett med startkabler til bil og en egen lader.

Produsenten opplyser at nødladeren skal holde på strømmen i seks til ni måneder, altså kan du i teorien ha kofferten liggende i bilen til uhellet skulle være ute. Dessverre er dette ikke noe vi hadde tid til å etterprøve.

Nødladeren kommer i en egen koffert.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Ikke særlig imponerende som mobillader

Selve laderen har ikke så enormt med kapasitet som størrelsen skulle tilsi. Den har en oppgitt kapasitet på 8.000 mAh med strøm, mens vi har sett fysisk mindre nødladere by på godt over 20.000 mAh tidligere.

Den er også litt «gammeldags» med tanke på tilkoblinger. Blant annet så gir kun den ene av de to vanlige USB-ene mer enn 1 ampere lading. Den har heller ingen moderne alternativer som USB-C, eller mulighet for såkalt Power Delivery. Nødladeren lades opp via en tradisjonell micro-USB-kobling.

Utenom litt dårlig utvalg i ladeporter, så har du en egen lommelykt-funksjon som nok kan komme til nytte om du må åpne panseret på en bil og gi hjelpestrøm en mørk kveld. Og du har fire dioder som viser hvor mye kapasitet som er igjen.

Selv om dette er en nødlader som kan lade opp mobiler og andre dingser, har det ikke vært hovedfokuset vårt i testen. Det virker tross alt mer som en batteristarter som også kan lade en mobil, enn den andre veien.

Når det er sagt så vi fikk ladet en telefon med 3500 mAh-batteri et par ganger. Det betyr likevel at den holder ganske så bra ut ifra hva produsenten påstår den skal. Hvilket ikke alltid er tilfelle, noe vi har erfart flere ganger de siste par årene.

Du setter startkablene på før du kobler de til nødladeren.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Den starter en bil!

Det er altså en liten VW Polo 1.2 liter som skal til pers som forsøkskanin. Med andre ord er dette langt fra noe sportsbil, og den burde ikke være så krevende å starte som eventuelle motorer på opp mot 3,5 liter som produsenten mener nødladeren kan klare.

Startkablene følger med i kofferten, og ifølge bruksanvisningen er det viktig at du starte med å klemme på pluss-polen først, før du setter den andre klemmen på jord.

Når dette er gjort så kan du ta vekk en liten gummiklaff på nødladeren, hvor du kobler startkablene til ved hjelp av en egen kobling.

Motoren vi starter er langt fra noe monster.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Vi må si at kablene virker urovekkende tynne, og vi har ikke store forventninger når laderen kobles til batteriet. Bilen er så tom for strøm at vi er nødt til å manuelt måtte låse den opp. Det var null tegn til liv når vi prøve å vri over tenningen før nødladeren ble koblet til.

Men med nødladeren koblet til, starter bilen uten problemer. Vi utfører den samme prosedyren flere ganger, og motoren våknet til live hver gang. Vi gir oss til slutt på syvende forsøket, men fortsatt så viser diodene på laderen at det er flere forsøk med kapasitet igjen.

PS: Vi kommer til å etterprøve nødladeren på en bil med en større motor. Nærmere bestemt en tre liters diesel. Dersom denne ikke klarer å startes, vil testen oppdateres.

Kort oppsummert

Ettersom vi ble litt for fokusert på å finne ut hvorvidt man faktisk kunne starte en bil eller ei med dette produktet, velger vi å ikke sette en karakter. Rett og slett fordi vi ikke har testet nøyaktig nok hvor godt den presterer som nødlader.

Som kun en nødlader er ikke Andersson PRB 3.0 Jump Starter spesielt imponerende om vi for eksempel ser på størrelsen. Den er for det første stor og klumpete sammenlignet med mange andre nødladere som har minst like god kapasitet.

Den er heller ikke toppmoderne om vi ser på utgangene du har til rådighet, og heller ikke på mengden strøm den kan levere. Én utgang med 2.1 ampere og én med 1 ampere er ikke særlig imponerende i 2020.

Heller ikke en micro-USB-inngang for å fylle opp nødladeren er spesielt moderne. En USB-C hadde vært et bedre valg. Likevel er det verdt å merke seg at du i tillegg kan tanke opp med en egen lader – som får jobben gjort langt raskere.

Likevel er vi fascinert og imponert over at denne lille nødladeren også kan brukes til å starte en bil – selv om tanken på å legge til denne funksjonen faller mer naturlig enn mange andre kombinasjoner man ser i dingse-verden.

Nå hadde riktignok ikke bilen vi brukte noe monster av en motor, kun en 1.2-liters bensinmotor, men klarte vi fint å starte bilen en rekke ganger på rad uten at effekten fra nødladeren dabbet av.

Det er fortsatt et stykke igjen før vi hadde startet bilen 20 ganger slik produsenten av nødladeren lover, og vi vil prøve på en større motor etter hvert. Men like fullt vil det være kjekt å ha en slik lader i bilen om uhellet skulle være ute, og skulle mobilen mangle strøm i stedet gjør den også jobben greit med å lade opp denne.

Andersson PRB 3.0 Jump Starter

Andersson PRB 3.0 Jump Starter

sitat"Klarte fint å starte en bil. Ellers en grei nødlader. "
  • Krysse av
    Klarer å starte en bil flere ganger
  • Krysse av
    Hendig lommelykt
  • Krysse av
    Egen lader som fyller raskt opp
  • Krysse av
    Egen koffert
  • Krysse av
    Grei pris
  • Krysse av
    Greit med batterikapasitet
  • Bytt
    Stor og klumpete som ren nødlader
  • Bytt
    Kun èn ladeport med rask lading
annonse

Les også