Til hovedinnhold
SniktittFord F-150 Lightning

Over 1100 kilometer i den elektriske pickupen Ford F-150 Lightning

Ole Henrik Johansen / Tek.no
Ole Henrik Johansen

Som redaksjonens dinosaur hva gjelder bil, har valget de siste årene falt på en solid traver i form av en 2013 modell Toyota Hilux med en treliters dieselmotor.

Grunnen til at jeg ikke har gått over til en elbil er enkel: Det har frem til nylig ikke vært noen modell som har kunnet gjøre alt min trofaste pickup kan per i dag:

  • Ha grei plass til fem personer
  • Ha god plass til bagasje og hunder (takket være et planlokk)
  • Ha god fremkommelighet med firhjulstrekk – også i skog og mark
  • Ha lov til å trekke en stor og tung henger

Omsider en skikkelig svær elektrisk pickup

Alternativene, og litt drømmen, har i flere år vært en amerikansk pickup som er enda større i størrelse. Og som gjerne har en åttesylindret motor med appetitt på fossilt brennstoff.

Problemet har bare vært at dersom du vil ha plass til hele familien i en slik bil, har avgiftssystemet gjort det helt uspiselig dyrt. Og ikke minst har utviklingen i drivstoffpriser de siste årene gjort det mindre og mindre interessant.

Men i fjor fikk jeg prøve en elbil som har fattet min interesse: Ford F-150 Lightning.

Bilen kan ha fem seter uten at du betaler en formue i avgifter – selv om du likevel må ut med en solid million kroner for et eksemplar – og du kan trekke opp mot 3500 kilo henger. Og det er en tøff pickup med firehjulstrekk.

Men hva med rekkevidden? De siste par ukene har jeg tilbakelagt litt over 1100 kilometer for å finne ut litt mer om dette.

Ford F-150 Lightning leveres både på hvite og grønne skilter. Prislappen for modellen vi testet var 1.060.000,-
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Overraskende kurant rekkevidde

Under perioden har jeg prøvd meg frem med litt forskjellige konfigurasjoner for å se hvordan det påvirker rekkevidden.

Her er variantene jeg har målt med:

  • Alene i bil med diverse kjøring i by, på landevei og motorvei (fra fem pluss til minus ti grader)
  • Med fem personer i bilen, også ved kjøring i by, landevei og motorvei (rundt minus én grad)
  • Kjøring med fire personer i bilen og last på planet slik at totalvekten var rett under 3500 kilo totalt (rundt null grader)
  • Kjøring med to personer i bilen og båthenger på slep der hengeren veide rett under 1600 kilo totalt (rundt to til null grader)
  • Kjøring alene i bilen med tung henger (minus fem til syv grader)
Her ser du snittforbruket etter rundt to uker med testkjøring nå og da.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Snittet på 33 kWt per 100 km over hele perioden

Kjørestilen min vil jeg si er på det jevne. Det er stort sett en litt bedagelig variant hvor man ligger på fartsgrensen, uten for mange forbikjøringer eller kraftige akselerasjoner – selv om denne bilens evne til å ta deg fra 0 til 100 km/t på rett over fire sekunder kan være ganske spennende innimellom.

Planet på denne F150 er langt større enn på hiluxen.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Uansett sto forbruket på 33 kilowattimer per 100 kilometer etter å ha tilbakelagt 1148 kilometer. Og da hadde jeg altså kjørt alle mulige konfigurasjoner, så dette ville vært et normalt snitt for årstiden for min del.

Tar vi i betraktning at batteriet er på 98 kilowattimer, virker anslagene bilen ga meg på rundt 30–34 mil å være ganske riktige. På en godværsdag med riktige forutsetninger skal bilens rekkevidde øke til rundt 43 mil.

Man kan jo si at forbruket er ganske høyt, men sett i lys av hva bilen har vært gjennom synes vi ikke det er avskrekkende.

Det er god plass til fem voksne i denne bilen.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Vekt i bilen spiller ikke så stor rolle

Man må huske at egenvekten på denne bilen er 2890 kilogram. Eller 2965 kilogram inkludert fører på 75 kg. Da sier det seg selv at nyttelasten du har, ikke er all verden, bare rett over 500 kilogram – som må fordeles på antall personer du har med deg og eventuell bagasje.

Tilbake til testene så viser det seg at hvor mange du har med deg i bilen ikke spiller noen stor rolle. Da var temperaturen ute en mer avgjørende faktor.

Her ser du forbruket etter en snartur til Sverige med fem personer i bilen.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Ved pluss fem grader hadde vi nærmere 360 kilometer rekkevidde med fulladet batteri, mens tilsvarende rekkevidde sank til rett over 300 kilometer når gradestokken dro seg ned mot minus ti.

Da jeg kjørte i temperaturer rundt fem grader var forbruket rundt 23–24 kWt/100 km, mens det gikk nærmere 29–30 i minus ti grader.

Dette er jo langt fra den mest aerodynamiske bilen som finnes. Og vi merket faktisk mer til at forbruket økte når vi kjørte med plantrekket oppe – enn om vi hadde en person eller to ekstra i bilen.

En henger med litt tyngde spiser noe men ikke avskrekkende mye av rekkevidden.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Øker forbruker mer med henger

En av tingene som gjort at elbil har vært uinteressant for min del, er at jeg innimellom kjører rundt med en ganske stor campingvogn (750-størrelse) eller hengere som veier opp mot det maksimale Hiluxen min kan trekke (2800 kg med brems). Blant vanlige elbiler har det vært få som har kunnet hjelpe meg med dette.

Men Ford F-150 Lightning er en bamse når det kommer til å ta tunge tak. Og den kan også trekke hengere opp mot 3500 kilogram.

PS: Husk at du må ha førerkort for klasse BE for å kunne kjøre bilen med så høy vekt hengende etter.

Den første av flere hengerturer ble med en båt hengende på slep. Inkludert full tank med drivstoff og selve hengeren veier den om lag 1600 kilogram.

Båten ble kjørt i nesten 57 kilometer, fordelt på en del svingete veier og noe motorvei – mens temperaturmåleren viste mellom pluss to og null grader. Da snittet bilen på 39 kilowattimer per 100 km, altså ville vi hatt rundt 25 mil rekkevidde under disse forholdene.

Her ser du forbruket etter noen mil med en passe tung båthenger på slep.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Den store styrkeprøven kom noen dager senere. Da hadde kong vinter rukket å strø litt snø over veiene, og temperaturen var sunket til syv minusgrader.

Vi tok turen til Franzefoss på Vinterbro som lånte oss en henger med last på. Før vi dro av gårde veide vi oss inn, og hengeren viste seg å veie nesten like mye som bilen med undertegnede inni - altså nærmere tre tonn.

Totalvekten på denne hengeren er langt mer enn de fleste elbiler takler.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Etter nesten 52 kilometer rundt med hengeren på slep og noen kraftige motbakker, så viste forbruksmåleren et snitt på 47 kilowattimer per 100 km. Altså ville vi hatt bare drøyt 20 mil rekkevidde med fullt batteri.

En skikkelig tung henger og kaldt vær gjør at du kan forvente deg rett over 20 mil rekkevidde om batteriet er fulladet. Her er bildet tatt etter turen er unnagjort, hvor bilen stod innendørs. Derfor viser måleren 0 grader i øyeblikket, men ute var det altså nysnø og surt.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

En ting jeg må si meg veldig imponert over, er hvordan denne bilen er å trekke henger med. En ting er at den har mer enn nok med krefter til at du aldri føler den sliter. Men også det at den ikke lar seg «plage» nevneverdig av en tung henger bak seg.

Estimatet for rekkevidde vil heller ikke lure deg. Når du kobler til en henger, kan du velge å lagre vekten slik at bilen vet hva slags tyngde det er snakk om. Gjør du ikke dette vil bilen automatisk anta det verste, og da halveres fort den estimerte rekkevidden.

Våre målinger viser at den neppe vil bruke fullt så mye, men da slipper du i alle fall å bli overrasket over at den får kortere rekkevidde enn anslått.

Ok. Når jeg kom hjem innså jeg fort at jeg ikke hadde noen god hjemmelader. Og jeg hadde tenkt at det ikke var noe problem, for det var vel en hurtiglader i nærheten der jeg bor. Så feil kan man ta.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Hva med lading?

Bilen kan ta i mot ganske ok med hurtiglading. Ford hevder bilen kan tankes opp fra 15–80 prosent på 39 minutter. Og etter hva vi erfarer, virker det å stemme ganske bra - selv i vintertemperaturer.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Den ene dagen jeg hadde bilen måtte jeg en tur til min kollega. Det er cirka 120 kilometer hver vei, da vi bor på hver vår ytterkant av hovedstaden. Samtidig ble jeg overrasket med at jeg måtte en ekstra kjøretur til Lillestrøm da jeg kom hjem. Da ble eneste utvei hurtiglading.

Og i løpet av den tiden jeg tydeligvis bruker på å fortære en Burger King-meny og surfe litt på telefonen, nærmere bestemt en knapp halvtime, var batteriet fylt opp fra 32 til 83 prosent. Altså kan Fords lovnader om å klare 15–80 prosent på 39 minutter være innenfor rekkevidde.

Bilen blir veldig møkkete langs sidene når det er vått vei. Kanskje et par skvettlapper hadde gjort seg?
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Er par små ting jeg mislikte

Det er veldig mye å like i Ford F-150 Lightning. Men det er likevel er par ting jeg savner og ville gjort noe med.

En av tingene er at når det er kaldt, så «trekker» det fra dørene. Med mindre jeg skuffet på med masse varmluft i alle ventiler, både oppe og nede langs gulvet, ble jeg kald på spesielt beinet nærmest døra.

Bilen har mange kameraer. Og de må ofte holdes rene om du vil se hvor du rygger.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Noe annet jeg ville montert på, er skvettlapper. Under testperioden så var det mye av-og-på-vær som gjorde at det ble klissete føre.

Da ble det også mye skitt opp langs dørene og hele veien opp forbi sidespeilene. Noen skikkelige skvettlapper hadde forhåpentligvis forhindret mye av dette.

Plass er ingen problem i denne bilen. Skal du ha med en 32 tommers gamingskjerm i eske som her, så er det bare å nappe opp baksetene og vips er det plass nok her også.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Kraftig bil med god plass

Så er spørsmålet: Er Ford F-150 Lightning det Ford selv reklamerer for at den er, altså «to biler i ett». Det korte svaret er ja. I alle fall ut fra mine forutsetninger.

Da det ble klart at Ford skulle hente inn F-150 Lightning til det norske markedet, ble jeg en anelse skuffet over at man «bare» fikk 98 kilowattimers batteri. Men når man nå ser vekten til bilen, så er det kanskje ikke så rart.

Takket være norske lover ville man vel knapt nok fått med seg en toalettmappe om bilen skulle hatt det store batteriet.

Det er godt med plass i baksetene på denne bilen.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Og i praksis så holder det lenge. Men mindre du normalt skal kjøre mange titalls mil om dagen – kanskje også med henger.

Vår erfaring er at det varierer minimalt i forbruket om du bare kjører alene eller har med deg noen.

Det har nok noe å gjøre med at denne bilen er bjørnesterk. Det er sikkert fort gjort å tenke at «bare» 452 hester er litt veikt når du skal trekke henger, og at man aller helst ville hatt toppmodellen med 589 hester.

Ford F150 Lightning er svær og brei. Og neppe den aller mest aerodynamiske bilen som finnes.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Men ikke en eneste gang under testperioden tenkte vi at bilen var for svak. Snarere tvert imot så har denne bilen massivt med krefter, og selv i tunge oppoverbakker med en henger som veier omtrent det samme som bilen, vil den ha mer enn nok krutt å spa på med.

Samtidig er det et hav med plass i denne bilen. Om man setter en plantopp på, så er det nesten som om du har en liten minigarasje bakpå. Så må man ikke glemme at det er 400 liter i frunken.

Inne i bilen er det såpass god plass at min venn på godt over to meter kunne sitte med god plass til beina foran, mens jeg med mine beskjedne 191 centimeter fikk plass bak ham. Det skjer ikke ofte i vanlige personbiler.

Rattet er stort og robust. Og setene er så behagelige at det ikke er noen problem å sitte er i mange timer.
Ole Henrik Johansen / Tek.no

Rekkevidden oppsummert

Jeg har som regel blitt skuffet over å sjekke hvor stor henger en elbil har kunnet dra. Når man i tillegg legger til at Hilux-en jeg allerede har, kan friste med et gigantisk lasterom bak, samtidig som den kommer seg godt frem de fleste steder, har ikke elbil fristet meg. Før nå.

For Ford F-150 Lightning har overrasket meg positivt på flere ting. Det er overraskende deilig å slippe raklingen fra dieselmotoren, ha alt av dreiemoment fra første øyeblikk, samt et ekstremt raskt varmeapparat når det er kaldt ute.

Så kommer rekkevidden. Og jeg tror neppe jeg er alene om å automatisk få rekkeviddeangst av å kjøre en elbil første gang. Men, det betryggende med denne bilen er at estimatene du får om rekkevidde er til å stole på. Sier den 320 kilometer rekkevidde, så viser det seg å stemme ganske så bra.

Som nevnt har temperaturen ligget litt over og mest under null grader under testperioden. Og til mitt bruk, som er en del kjøring, men ikke overveldende mye, vil en rekkevidde på en kaldværsdag på litt over tredve mil være helt innafor – spesielt med tanke på at bilen er såpass stor, og har den plasskapasiteten den har.

Og skulle det skorte litt på rekkevidden, tar det ikke altfor lang tid å hurtiglade. Ikke stort lenger enn at det kan være greit med en liten pause etter 300 kilometer på strak arm.

annonse
Tek.no er en del av Schibsted Media. Schibsted Media AS og Schibsted ASA er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her