Anmeldelse ZombiU

Svært godt skrekkspill

Er du ute etter et «voksen»-spill for Wii U bør dette zombieeventyret stå øverst på lista.

[Gamer.no]: Wii U har nettopp funnet veien ut i butikkhyllene her i Europa, og mange hevder at konsollen trenger to ting for å lykkes bedre enn sin forgjenger; nemlig flere og bedre tredjepartsspill, og flere spill rettet mot et modent publikum. ZombiU dekker begge disse kategoriene. Med en advarende rød firkant med tallet «18» prominent på fremsiden av spillomslaget skal Ubisoft lokke de såkalte kjernespillerne til Nintendos nye konsoll. Og ZombiU er definitivt ikke for den lettskremte.

«London's Burning»

Du våkner med ett til live. Ingen forhistorie, ingen forvarsel. Rundt deg er det horder av levende døde, og en stemme gjennom det offentlige kringkastingssystemet i London roper til deg at du må løpe. Du setter kursen mot undergrunnen og forsøker desperat å klatre opp en stige til tryggheten, mens zombiene krafser etter deg. Et par trinn opp er alt du rekker før du blir revet ned igjen. I desperasjon forsøker du å dytte unna de glefsende gubbene rundt deg, men til ingen nytte. Dermed ender du opp som et blodig middagsmåltid, knappe 15 sekunder etter at du først startet å spille.

«Jeg skulle tatt heisen.»
«Jeg skulle tatt heisen.»

Slik gikk det i hvert fall for meg. Jeg opplevde å bli kastet ut i det og selv om et par tips øverst i skjermen forsøkte å fortelle meg hvordan kontrollene fungerte ble jeg tatt livet av fortere enn du klarer å si trykkskjermhåndkontroller. Så våknet jeg opp igjen inne i en slags hovedbase eller «safehouse», og kunne begynne å lære meg hvordan kontrollene faktisk fungerte. Jeg vet fortsatt ikke om det var meningen at jeg skulle dø så kjapt, eller om jeg egentlig skulle klare å komme meg i trygghet på egenhånd. Det ble i hvert fall en brå start på min tilværelse som overlevende i zombieapokalypsens London.

Laget spesifikt for Wii U

Det er aldri noen tvil om at dette spillet er laget spesifikt for Wii U. Spillet styres med den unike håndkontrolleren og kontrollene er svært intuitive. På tv-skjermen kommer det opp informasjon om hva de ulike knappene gjør, og når du eventuelt skal kikke ned på skjermen på håndkontrolleren. Skjermen mellom hendene dine brukes i stor grad til det som menysystemer vanligvis ville vært brukt til. Her har du et par hurtigvalg i form av våpen og granater som du kjapt kan trykke på med tomlene. Skal du ned å rote i sekken din vil du oppleve at figuren din på tv-skjermen setter seg ned, og et inventarsystem dukker opp på kontrollerskjermen din. Her kan du fritt rote rundt og studere ting, men spillet pauses aldri. Med mindre du er på et helt trygt tilholdssted medfører dette stor risiko, og det øker både realismen og spenningsnivået.

Nervepirrende action

Når du skanner omgivelsene dine med håndkontrolleren din, gjør spillfiguren din det samme.
Når du skanner omgivelsene dine med håndkontrolleren din, gjør spillfiguren din det samme.

ZombiU er skummelt, veldig skummelt. Du trasker rundt helt alene på ulike oppdrag og det er for det meste deg mot zombiene. Det er ikke overveldende mange fiender der ute, ikke som i Dead Rising, men til gjengjeld er hver hjernehungrig vandrer en livsfarlig utfordring. Du finner tidlig en cricketkølle, og dette blir ditt trofaste våpen gjennom spillet. Du må taime slagene dine skikkelig bra, og det skal ikke mer enn en eneste feilberegning til for å bli bitt, og da er det over og ut. Hver ordinære zombie trenger 3-4 slag før de tar kvelden for godt. Generelt sett går det greit så lenge det bare er en som kommer mot deg. To zombier krever virkelig at du holder hodet kaldt, og kommer det enda flere, da bør du ta beina fatt og løpe.

Bedre enn Nintendos egne spill?

Det er ikke bare enkelt å skyte dem i hodet når de kommer vaggende mot deg.
Det er ikke bare enkelt å skyte dem i hodet når de kommer vaggende mot deg.

ZombiU spiller på styrkene til Wii U-konsollen og gjør det kanskje bedre enn Nintendos egne spill. Her demonstreres hvordan man kan bruke de mulighetene som ligger i trykkskjermkontrolleren til å lage god atmosfære og nærmest dra spilleren inn i spillet. Innlevelsen er stor, bruken av kontrolleren er intuitiv, og man kan trygt si at dette spillet ikke ville vært det samme om det kom til en annen konsoll.

Skrekkelig godt

Når det er sagt så er ikke spillet bare en teknologidemo for konsollen. Det er et svært godt skrekkspill som står på egne ben. Ubisoft leverer en zombieapokalypsesimulator som er skummel nok til at jeg må ta mange pauser for å unngå hjerteinfarkt. Selv om spillet kunne vært penere gjør det opp for seg med omgivelser og stemning. Bruken av lyd og lys er eksemplarisk og på tross av en litt haltendende historie dras du gjennom et nervepirrende drama i de levende dødes London.

Skrekkspillsjangeren står ovenfor store utfordringer da flere og flere utviklere hevder at de må bytte ut grøss med action for å selge spillene sine. Da er det deilig å se at ny teknologi kan gi nytt håp for oss som elsker at nakkehårene reiser seg mens vi spiller. ZombiU kastes på banen som en uredd utfordrer til mer etablerte serier og tar spilleren på alvor med høy vanskelighetsgrad. Konsekvensene av å dø er store nok til at du vil forbanne deg selv for at du ikke klarte å håndtere situasjonen bedre, men du prøver igjen fordi dette er en svært god opplevelse. Er du ute etter et «voksen»-spill for Wii U bør dette zombieeventyret stå øverst på lista.

Dom Wii U: 8/10 SVÆRT GODT

Les også: Desse spela gler vi oss til i desember

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen